Lære og Pagter 2021
10. januar. Hvorfor er det første syn betydningsfuldt? Introduktion til Lære og Pagter; Joseph Smith – Historie 1:1-26


»10. januar. Hvorfor er det første syn betydningsfuldt? Introduktion til Lære og Pagter; Joseph Smith – Historie 1:1-26«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»10. januar. Hvorfor er det første syn betydningsfuldt?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
Joseph Smith beder

Jeg så et lys, af Jon McNaughton

10. januar

Hvorfor er det første syn betydningsfuldt?

Introduktion til Lære og Pagter; Joseph Smith – Historie 1:1-26

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvem har brug for vores hjælp og bønner? Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvilke opgaver har vi udført? Hvilke opgaver må vi påtage os? Hvordan har vi opfordret andre til at komme til Kristus, og hvordan kan vi opfordre andre nu?

  • Vores liv. Hvilke oplevelser har for nyligt styrket vores vidnesbyrd? Hvad sker der i vores liv, og hvordan kan vi støtte hinanden?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Selvom det er over 200 år siden, at Joseph Smith for første gang knælede ned for at bede i den hellige lund, så påvirker det svar, han modtog, os alligevel direkte i dag. Overvej de velsignelser, der er kommet ind i dit liv på grund af, at Faderen og Sønnen viste sig for Joseph. Hvorfor er det vigtigt, at dem, du underviser, får deres eget vidnesbyrd om det første syn gennem Helligånden? Hvordan kan du hjælpe dem til at få det? Det kan være nyttigt for dig at gennemgå budskaberne fra aprilkonferencen 2020, som fejrede 200-året for dette herlige syn.

Billede
ung kvinde i klasse

Hver enkelt unge person kan modtage et personligt vidnesbyrd om det første syn.

Lær sammen

Fordi Joseph Smith var ung, da han fik det første syn, kan dem, du underviser, måske bedre relatere til hans søgen efter sandhed. Giv kvorummets og klassens medlemmer et par minutter til at dele deres tanker og indtryk omkring Joseph Smith – Historie 1:1-26. Aktiviteterne nedenfor kan være med til at styrke deres vidnesbyrd om Gud Faderen og Jesu Kristi tilsynekomst for Joseph Smith.

  • Hvilke evangeliske sandheder lærer vi af Joseph Smiths oplevelse i den hellige lund? Kvorummets eller klassens medlemmer kan læse Josephs beretning i Joseph Smith – Historie 1:7-20 og dele de sandheder, de finder. (Det kan fx være, at Gud hører og besvarer bønner; Satan og hans magt er virkelig, men Guds magt er større og åbenbaring er ikke ophørt). Hvordan har disse sandheder været til velsignelse for os?

  • Du kan også bede kvorummets eller klassens medlemmer om at gennemgå budskaber om det første syn fra aprilkonferencen 2020 (se Liahona, maj, 2020). De kunne for eksempel gennemse præsident Russell M. Nelsons tale »Hør ham« (Liahona, maj 2020, s. 88-92). Lad dem fortælle, hvad de finder frem til, og hvad de føler omkring det første syn.

  • Hver eneste præsident for Kirken har vidnet om profeten Joseph Smiths guddommelige mission. Kvorummets eller klassens medlemmer kan drage nytte af at læse deres vidnesbyrd i et af hæfterne Kirkens præsidenters lærdomme. (De fleste af disse hæfter har et kapitel om profeten Joseph Smith. For at se en liste over disse kapitler, se Gospel Topics, »First Vision«, topics.ChurchofJesusChrist.org). Et par dage før klassen kan du bede medlemmerne i dit kvorum eller din klasse om at vælge én af disse præsidenter og dele én af hans udtalelser, som de kan bruge til at undervise andre om det første syn.

  • Overvej at opfordre kvorummets eller klassens medlemmer til at studere »Jesu Kristi evangeliums gengivelse ved Joseph Smith« i kapitel 3 af Forkynd mit evangelium (2007, s. 36-38) og til at øve sig i at undervise andre om det første syn. Du kan udfordre dem til at dele Joseph Smiths oplevelse ved at bruge nogle af hans egne ord, som findes i Joseph Smith – Historie 1:16-17.

  • Ved de, du underviser, at der er flere beretninger om det første syn? Hver af disse beretninger indeholder særskilte detaljer, der giver en mere fuldstændig forståelse af, hvad der skete i den hellige lund. Du kan opsummere »oversigtsafsnittet« i det evangeliske emneessay »Beretninger om det første syn« (topics.ChurchofJesusChrist.org). Du kan så bede dem, du underviser, om at gennemgå sammenfatningerne af de fire beretninger, som findes under »Beretninger om det første syn«. De kan også læse de faktiske beretninger ved bruge de angivne henvisninger. Hvad fandt de, som styrker deres vidnesbyrd om det første syn? I kunne også se videoen »Ask of God: Joseph Smith’s First Vision« (ChurchofJesusChrist.org), som afbilleder det første syn ved brug af disse beretninger. Hvorfor er det godt at have flere beretninger om det første syn? Hvordan hjælper disse beretninger os til bedre at forstå vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat? Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer.

Støttende ressourcer

  • Matthæus 3:13-17; Apostlenes Gerninger 7:54-60; 3 Nefi 11:3-10 (Gud Faderen og Jesus Kristus viser sig for mennesker på jorden)

  • »What Do We Learn about the Nature of God from the First Vision?« fra »Ansigt til ansigt med præsident Eyring og ældste Holland« (verdensomspændende udsendelse for unge, 4. mar. 2017), facetoface.ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren opfordrede sine tilhængere til at vidne om sandheden af sine lærdomme. Når de gjorde det, rørte Ånden deres hjerte. Hvordan kan du opmuntre dem, du underviser, til at bære deres vidnesbyrd? (Se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 11).

Se også »Forbered undervisningen« (video, ChurchofJesusChrist.org).