2023
Vijf overwegingen om het evangelie te delen
Augustus 2023


Digitaal thema-artikel

Vijf overwegingen om het evangelie te delen

Met deze vijf ideeën kunnen we het evangelie op gewone, natuurlijke manieren delen en anderen uitnodigen om tot Christus te komen.

Afbeelding
een collage van mensen die op verschillende manieren dienen

Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hebben wij de gezegende taak om alle kinderen van onze hemelse Vader over het evangelie te vertellen. Onze hemelse Vader heeft al zijn kinderen op een volmaakte manier lief en wil dat iedereen al zijn zegeningen kan ontvangen. Een manier waarop we onze liefde voor Hem kunnen tonen, is door ‘allen uit [te] nodigen om het evangelie te ontvangen, [wat] omvat:

  1. Zendingswerk doen en op zending gaan.

  2. Nieuwe en terugkerende kerkleden helpen om op het verbondspad voorwaarts te gaan.’1

Als we onze zusters en broeders liefhebben en dienen, zullen we vervuld worden met een verlangen om ze de ‘buitengewone vreugde’ te laten ervaren die voortvloeit uit het naleven van het evangelie van Jezus Christus (Alma 36:24). Het evangelie delen lijkt vaak heel moeilijk, maar ‘de Heer [geeft] geen geboden aan de mensenkinderen […] zonder een weg voor hen te bereiden, zodat zij kunnen volbrengen wat Hij hun gebiedt’ (1 Nephi 3:7). We kunnen erop vertrouwen dat Hij ons zal helpen als we gehoor geven aan zijn oproep om zijn schapen te weiden (zie Johannes 21:16–17).

Wanneer we anderen zo veel mogelijk uitnodigen om tot Christus te komen, kunnen we daarbij de volgende beginselen overwegen.

Het evangelie delen als onderdeel van onze verbonden

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ieder die verbonden met God sluit, belooft om zich om anderen te bekommeren en mensen in nood te dienen. We kunnen ons geloof in God tonen en altijd een antwoord klaar hebben als iemand ons vraagt naar “de hoop die in [ons] is” [1 Petrus 3:15]. Ieder van ons speelt een rol in de vergadering van Israël.’2

Vergeet niet dat we geen voltijdzendeling hoeven te zijn om het evangelie uit te dragen. President M. Russell Ballard, waarnemend president van het Quorum der Twaalf, herinnerde ons eraan dat ‘iedereen met of zonder officiële roeping het evangelie dagelijks kan bestuderen en delen. Bedenk dat zendingswerk doen geen naamplaatje vereist!3 En ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft in die lijn gezegd: ‘Als u geen voltijdzendeling met een naamplaatje op uw jas bent, is het nu de tijd om er eentje op uw hart te schilderen. Niet, zoals Paulus heeft gezegd, “geschreven met inkt, maar door de Geest van de levende God”’ [zie 2 Korinthe 3:3].4

Als we moeite doen om het evangelie uit te dragen, werken we aan de vervulling van ons doopverbond, dat inhoudt dat we ‘te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen waar [we ons ook] bevinden, als getuige van God’ optreden (Mosiah 18:9).

Allen uitnodigen om tot Christus te komen

Jezus Christus ‘[neemt] niet iemand om de persoon aan’ (Handelingen 10:34). Net zoals Hij de rijke jongeling lang geleden uitnodigde, nodigt Hij iedereen uit om te komen en Hem te volgen (zie Lukas 18:22). Wij kunnen dat ook: iedereen uitnodigen om Christus te volgen zonder te veronderstellen wie de uitnodiging wel of niet zal aannemen. Hij is het antwoord waarnaar heel veel mensen zoeken.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Zijn evangelie is het enige antwoord nu velen wereldwijd door angst verlamd zijn. Dat onderstreept hoe dringend het is dat wij aan de instructie van de Heer tot zijn discipelen gehoor geven: “Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen” [Markus 16:15, cursivering toegevoegd]. Het is onze heilige taak om de macht en vrede van Jezus Christus te delen met allen die willen luisteren en God in hun leven willen laten zegevieren.’5

Wie we over het evangelie vertellen, kunnen al dan niet op onze uitnodiging of ons getuigenis ingaan. Maar dat bepaalt ons succes niet. We doen Gods werk door te delen.

Erop vertrouwen dat de Heilige Geest zal getuigen

Het kan soms lastig zijn om over ons zo waardevolle, heilige geloof te vertellen. Maar de Heer belooft dat Hij ons zal leiden en ons zo zal helpen communiceren dat de Geest er zal zijn. We kunnen erop vertrouwen dat de Heilige Geest onze woorden leidt als we onze mond opendoen om te delen. Het is onze taak om te delen, en het is de taak van de Heilige Geest om van Jezus Christus te getuigen.

In Leer en Verbonden 100:5–8 staat: ‘Daarom, voorwaar, Ik zeg u: Verhef uw stem tot dit volk; spreek de gedachten uit die Ik in uw hart zal leggen, en u zult niet worden beschaamd tegenover de mensen;

‘want het zal u in het uur zelf, ja, op het moment zelf, worden ingegeven wat u zult zeggen.

‘Maar Ik geef u een gebod dat u wat u ook in mijn naam verkondigt, zult verkondigen met een ernstig hart, met een zachtmoedige geest, in alle dingen.

‘En Ik doe u deze belofte, dat voor zover u dat doet, de Heilige Geest zal worden uitgestort om te getuigen van alle dingen die u zeggen zult.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Vertrouw op de Heer en zijn wonderen. Weet dat het niet uw verantwoordelijkheid is om mensen te bekeren. Dat is de taak van de Heilige Geest. Het is uw taak om te vertellen wat u in uw hart voelt, en in overeenstemming met uw overtuiging te leven.

‘Raak niet ontmoedigd als iemand de evangelieboodschap niet onmiddellijk aanvaardt. Dat is geen mislukking.

‘Het is een zaak tussen die persoon en onze hemelse Vader.

‘Het is uw taak om God en uw naasten, zijn kinderen, lief te hebben.

‘Geloven, liefhebben, doen.’6

Het evangelie op natuurlijke wijze onder de aandacht brengen

Het evangelie delen hoeft niet ingewikkeld te zijn. We kunnen, zoals ouderling Uchtdorf ons aanmoedigde, ‘mensen op normale en natuurlijke manieren uitnodigen om te komen en te zien, te komen en te helpen, en te komen en erbij te horen.’7 We kunnen manieren vinden om het evangelie ter sprake te brengen als we over onze interesses, hobby’s, worstelingen en de zegeningen praten die we door de rol van Jezus Christus in ons eigen leven ervaren.

President Ballard heeft geadviseerd: ‘Wees niet bang om jouw verhaal, jouw ervaringen als volgeling van de Heer Jezus Christus met anderen te delen. We hebben allemaal interessante verhalen die ons als persoon hebben gevormd. Die verhalen zijn een manier om laagdrempelig met anderen te praten. Je kunt er ook voor zorgen dat er in je eigen omgeving minder misverstanden over de kerk bestaan.’8

Als u geen vertrouwen hebt in uw vermogen om het evangelie te verkondigen, denk dan aan deze raad van ouderling Uchtdorf:

‘De Heer [heeft] nooit om deskundig, feilloos zendingswerk […] gevraagd. Maar “de Heer verlangt het hart en een gewillige geest” [Leer en Verbonden 64:34]. […]

‘Het belangrijkste is dat u niet opgeeft. U moet het blijven proberen. Uiteindelijk wordt u beter, gelukkiger en authentieker. Als u met anderen over uw geloof praat, zal dat steeds normaler en natuurlijker worden. Het evangelie wordt dan zo’n belangrijk en waardevol deel van uw leven, dat het onnatuurlijk zou zijn als u er niet met anderen over sprak. Dat gebeurt niet onmiddellijk – het is een levenslang proces. Maar het gebeurt wel.’9

Het evangelie leven om het te delen

Heb je het spreekwoord ‘woorden wekken, voorbeelden strekken’ weleens gehoord? Ouderling Gary E. Stevenson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Wanneer wij christelijke liefde tonen aan onze naaste tonen, prediken wij het evangelie – zelfs als we geen woord zeggen.’10

Ouderling Stevenson heeft ook een eenvoudig patroon genoemd om het evangelie te delen: ‘De grote opdracht van de Heiland kan gelukkig worden uitgevoerd met eenvoudige, makkelijk te begrijpen beginselen die ons van ons van jongs af aan zijn geleerd: liefhebben, delen en uitnodigen.’11

We kunnen ook de raad van president Nelson opvolgen om ‘het heft van [ons] getuigenis in eigen hand te nemen’.12 En zoals ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd, is bekering ook een belangrijk onderdeel van het naleven van het evangelie door ons voorbeeld: ‘Om ons de opdracht van de Heiland om het evangelie uit te dragen eigen te maken, moeten we worden bekeerd tot de wil van God; we moeten onze naasten liefhebben, het herstelde evangelie van Jezus Christus delen en allen uitnodigen om te komen zien.’13

Als we ernaar streven om over Christus te spreken, ons in Christus te verheugen, Christus te prediken, en over Christus te profeteren (zie 2 Nephi 25:26), dan kunnen wij erop vertrouwen dat Hij ons helpt. We kunnen ook kracht putten uit deze belofte van ouderling Stevenson: ‘Ik moedig u aan om te bedenken hoe u kunt liefhebben, delen en uitnodigen. Als u dat doet, zult u vreugde ervaren omdat u weet dat u de woorden van onze geliefde Heiland in acht neemt.’14