2023
Het huis des Heren – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere leidinggevenden in de kerk
Augustus 2023


Digitaal thema-artikel

Het huis des Heren – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere leidinggevenden in de kerk

Lees wat leidinggevenden in de kerk onlangs op sociale media over de tempel hebben gezegd.

Afbeelding
een gezin kijkt naar de tempel

President Russell M. Nelson heeft onlangs gezegd: ‘Ik bid dat u zich als nooit tevoren op de tempel zult richten’.1 Hij zei ook: ‘Maak alstublieft tijd voor de Heer in zijn heilig huis. Niets zal uw geestelijk fundament meer versterken dan dienen en aanbidden in de tempel.’2

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft verder uitgelegd: ‘God wil dat wij allen zijn allergrootste zegeningen nastreven door te leven naar zijn hoogste geboden, verbonden en verordeningen, die in zijn heilige tempels in de hele wereld verkrijgbaar zijn.’3

Waarom staat de tempel centraal in ons discipelschap? President Nelson heeft gezegd: ‘De tempel staat centraal in de versterking van ons geloof en onze geestelijke standvastigheid, want de Heiland en zijn leer zijn de kern van al wat wij in de tempel doen. Alles wat we in de tempel door instructie en door de Geest leren, vergroot ons begrip van Jezus Christus. Zijn essentiële verordeningen verbinden ons met Hem door heilige priesterschapsverbonden. Als we dan onze verbonden nakomen, begiftigt Hij ons met zijn genezende en versterkende kracht [zie Leer en Verbonden 109:15, 22]. En o, wat zullen we zijn kracht in de toekomende tijd nodig hebben.’4

Naast conferentietoespraken over de tempel hebben leidinggevenden in de kerk ook boodschappen over deze onderwerpen op sociale media geplaatst. Hier zijn enkele voorbeelden:

Verander uw leven en wees uw gezin tot zegen

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘Elke tempel is een symbool van ons lidmaatschap in de kerk, een teken van ons geloof in het leven na de dood en een springplank naar eeuwige heerlijkheid voor ons en ons gezin.

‘Ik beloof u dat uw leven zal veranderen als u de tijd neemt om regelmatig naar de tempel te gaan. Het zal uw gezin tot zegen zijn, uw geloof versterken en de vensters van de hemel voor u openen.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 14 augustus 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Rechtstreekse verbinding met onze hemelse Vader en Jezus Christus

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘Onze tempels zijn de heiligste plaatsen op aarde. Ze verenigen ons niet alleen als gezin, maar verbinden ons ook rechtstreeks met onze Vader en zijn Zoon, Jezus Christus.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 15 maart 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

De jonge mensen versterken

Afbeelding
President Henry B. Eyring

‘Ik denk dat de tempel een enorme invloed zal hebben op het geloof dat onder de jongeren groeit. Jonge mensen gaan doelen stellen om in de tempel te trouwen.

‘En als je als gezin verzegeld wordt, wordt de toekomst steeds helderder. Ik denk dat we een moeilijke tijd tegemoetgaan, dus meen ik dat het anker van geloof in Jezus Christus en de tempel – die zijn huis is –, en alles wat er in die tempel gebeurt, echt op Jezus Christus wijst. Ik denk dat de tempel dat effect zal hebben, en dat zal de jongeren sterken. Klamp je in de storm vast aan de rots van de Heiland. Dat zal je door de storm heen helpen.’

President Henry B. Eyring, Facebook, 17 augustus 2022, facebook.com/henry.b.eyring.

Als gezin voor eeuwig aan elkaar verzegeld worden

Afbeelding
President M. Russell Ballard

‘Geen enkel gebouw op aarde – zelfs het schitterendste gebouw niet – heeft wat tempels hebben. 

‘Mijn vrouw, Barbara, is bijna 4 jaar geleden overleden. Maar omdat we het huis des Heren binnen zijn gegaan en door de macht van het priesterschap als man en vrouw verzegeld zijn, zijn we voor alle eeuwigheid met onze 7 kinderen, 43 kleinkinderen en, sinds 5 juni 2022, 103 achterkleinkinderen verbonden. Wat is de tempel geweldig! Vreugde vervult mijn hart omdat mijn familie eeuwig samen zal zijn. En jouw familie kan dat ook zijn.

‘Als je mijn leeftijd bereikt, ben je niet meer zo geïnteresseerd in veel geld of een mooie auto. Het belangrijkste in je leven is je familie – niet alleen de familie die je hier hebt, maar ook je familie in de eeuwigheid.’

President M. Russell Ballard, Facebook, 6 juli 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

De macht der goddelijkheid ontvangen

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Meer dan ooit hebben we behoefte aan de macht en kracht die we door onze verbondsrelatie met de Heer Jezus Christus krijgen. 

‘We gaan niet naar de tempel om het kwaad van de wereld te ontlopen of ons ervoor te verbergen. Nee, we gaan naar de tempel om door priesterschapsverordeningen de macht der goddelijkheid te ontvangen, waardoor we het kwaad in de wereld het hoofd kunnen bieden en overwinnen.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 23 mei 2022, facebook.com/davida.bednar.

Nieuwe schepselen in Christus worden

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Ons hart verandert door de waarheden die we in de tempel over God en Jezus Christus leren – en door de beloften die we doen om lief te hebben en te dienen. We concentreren ons minder op wat we willen en meer op het afstemmen van onze wil op die van God. […] De belangrijkste functie van het huis van de Heer is dat wij veranderd worden en nieuwe schepselen in Christus worden.

‘In de wereld wordt vaak geprobeerd om van buitenaf te veranderen. Velen geloven dat het veranderen van iemands omstandigheden het beste middel is om iemand te veranderen.

‘Maar God werkt meestal van binnenuit. Als we dat toelaten, kan God ons hart veranderen – en dan worden we gezegend met het vermogen en de kracht om onze omstandigheden te veranderen.

‘Wat we in de heilige tempel leren en beloven, verandert ons van binnenuit, waardoor we toegewijdere discipelen van Jezus Christus kunnen worden.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 19 april 2022, facebook.com/davida.bednar.

Ons voorbereiden om God te ontmoeten

Afbeelding
Ouderling Quentin L. Cook

‘De voornaamste zegeningen van tempels van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zijn de verordeningen van verhoging. Tempelbezoek bereidt ons voor om God te ontmoeten.

‘De tempel is ook een toevluchtsoord. Heel mijn leven is de tempel een oord van rust en vrede geweest in een wereld die letterlijk in beroering is. Het is prachtig om de zorgen van het leven achter ons te laten in die heilige omgeving.

‘De gevoelens van gelijkheid en eenheid zijn in de tempel duidelijk merkbaar. Iedereen is er in het wit gekleed. Er is geen verschil in rijkdom, rang of opleidingsniveau te zien. We zijn allen broeders en zusters die ons voor God verootmoedigen.

‘Een tempel van de Heer […] is werkelijk een hemelse zegen. Als een van de apostelen van de Heiland getuig ik van de goddelijkheid van de Heiland en dat Hij op aanwijzing van de Vader dit celestiale werk van heil en verhoging leidt.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 20 november 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Alle goddelijke mogelijkheden krijgen die God kan geven

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

‘Als we de verbonden nakomen die we in de tempels van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen sluiten, kunnen we alle goddelijke mogelijkheden krijgen die God ons kan geven.’

Ouderling D. Todd Christofferson, Facebook, 15 augustus 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Rust en herbronning zoeken

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

‘Onlangs vertelde ik enkele studenten […] hoe toewijding aan het werk – echt een essentieel evangeliebeginsel – negatief kan uitpakken als het niet in evenwicht is met rust en herbronning, of als men erin overboord gaat zodat het een soort godsdienst wordt.

‘Het is vanzelfsprekend dat we rust nodig hebben voor lichamelijke hernieuwing, maar voldoende ontspanning met rust en meditatie is ook essentieel voor geestelijke herbronning. Zonder geestelijke hernieuwing kan de geest inderdaad slaaf van het lichaam worden.

‘We kunnen geestelijke herbronning vinden op de sabbat en ook in de tempel, het huis des Heren. Als we de tempel betreden, stappen we de wereld uit. We eten van het voedende brood en drinken het zuivere water van geestelijke vrede. We hebben het soms over tempelwerk, maar we kunnen ook spreken over tempelrust.

‘Ik moedig u aan om elke week tijdens de sabbat en in de tempel naar rust en herbronning te streven.’

Ouderling D. Todd Christofferson, Facebook, 7 juli 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Laat ‘het huis des Heren’ in uw ziel doordringen

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

‘De Praiatempel (Kaapverdië) inwijden was een heerlijke, vreugdevolle belevenis. Twijfel, ontmoediging, onzekerheid en moeilijkheden kunnen de vele inwoners van Kaapverdië treffen, maar deze tempel zal voor iedereen in het land een zegen en een baken zijn, of iemand nu lid van de Kerk van Jezus Christus is of niet.

‘De tempel is letterlijk het huis des Heren. Laat die woorden zachtjes in uw ziel doordringen. De tempel is zijn huis.

‘Tempels verbinden hemel en aarde met elkaar. Het zijn heilige plaatsen, heilige ruimten en een kruispunt tussen de aarde en de eeuwigheid.

‘Natuurlijk zijn er problemen in het sterfelijk leven. Maar door ons geloof in Jezus Christus kunnen we ons eeuwige leven met vreugde tegemoet zien. Dit heilige huis wordt een plek van openbaring en een toevluchtsoord. Ik weet dat de Heer in de komende maanden, jaren en decennia in deze pas ingewijde tempel zal verblijven.’

Ouderling Neil L. Andersen, 20 juni 2022, facebook.com/neill.andersen.

Geniet van prachtige zegeningen

Afbeelding
Ouderling Gary E. Stevenson

‘Ongeacht onze leeftijd kunnen tempels ons op prachtige manieren tot zegen zijn.’

Ouderling Gary E. Stevenson, 24 juli 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Denk na over de vrede die u ontvangt

Afbeelding
Ouderling Gary E. Stevenson

‘De architectuur, de kunst, het kleurenpalet en andere ontwerpelementen [van tempels] worden zorgvuldig gepland met de plaatselijke omgeving in gedachten.

‘Schoonheid en aandacht worden aan elk detail besteed om een huis van de Heer te vestigen. Deze details zijn belangrijk zoals ook de schoonheid van de tempel van Salomo belangrijk was, maar ze zijn alleen de sieradendoos – niet de sieraden.

‘“De parel van grote waarde” bestaat uit de verordeningen, verbonden, beloften en instructie die we daar ontvangen. Het is het geluk en de vreugde die de mensen aan beide zijden van de sluier voelen wanneer ze de zegeningen van de tempel ontvangen en tot Christus komen.

‘Ik nodig u uit om na te denken over de vrede die uit tempelbezoek en tempelwerk voortvloeit.’

Ouderling Gary E. Stevenson, 14 september 2021, facebook.com/stevenson.gary.e.

Nader tot God en elkaar komen

Afbeelding
Ouderling Gerrit W. Gong

‘Door de heilige verbonden die we in het huis van de Heer sluiten, kan onze Heiland ons dichter tot God en tot elkaar brengen, doordat we in ons hart met elkaar verweven raken op basis van christelijk mededogen, vergeving en barmhartigheid die wij van Hem ontvangen.’

Ouderling Gerrit W. Gong, Facebook, 5 december 2022, facebook.com/gerritw.gong.

Verlaat de eenzame en sombere wereld

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘Breng meer tijd met de Heer door in zijn tempel. De tempel is letterlijk het huis van de Heer. En als we daar zijn, kunnen we een duidelijke indruk krijgen dat we de eenzame en sombere wereld achter ons hebben gelaten.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 8 december 2022, facebook.com/soares.u.

Kinderen op het huis des Heren voorbereiden

Afbeelding
Presidente Susan H. Porter
Afbeelding
een jongen met een tempel van bakstenen en stenen

‘Tyrone is 11 jaar en woont in Harare (Zimbabwe). Hij is pas lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Er wordt momenteel een tempel in Harare gebouwd en de leden bereiden zich voor op de zegeningen die ze door de tempel zullen ontvangen. Na een les over tempels in het Oude Testament en het evenement Vriend tot vriend van dit voorjaar over de zegeningen van de tempel, kregen de kinderen de opdracht om met alledaagse materialen een tempel te maken. Stukjes bakstenen en stenen, de puntjes van suikerriethalzen en een stuk buis zijn nog nooit eerbiediger en creatiever behandeld.

Tyrone heeft een prachtige tempel gemaakt die hij wilde laten zien. Hij liet iedereen in de kerk zijn prachtige maquette zien, met de kamers, ramen en zelfs de bijzondere tekst boven de deur.

‘Ik vind het fijn om te zien hoe kinderen over de eeuwige zegeningen leren die in het huis van de Heer beschikbaar zijn. We kunnen ze voorbereiden door ze over de verbonden te leren die ze daar zullen sluiten. Ze kunnen zich nu al voorbereiden om zich voor hun eigen familieleden te laten dopen, de begiftiging te ontvangen en zich voor tijd en alle eeuwigheid te laten verzegelen. We kunnen ze leren dat ze, als ze de tempel betreden en daar dienen, de macht van de Heiland nog meer zullen voelen.’

Presidente Susan H. Porter, Facebook, 19 december 2022, facebook.com/PrimaryPresident.