2023
Zelfredzaamheid sterkt ons
Augustus 2023


‘Zelfredzaamheid sterkt ons’, Liahona, augustus 2023.

Evangeliebasis

Zelfredzaamheid sterkt ons

Afbeelding
twee mensen doen de afwas

Zelfredzaam zijn houdt in dat we in de behoeften van onszelf en ons gezin kunnen voorzien. Als we zelfredzaam zijn, kunnen we ook beter de Heer dienen en voor anderen zorgen. Maar zelfredzaamheid houdt niet in dat we onze moeilijkheden alleen moeten doorstaan. We kunnen vrienden, familieleden, leden van de wijk of gemeente, en deskundigen om hulp vragen als we die nodig hebben.

Beginselen van zelfredzaamheid

Zelfredzaam worden, vereist scholing, gehoorzaamheid en hard werken. We doen ons best om voor onszelf te zorgen, en zo nodig kunnen we anderen om hulp vragen. Maar om echt zelfredzaam te worden, moeten we ook leren om geloof in Jezus Christus te hebben. Als we dan ons best doen om onszelf te helpen, zal Hij ons sterken.

Afbeelding
twee gevouwen handen

Geestelijke zelfredzaamheid

We kunnen onze geestelijke zelfredzaamheid ontwikkelen door ons getuigenis van Jezus Christus te versterken. Dat doen we door te bidden, de Schriften te bestuderen, naar de kerk te gaan, de geboden te onderhouden en andere dingen te doen die ons dichter tot Christus brengen. Als we weten dat Hij bereid is ons te helpen, geeft dat ons het geloof om sterk te blijven, zelfs als het leven moeilijk is.

Stoffelijke zelfredzaamheid

Stoffelijke zelfredzaamheid houdt in dat we in de stoffelijke behoeften van onszelf en ons gezin kunnen voorzien. Daaronder vallen bijvoorbeeld voedsel, huisvesting, gezondheid en andere behoeften. We doen dit door een goede opleiding te volgen, de benodigde vaardigheden te leren of uit te breiden, hard te werken, onze tijd verstandig te gebruiken en ons geld goed te beheren.

Afbeelding
drie vrouwen wandelen samen

Emotionele zelfredzaamheid

Emotionele zelfredzaamheid is het vermogen om u met moed en geloof aan emotionele moeilijkheden aan te passen. We hebben allemaal moeilijkheden en tegenslagen. Dankzij het evangelie weten we dat we kunnen kiezen hoe we daarop reageren. Als we met geloof in de Heer reageren, zijn we beter in staat om andere moeilijkheden met meer hoop het hoofd te bieden.

Scholing

We moeten altijd blijven leren. God wil dat we in dit leven en in het hiernamaals ons verstand ontwikkelen en onze vaardigheden verbeteren. Hoe meer we leren, hoe beter de invloed is die we op de wereld kunnen hebben en hoe beter we voor onszelf, ons gezin en de behoeftigen kunnen zorgen.

Afbeelding
jongeman draagt een vuilniszak

Zegeningen van zelfredzaamheid

Profeten hebben gezegd dat we met meer hoop en vrede gezegend worden als we onze zelfredzaamheid verbeteren. Dan kunnen we ons gezin en anderen in nood helpen. En we zullen dan gezegend worden met meer kansen en het vermogen om vooruitgang te blijven maken.

Hulpbronnen van de kerk

Misschien zijn er in uw ring zelfredzaamheidsgroepen. Daar kunt u over de beginselen van zelfredzaamheid leren en vaardigheden ontwikkelen zoals uw geld beheren of een betere baan vinden. In de Evangeliebibliotheek vindt u de bijbehorende informatiebronnen. Selecteer ‘Boeken en lessen’ en dan ‘Zelfredzaamheid’.