2023
Zes redenen om de hoop op een gelukkig huwelijk niet te verliezen
Augustus 2023


Digitaal thema-artikel

Zes redenen om de hoop op een gelukkig huwelijk niet te verliezen

We hebben alle reden om naar een eeuwig huwelijk en gezin te blijven toewerken.

Afbeelding
een echtpaar zit op een zitbank en glimlacht naar elkaar

‘Als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen’, zei ouderling Richard J. Maynes toen hij lid van de Zeventig was, ‘begrijpen en geloven we in de eeuwige aard van het gezin. Door die kennis en overtuiging worden we geïnspireerd om al het mogelijke te doen om Christus thuis centraal te stellen.’1 En wat gebeurt er als:

  • mensen ons willen wijsmaken dat het huwelijk en ouderschap in deze tijd achterhaald raken;

  • we gaan twijfelen aan de kans op een gelukkig huwelijk vanwege onze ervaringen of die van anderen in de familie;

  • we ontmoedigd raken als de zegeningen van een huwelijk of kinderen niet komen wanneer we daarop hopen?

In al die gevallen kunnen we vertrouwen op de prachtige evangeliebeginselen over het huwelijk en het gezin. We kunnen ons geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus blijven tonen doordat we hopen ‘op dingen die niet worden gezien, maar die waar zijn’ (Alma 32:21, zie ook Ether 12:6). We kunnen een stevig fundament van eeuwige waarheden over het gezin opbouwen waardoor we onze eeuwige doelen en ons perspectief in het oog houden. Denk bijvoorbeeld aan de kracht, het doel en de hoop die we kunnen ontvangen als we deze zes beginselen (er zijn er nog andere) bestuderen en omarmen.

1. Het gezin staat centraal in Gods plan van heil en verhoging

De kern van de proclamatie over het gezin is de stelling dat ‘het huwelijk tussen man en vrouw van Godswege is geboden en dat het gezin centraal staat in het plan van de Schepper voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen’.2 Veel Schriftteksten herinneren ons aan het belang van de verzegeling van man en vrouw aan elkaar als echtgenoten (zie bijvoorbeeld Genesis 2:18; 1 Korinthe 11:11; 4 Nephi 1:11; Mozes 3:18). Per slot van rekening is ‘de aarde […] geschapen en deze kerk […] hersteld opdat er gezinnen konden worden gesticht en voor eeuwig verzegeld en verhoogd’,3 leerde president Russell M. Nelson.

President Nelson heeft ook verteld waarom de tempelverzegeling essentieel is:

‘Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden – het is door God verordonneerd [zie Leer en Verbonden 49:15–17]. En ik onderstreep ook het nut van een tempelhuwelijk. Het is het hoogste en duurzaamste soort huwelijk dat onze Schepper zijn kinderen kan bieden.

‘Verlossing mag dan een individuele kwestie zijn, maar verhoging is een gezinsaangelegenheid. Alleen wie in de tempel zijn getrouwd en hun huwelijk door de Heilige Geest der belofte hebben laten verzegelen, blijven na de dood elkaars huwelijkspartner [zie Leer en Verbonden 76:53; 132:7] en ontvangen de hoogste heerlijkheidsgraad, oftewel verhoging.’4

Streven we naar een celestiaal huwelijk, dan maken we vooruitgang in onze eeuwige rol en in het verheffen van verbonden.

2. Het huwelijk is een partnerschap met God

Het huwelijk kan al snel overgaan van overweldigende gevoelens naar het besef van een groot voorrecht en een grote kans, als we bedenken dat het niet alleen gaat om een man en vrouw die samen slagen. Ze streven er juist naar om ook in samenwerking met onze hemelse Vader te slagen. Zoals president Nelson het uitlegde: ‘Om in aanmerking te komen voor het eeuwige leven, moeten we een eeuwig verbond sluiten met onze hemelse Vader [zie Leer en Verbonden 132:19]. Dat betekent dat een tempelhuwelijk niet alleen een verbintenis tussen man en vrouw is; God is ook deelhebber aan de relatie [zie Mattheüs 19:6].’5 En als we met God samenwerken, krijgen we toegang tot zijn macht om onze inspanningen te zegenen wanneer we met Hem overleggen.

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Een man en vrouw die in de tempel worden verzegeld, treden toe tot de heilige huwelijksorde in het nieuw en eeuwigdurend verbond. Door middel van deze orde van het priesterschap krijgen ze eeuwige zegeningen en goddelijke macht om hun gezinszaken te regelen, mits zij de gesloten verbonden naleven. Vanaf dit punt zijn ze afhankelijk van elkaar en volwaardige partners van de Heer, vooral waar het gaat om de opvoedende en presiderende taken die God hun heeft opgedragen.’6

3. Huwelijk en gezin kunnen de grootste vreugde en zegeningen brengen

Profeten hebben vaak gesproken over de zegeningen die uit tempelverzegelingen en eeuwige gezinnen voortvloeien. Zo kunnen een dergelijk huwelijk en gezin:

  • ‘de bron van onze grootste vreugde [zijn]’;,7

  • ‘[in hun] volledige betekenis van […] zegeningen […] ons begrip als sterfelijke mensen bijna te boven [gaan]’;8

  • ‘een cruciaal onderdeel van onze voorbereiding op het eeuwige leven [zijn]’;9

  • ‘meer geluk [teweegbrengen] dan enige andere menselijke relatie’;10

  • ‘de gieterij van maatschappelijke orde, de fontein van deugdzaamheid en het fundament van eeuwige verhoging [zijn]’11

  • ‘een waardevol geschenk uit de hemel [zijn]’;12

  • ‘de diepste en liefste gevoelens [brengen]’;13

  • ‘het belangrijkste werk van de Heer [zijn dat u ooit zult doen]’;14

  • ‘uiteindelijk […] onze schatten op aarde en in de hemel [brengen]’;15

  • ‘allesovertreffende zegeningen [brengen]’;16

  • ‘[de] allerbelangrijkste zaak in ons leven [zijn.] […] Als we ons aan dit werk wijden, zullen we elk aspect van ons leven verbeteren’;17

  • ‘een heilig voorrecht zijn waardoor [we] meer op God kunnen gaan lijken’;18

  • ‘de bron van onze eeuwige vooruitgang en vreugde zijn en de orde van onze hemelse Vader’;19

  • ‘[ons] aan en liefdevolle, langdurige en volmaaktere relatie [laten samenwerken]’;20

  • ‘een bron van onvergelijkbare voldoening, ja, vreugde, [zijn]’;21

  • ‘de grote zegen van kinderen [schenken] en van het geluk dat zij ons brengen in dit leven en in de eeuwigheid’;22

  • ‘[op] een eensgezind en gelijkwaardig partnerschap [gebaseerd zijn]’;23

  • ‘[maken dat we in] eenheid [worden] onderwezen door de Heiland’;24

  • ‘meer vreugde […] op onze tocht naar het eeuwige leven [bieden]’;25

  • ‘ons vermogen om elkaar, en met elkaar, te dienen aanzienlijk [doen] toenemen’;26

  • ‘[ons] voor eeuwig oneindig gelukkig [maken]’;27

  • ‘[ons] helpen […] groeien en meer vervulling in dit sterfelijk leven [bieden]’;28

  • ‘een van de goddelijke vreugden van het leven [zijn]’;,29

  • ‘erg lonend […] zijn’;30

  • ‘[maken dat] de Heer [ons] leidt […] door al [de] groeimomenten heen’;, 31

  • ‘een ideale situatie [scheppen], waarin elke neiging tot zelfzucht of egocentrisch gedrag kan worden overwonnen’;32

  • ‘de grootste kans op een liefdevol en vruchtbaar leven [bieden]’;33

  • ‘de ideale omstandigheden [bieden] om de verbonden na te komen die ze met God hebben gesloten’;34

  • ‘[zorgen] dat de tegenstander nooit de macht zal hebben om het fundament van hun eeuwige huwelijk te ondermijnen’;35

  • ‘[ons laten inzien dat we] een parel van de grootste waarde [hebben], iets wat van onschatbare waarde is’;36

  • ‘[ons] een door God ingesteld pad [laten] bewandelen. [Wij] weten dat geen enkele andere relatie zoveel vreugde kan geven, zoveel goeds teweeg kan brengen of zoveel persoonlijke ontwikkeling kan opleveren’;37

  • ‘waar geluk in dit leven en in de eeuwigheid [brengen]’;38

4. Het gezin biedt de beste omgeving voor succes

Het huwelijk tussen man en vrouw zorgt niet alleen voor eeuwige groei, maar biedt ook de beste omstandigheden om kinderen op te voeden en waardevol voor de samenleving te zijn. Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Een gezin dat op het huwelijk van een man en een vrouw is gebaseerd, biedt de beste omstandigheden voor de optimale uitwerking van Gods plan – de omstandigheden voor de geboorte van kinderen, die in reinheid en onschuld van God komen, en de omgeving waarin zij het nodige kunnen leren en zich kunnen voorbereiden op een geslaagd leven op aarde en eeuwig leven in de toekomende wereld. Een samenleving kan alleen voortbestaan en gedijen als er voldoende gezinnen zijn die op een dergelijk huwelijk zijn gebouwd. Daarom bevorderen en beschermen gemeenschappen en landen het huwelijk en het gezin doorgaans als bevoorrecht instituut. Het heeft nooit om de liefde en het geluk van volwassenen alleen gedraaid.’39

President M. Russell Ballard, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft verklaard:

‘Als men zich aan de evangeliebeginselen en zijn gezin wijdt, begint men het geestelijk en vaak ook materieel beter te doen.

‘En natuurlijk wordt de samenleving in het algemeen ook gesterkt als de gezinnen sterker worden. Toewijding aan het gezin en aan waarden is de voornaamste oorzaak. Vrijwel al het andere is een gevolg. Als een paar trouwt en de echtelieden zich toewijden aan elkaar, vergroten zij hun kansen op economische welvaart zeer. Als kinderen in het huwelijk worden geboren en zij zowel een moeder als een vader hebben, worden hun kansen sterk vergroot en wordt het aanzienlijk waarschijnlijker dat ze een geslaagde loopbaan krijgen. En als de leden van gezinnen samen werken en spelen, bloeit hun buurt en gemeenschap op, verbetert de economie en zijn er minder kostbare overheidsvangnetten nodig.’40

5. We kunnen gezinspatronen veranderen

Zelfs als u uit een gezin komt waar liefde en harmonie niet de basis van een huwelijk waren, bedenk dan dat u thuis een sfeer kunt scheppen waarin Christus centraal staat. Ouderling Christofferson heeft [tot de jeugd] gezegd: ‘Jij kunt de generatie worden, misschien de eerste in je familie, waarin het geluk en de goddelijke patronen die God voor gezinnen heeft ingesteld, waarlijk vorm krijgen en alle generaties na jou tot zegen zijn.’41

En zoals in Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes staat: ‘Je Heiland kent je situatie en Hij heeft je lief. Wees geduldig, blijf Gods geboden onderhouden en geef thuis het goede voorbeeld. Bouw relaties binnen je wijkfamilie op. Bereid je nu al voor om een eigen gezin te stichten dat op de leringen van Jezus Christus is gebaseerd.’42

We kunnen veel troost putten uit het besef dat de Heer ons zal leiden in onze rechtschapen verlangens naar een sterk huwelijk, en dat Hij ons de middelen en kracht zal verschaffen die we nodig hebben om ‘een gelukkig gezinsleven’ te creëren,43 zelfs als we dat in het verleden niet hebben meegemaakt.

6. We kunnen erop vertrouwen dat beloofde zegeningen zullen komen

Niet iedereen die naar een eeuwig huwelijk toewerkt, zal die zegening in dit leven ontvangen. Maar we kunnen troost putten uit deze belofte van president Nelson – een beginsel dat ook door veel andere profeten is onderwezen: ‘Ik besef dat veel volwassen leden van de kerk niet getrouwd zijn. Buiten hun schuld bieden ze de beproevingen van het leven alleen het hoofd. Laten we allemaal beseffen dat de getrouwe heiligen op de tijd en de manier van de Heer alle zegeningen zullen ontvangen.’44

Als we voor die zegeningen op de Heer wachten, kunnen we ‘blijmoedig alle dingen doen die binnen ons vermogen liggen’ en dan ‘stilhouden om het heil van God te zien, en in afwachting van de openbaring van zijn arm’ (Leer en Verbonden 123:17). En we kunnen ons voorbereiden op de grootste zegening die ons wordt aangeboden: de verhoging in het hiernamaals.