2023
Vet du varför jag som kristen tror på Kristus?
Maj 2023


Vet du varför jag som kristen tror på Kristus?

Jesus Kristus behövde lida, dö och uppstå igen för att återlösa hela mänskligheten från den fysiska döden och ge evigt liv med Gud.

En kväll efter jobbet för många år sedan gick jag på min vanliga buss hem till New Jersey från New York. Kvinnan jag råkade sitta bredvid lade märke till vad jag skrev på min dator och frågade: ”Tror du på … Kristus?” Jag sa: ”Ja, det gör jag!” Medan vi pratade fick jag veta att hon just hade flyttat till området från sitt vackra asiatiska land för att arbeta inom New Yorks mycket konkurrensinriktade it-sektor.

Jag frågade henne naturligt: ”Vet du varför jag som kristen tror på Jesus Kristus?” Även hon svarade naturligt och bad mig berätta det för henne. Men när jag började tala var jag med om ett av de tillfällena då flera tankar fyller sinnet. Det här var första gången jag förklarade kristendomens ”varför” för någon som var mycket obekant med det och mycket intelligent. Jag kunde inte bara säga: ”Jag följer Jesus Kristus eftersom han villigt led och dog för mina synder.” Hon kanske undrar: ”Behövde Jesus dö? Kan inte Gud bara förlåta och rena oss från våra synder om vi bad honom göra det?”

Hur skulle du ha svarat på några minuter? Hur skulle du förklara det här för en vän? Barn och ungdomar: Kan ni fråga era föräldrar eller en ledare senare: ”Varför behövde Jesus dö?” Och bröder och systrar, jag har en bekännelse: trots allt jag trodde att jag visste om kyrkans lära, historia, riktlinjer och så vidare, kom svaret på denna centrala fråga om vår tro inte så lätt. Den dagen bestämde jag mig för att fokusera mer på det som betyder mest för evigt liv.

Jag berättade för min nya vän1 att vi har en ande utöver kroppen och att Gud är våra andars Fader.2 Jag sa att vi bodde hos vår himmelske Fader innan vi föddes till den här jordiska världen.3 Eftersom han älskar henne och alla sina barn gjorde han en plan för att vi skulle få en kropp som liknade hans förhärligade kropp,4 vara en del av en familj5 och återvända till hans kärleksfulla närhet för att njuta av evigt liv med våra familjer6 som han gör med sin.7 Men vi skulle, sa jag, ställas inför två huvudsakliga hinder i den här av nödvändighet fallna världen:8 1) fysisk död – att våra kroppar skiljs från våra andar. Naturligtvis visste hon att vi alla skulle dö. Och 2) andlig död – vår separation från Gud på grund av att våra synder, misstag och brister som dödliga avlägsnar oss från hans heliga närhet.9 Hon kunde relatera till det också.

Jag upplyste henne om att det här var en följd av rättvisans lag. Denna eviga lag kräver att ett evigt straff betalas för var och en av våra synder eller brott mot Guds lagar eller sanning. Annars skulle vi aldrig kunna återvända för att leva i hans heliga närhet.10 Det skulle vara orättvist, och Gud ”kan inte förneka rättvisan”.11 Hon förstod det här men begrep med lätthet att Gud också är barmhärtig, kärleksfull och ivrig att åstadkomma vårt eviga liv.12 Jag informerade min vän om att vi också skulle ha en listig och mäktig motståndare – källan till ondska och lögner – som motarbetar oss.13 Därför skulle någon som har oändlig gudomlig kraft att övervinna alla sådana motgångar och hinder behöva rädda oss.14

Sedan berättade jag för henne om den goda nyheten – budskapet ”om en stor glädje för hela folket”15 – att Gud ”så älskade … världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv”.16 Jag vittnade för min vän, och jag vittnar för er, att Jesus Kristus är den Frälsaren, att han behövde lida, dö och uppstå igen – hans oändliga försoning – för att återlösa hela mänskligheten från den fysiska döden17 och ge evigt liv med Gud och våra familjer18 till alla som följer honom. Mormons bok förkunnar: ”Och så … [vann Gud] seger över döden och ger Sonen makt att medla för människobarnen – då han … fylld av [barmhärtighet och] medlidande … har brutit dödens band, har tagit på sig deras ondska och deras överträdelser, har återlöst dem och tillfredsställt rättvisans krav.”19

De steg Gud uppenbarade att vi måste ta för att följa Jesus och få evigt liv kallas Kristi lära. De innefattar ”tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvändelse, dop [i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga], ta emot den Helige Andens gåva och hålla ut intill slutet”.20 Jag berättade om de här stegen för min vän, men här är några sätt på vilka profeter och apostlar nyligen har undervisat om hur Kristi lära kan välsigna alla Guds barn.

President Russell M. Nelson har sagt: ”Kristi rena lära är mäktig. Den förändrar livet för var och en som förstår den och försöker införliva den i sitt liv.”21

Äldste Dieter F. Uchtdorf har lärt: ”[Guiden] Vägledning för de unga förkunnar frimodigt Jesu Kristi lära … den inbjuder er [ungdomar] att göra val som baseras på [den].”22

Äldste Dale G. Renlund har lärt: ”Vi uppmanar missionärer göra det de ber personerna de undervisar att göra: … tillämpa Kristi lära i sina liv [och] komma in på och stanna kvar på förbundsstigen.”23

Kristi lära stärker dem som har det svårt eller känner att de inte hör hemma i kyrkan eftersom den hjälper dem, som äldste D. Todd Christofferson har uttryckt det, att ”intyga: Jesus Kristus dog för mig … [och] älskar mig”.24

Föräldrar, om ert barn kämpar med en evangelieprincip eller profetisk undervisning, snälla ni, motstå alla slags förolämpningar25 eller aktivism mot kyrkan eller dess ledare. Dessa småaktiga, sekulära tillvägagångssätt är under er värdighet och kan vara förödande för ert barns långsiktiga trofasthet.26 Det är ett stort tecken på er välmening att ni vill beskydda eller föra ert dyrbara barns talan eller visa att ni står på hans eller hennes sida. Men min fru Jayne och jag vet av egen erfarenhet att när ni undervisar ert älskade barn om varför vi alla är i desperat behov av Jesus Kristus och hur vi tillämpar hans glädjerika lära så är det detta som stärker och helar honom eller henne. Låt oss vända dem till Jesus, som är deras sanna förespråkare hos Fadern. Aposteln Johannes lärde: ”Den som blir kvar i hans lära … har både Fadern och Sonen.” Han ber oss sedan att akta oss ”om någon kommer till er och inte har med sig denna lära”.27

Jayne och jag besökte nyligen vildmarken där Mose höll upp en kopparorm för Israels kringvandrande barn. Herren hade lovat att bota alla som blev bitna av giftiga ormar om de bara såg på den.28 När Herrens profet håller upp Kristi lära för oss gör han detsamma, för ”att bota nationerna”.29 Vilka bett eller gift eller svårigheter vi än upplever i den här dödliga vildmarken, låt oss inte vara som de, som i forna och nuvarande dagar kunde ha blivit botade men sorgligt nog ”inte ville se … [för] att de inte trodde att det skulle bota dem”.30 Mormons bok intygar: ”Se … detta är vägen, och det finns ingen annan väg, och inte heller något annat namn givet under himlen varigenom människan kan bli frälst i Guds rike. Och se, detta är Kristi lära.”31

Den kvällen i New Jersey när jag berättade varför vi behöver Jesus Kristus och hans lära så fick jag en ny syster och hon en ny bror. Vi kände den Helige Andens fridfulla, bekräftande vittne. Naturligtvis bad jag henne att ge mig sin kontaktinformation och fortsätta samtalet med våra missionärer. Det gjorde hon gärna.

”Hur viktigt är det därför inte att tillkännage dessa sanningar för jordens invånare”, förkunnar Mormons bok – att älska, dela med sig och inbjuda32 när vi samlar in Israel i alla våra grannskap och familjer – ”så att de kan veta att intet kött kan vistas i Guds närhet utom genom den helige Messias förtjänster och barmhärtighet och nåd [och lära]”.33 I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Jag har valt att inte ge någon information om min väns namn eller att använda ett påhittat namn.

  2. Se Romarbrevet 8:15–17; Hebreerbrevet 12:9; Läran och förbunden 88:15.

  3. Se Jeremia 1:4–5; Läran och förbunden 138:55–56; Abraham 3:22–23, 26; Handledning för skriftstudier, ”Föruttillvaron”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org; ”Lektion 2: Frälsningsplanen”, Predika mitt evangelium (2004), s. 48.

  4. Se ”Lektion 2: Frälsningsplanen”, Predika mitt evangelium, s. 48.

  5. Faderns fullkomliga plan – som bland annat kallas den stora lycksalighetsplanen, frälsningsplanen och återlösningsplanen – är organiserad så att alla som kommer till jorden nödvändigtvis gör det i en familj, och alla är en del av en familj. Naturligtvis är inte alla familjeförhållanden idealiska eller enligt vår Faders kärleksfulla vision för alla sina barn, och en del omständigheter är tragiska. Men när vi lever efter Kristi lära hjälper Jesus Kristus oss att ta emot alla välsignelser som Fadern har för sina barn genom sin barmhärtiga och vittomfattande plan. Se även slutnot 6.

  6. Ett av de största löften som Gud har gett sina barn är också den största av alla hans gåvor till oss: upphöjelse eller evigt liv, vilket är att leva för evigt ”i Guds närhet och att fortsätta som familjer” (Gospel Topics, ”Eternal Life” [Evigt liv], topics.ChurchofJesusChrist.org, se även Läran och förbunden 14:7). ”Familjer” innefattar make, maka och barn, liksom våra levande och avlidna släktingar som tar emot och lever efter Kristi lära. Redan avlidna släktingar i andevärlden som inte kunde ta emot Kristi lära i det här livet kan göra det i andevärlden där förrättningar som dop, förlänandet av den Helige Andens gåva och andra förrättningar som hjälper oss att hålla ut intill änden kärleksfullt utförs av levande släktingar som ställföreträdare i tempel i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Dessutom är löftet om evigt liv inte bara till dem som är gifta i det här livet. President M. Russell Ballard har lärt: ”Skrifterna och nutida profeter bekräftar att alla som trofast håller evangeliets förbund kommer att kunna nå upphöjelse” (se ”Hopp i Kristus”, Liahona, maj 2021, s. 55, betoning tillagd). President Ballard citerade president Russell M. Nelson och president Dallin H. Oaks och fortsatte: ”Den exakta tidpunkten för när och sättet varpå upphöjelsens välsignelser förlänas [har] inte helt uppenbarats, men de är inte desto mindre säkerställda” (”Hopp i Kristus”, s. 55, betoning tillagd). President Nelson har lärt: ”Enligt sin egen tid och [sitt] eget tillvägagångssätt … undanhåller [Herren inte] några välsignelser från sina trofasta heliga. Herren dömer och belönar var och en enligt hjärtats önskningar såväl som gärningar” (”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 94). Och president Oaks har förklarat: ”Många av de viktigaste försakelserna i jordelivet kommer att gottgöras i tusenårsriket, då allt som är ofullständigt i den stora lycksalighetsplanen ska uppfyllas för alla vår Faders värdiga barn” (”Den stora lycksalighetsplanen”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 72). Se även slutnot 5.

  7. Se Handledning för skriftstudier, ”Återlösningsplanen”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org; se även Gospel Topics, ”Plan of salvation”, [Frälsningsplanen] och ”Lektion 2: Frälsningsplanen”, Predika mitt evangelium, s. 48–50, 53.

  8. Se ”Lektion 2: Frälsningsplanen”, Predika mitt evangelium, s. 49.

  9. Se ”Lektion 2: Frälsningsplanen”, Predika mitt evangelium, s. 47–50.

  10. Se ”Lektion 2: Frälsningsplanen”, Predika mitt evangelium, s. 47–50.

  11. Mosiah 15:27. Det finns många hänvisningar till evig rättvisa eller Guds rättvisa i skrifterna, men se särskilt Alma 41:2–8 och Alma 42.

  12. Se Alma 42:14–24; Mose 1:39.

  13. Se ”Lektion 2: Frälsningsplanen”, Predika mitt evangelium, s. 47–50.

  14. Se Alma 34:9–13; se även Mosiah 13:28, 34–35; 15:1–9; Alma 42:15.

  15. Lukas 2:10.

  16. Johannes 3:16.

  17. Se Helaman 14:15–17; Mormon 9:12–14.

  18. Se slutnoterna 5 och 6.

  19. Mosiah 15:8–9.

  20. Vad är min uppgift som missionär?”, Predika mitt evangelium, s. 1; se också ”Lektion 3: Jesu Kristi evangelium”, Predika mitt evangelium, s. 60–66.

  21. Russell M. Nelson, ”Ren sanning, ren lära och ren uppenbarelse”, Liahona, nov. 2021, s. 6, betoning tillagd.

  22. Dieter F. Uchtdorf, ”Jesus Kristus är ungdomarnas styrka”, Liahona, nov. 2022, s. 11; se även Vägledning för de unga: En guide för att göra val (2022), s. 4.

  23. Dale G. Renlund, ”Lifelong Conversion of Missionaries” (tal under missionsledarseminarium, 25 juni 2021), s. 1, kyrkans historiska bibliotek, Salt Lake City.

  24. D. Todd Christofferson, ”Läran om samhörighet”, Liahona, nov. 2022, s. 56; se även D. Todd Christofferson, ”De heligas glädje”, Liahona, nov. 2019, s. 15–18.

  25. Se Jakobs brev 4:11; Läran och förbunden 20:54; Handledning för skriftstudier, ”Förtal” skrifterna.JesuKristiKyrka.org.

  26. Se Ahmad S. Corbitt, ”Activism vs. Discipleship: Protecting the Valiant” (tal vid ett seminarium för fältpräster, okt. 2022), cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24159863/Brother_Corbitt_Chaplain_seminar.pdf; video: media2.ldscdn.org/assets/general-authority-features/2022-chaplain-training-seminar/2022-10-1000-activism-vs-discipleship-1080p-eng.mp4.

  27. 2 Johannesbrevet 1:9–10.

  28. Se 4 Moseboken 21:5–9.

  29. 2 Nephi 25:20.

  30. Alma 33:20.

  31. 2 Nephi 31:21.

  32. Se ”Dela med dig av evangeliet – en världsomspännande utsändning” [2021 Broadcast: Principles of Love, Share, and Invite]; se även Gary E. Stevenson, ”Älska, dela med sig, inbjuda”, Liahona, maj 2022, s. 84–87.

  33. 2 Nephi 2:8.