2023
En glädjens röst!
Maj 2023


En glädjens röst!

Byggandet av tempel har varit en av de högsta prioriteterna för alla profeter sedan profeten Joseph Smith.

”Vad hör vi nu i detta evangelium som vi har tagit emot? En glädjens röst! En barmhärtighetens röst från himlen och en sanningens röst ur jorden … en glädjens röst för de levande och de döda, glada budskap om stor glädje.”1

Bröder och systrar, det är nästan omöjligt att höra dessa ord av profeten Joseph Smith utan att le stort!

Josephs jublande uttryck fångar verkligen den fullständiga och majestätiska glädje som återfinns i Gud vår himmelske Faders stora lycksalighetsplan, för han har försäkrat oss: ”Människorna är till för att de ska kunna ha glädje.”2

Vi ropade alla av glädje3 i det förjordiska livet när vi hörde Guds lycksalighetsplan, och vi fortsätter att ropa av glädje här medan vi lever enligt hans plan. Men vilka var egentligen omständigheterna kring detta glada förkunnande från profeten? Vad frammanade dessa starka och hjärtliga känslor?

Profeten Joseph Smith hade undervisat om dop för de döda. Detta var verkligen en mäktig uppenbarelse som mottogs med stor glädje. När kyrkans medlemmar först fick höra att de kunde döpa sig för sina avlidna närstående gladde de sig. Wilford Woodruff sa: ”I samma stund som jag hörde talas om det gjorde min själ ett glädjesprång!”4

Dop för våra avlidna närstående var inte den enda sanning som Herren skulle uppenbara och återställa. Det fanns en mängd andra gåvor som Gud hade varit angelägen om att få ge sina söner och döttrar.

Dessa andra gåvor omfattade prästadömets myndighet, förbund och förrättningar, äktenskap som kunde vara för evigt, besegling av barn till deras föräldrar inom Guds familj och slutligen välsignelsen att återvända hem till Gud vår himmelske Faders och hans Son Jesu Kristi närhet. Alla dessa välsignelser möjliggjordes genom Jesu Kristi försoning.

Eftersom Gud ansåg dessa vara bland hans största och heligaste välsignelser,5 gav han instruktioner om att heliga byggnader skulle byggas där han kunde förläna sina barn dessa dyrbara gåvor.6 Dessa byggnader skulle vara hans hem på jorden. Dessa byggnader skulle vara tempel där det som beseglades eller bands på jorden i hans namn skulle genom hans ord och med hans myndighet vara bundet i himlarna.7

Som medlemmar i kyrkan i dag kan en del av oss ha lätt för att ta dessa härliga eviga sanningar för givna. De har blivit självklarheter för oss. Ibland hjälper det när vi ser dem genom de människors ögon som lär sig om dem för allra första gången. Det här blev uppenbart för mig genom något jag nyligen upplevde.

Förra året, precis innan återinvigningen av Tokyo tempel i Japan, besökte många gäster som inte tillhör vår kyrka det templet. Ett av dessa besök gjordes av en eftertänksam ledare från en annan religion. Vi undervisade vår gäst om vår himmelske Faders lycksalighetsplan, Jesu Kristi återlösande roll i den planen och läran att familjer kan förenas för evigt genom beseglingsförrättningen.

Efter rundturen bad jag vår vän att säga vad han tyckte. Gällande förenandet av familjer – dåvarande, nuvarande och framtida – frågade denne gode man uppriktigt: ”Förstår medlemmar i er kyrka verkligen hur djupsinnig den här läran är?” Han tillade: ”Det här kan mycket väl vara en av de enda lärdomarna som kan förena den här världen som är så splittrad.”

Vilken mäktig iakttagelse. Den här mannen berördes inte bara av det utsökta hantverket i templet, utan snarare av den slående och djupsinniga läran att familjer är förenade och beseglade till vår himmelske Fader och Jesus Kristus för evigt.8

Då bör vi inte bli överraskade när till och med någon som inte tillhör vår kyrka inser det storslagna i det som sker i templet. Det som ibland skulle kunna bli vardagligt eller rutinmässigt för oss ses ibland i sin härlighet och majestät av dem som hör eller känner det för allra första gången.

Även om tempel hade funnits i forna dagar har tempelbyggande, sedan början av Jesu Kristi evangeliums återställelse, varit en av de högsta prioriteterna för alla profeter sedan profeten Joseph Smith. Och det är lätt att förstå varför.

När profeten Joseph Smith undervisade om dop för de döda uppenbarade han en annan stor sanning. Han lärde: ”Och låt mig nu, mina högt älskade bröder och systrar, försäkra er att detta är principer rörande de döda och de levande som inte lättvindigt kan förbigås när det gäller vår frälsning. För deras frälsning är nödvändig och väsentlig för vår frälsning … De kan inte fullkomliggöras utan oss, inte heller kan vi fullkomliggöras utan våra döda.”9

Som vi kan se blir behovet av tempel och det arbete som utförs för både levande och döda väldigt tydligt.

Motståndaren är uppmärksam. Hans makt hotas av de förrättningar och förbund som utförs i tempel och han gör allt han kan för att försöka stoppa arbetet. Varför? Eftersom han känner till kraften som kommer av detta heliga arbete. Med varje nytt tempel som invigs utvidgas Jesu Kristi frälsande kraft över hela världen för att bekämpa motståndarens ansträngningar och för att återlösa oss när vi kommer till honom. När tempel och de som håller förbunden ökar i antal blir motståndaren allt svagare.

I kyrkans tidiga dagar oroade sig vissa när ett nytt tempel skulle tillkännages, för de sa: ”Vi har aldrig börjat bygga ett tempel utan att helvetets klockor börjat ringa.” Men Brigham Young svarade modigt: ”Jag vill höra dem ringa igen.”10

Vi kommer aldrig att undkomma kriget under jordelivet, men vi kan ha makt över fienden. Den makten och styrkan kommer från Jesus Kristus när vi ingår och håller templets förbund.

President Russell M. Nelson har sagt: ”Tiden kommer när de som inte lyder Herren avskiljs från dem som gör det. Vår största säkerhetsåtgärd är att fortsätta vara värdiga att få besöka hans heliga hus.”11

Här följer några ytterligare välsignelser som Gud har lovat oss genom sin profet:

Behöver du underverk? Vår profet har sagt: ”Jag lovar att Herren ger dig de underverk han vet att du behöver när du gör uppoffringar för att tjäna och dyrka honom i hans tempel.”12

Behöver du Frälsaren Jesu Kristi helande och stärkande kraft? President Nelson försäkrar oss att ”allt som lärs ut i templet … ökar vår kunskap om Jesus Kristus … När vi sedan håller våra förbund ger han oss sin helande och stärkande kraft. Och vi kommer verkligen att behöva hans kraft under kommande dagar!”13

Den första palmsöndagen när Jesus Kristus i triumf red in i Jerusalem började en skara av hans lärjungar ”i sin glädje prisa Gud med hög röst” och säga: ”Välsignad är han som kommer, kungen, i Herrens namn!”14

Det är passande att templet i Kirtland invigdes på palmsöndagen år 1836. Också Jesu Kristi lärjungar gladdes vid detta tillfälle. I denna invigningsbön uttalande profeten Joseph Smith dessa lovord:

”O Herre Gud Allsmäktig, hör oss … och svara oss från himlen … där du sitter på din tron med härlighet, ära, makt, majestät [och] kraft …

Hjälp oss genom din Andes kraft så att vi kan blanda våra röster med de ljusa, strålande serafernas, som omger din tron med lovprisningar och sjunger: ’Hosianna till Gud och Lammet!’

Och låt dessa … dina heliga ropa högt av glädje.”15

Bröder och systrar, låt oss i dag på denna palmsöndag som Jesu Kristi lärjungar också lovprisa vår helige Gud och glädjas i hans godhet mot oss. ”Vad hör vi nu i detta evangelium som vi har tagit emot?” I sanning ”en glädjens röst”!16

Jag vittnar om att ni kommer att känna alltmer glädje när ni besöker Herrens heliga tempel. Jag vittnar om att ni kommer att känna den glädje han i sin tur har åt er, i Jesu Kristi namn, amen.