2022
Mitä yksittäinen kurpitsansiemen opetti minulle Jumalan rakkaudesta
Heinäkuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Mitä yksittäinen kurpitsansiemen opetti minulle Jumalan rakkaudesta

Opin, että kun vaalimme Jumalan rakkautta ystävällisyydellä, kohteliaisuudella, myötätunnolla ja mukaan ottamisella, se kasvaa räjähdysmäisesti.

Kuva
kurpitsa kasvaa köynnöksenä

Lapsuudenkotiani ympäröivät sinimailaspellot. Kun olin yhdeksänvuotias, raivasin pellon reunaan pienen palstan puutarhan istuttamiseksi. Varhain keväällä kylvin yhden ainoan kurpitsansiemenen ja huolehdin siitä joka päivä odottaen innokkana sen itämistä. Muutamassa päivässä maan läpi työntyi ilokseni pieniä vihreitä lehtiä. Seuraavina päivinä ja viikkoina hämmästelin pienen, yksittäisen kurpitsansiemeneni nopeaa kasvua. Pieni siemeneni jumalallisten ainesosiensa, maaperän, auringonvalon ja veden ansiosta muuttui ihmeellisellä tavalla useiksi köynnöksiksi, jotka ulottuivat kaikkiin suuntiin.

Hieman myöhemmin siihen, missä oli juuri kukoistanut oransseja ja keltaisia kukkia, ilmaantui vihreitä kyhmyjä. Ja kesän aikana kyhmyt muuttuivat suuriksi, oranssinvärisiksi kurpitsoiksi. Kun sadonkorjuu koitti, leikkasin kurpitsani auki. Olin ällistynyt! Jokainen kurpitsa oli tuottanut sadoittain siemeniä.

Saatat ajatella itseksesi: ”Sehän on hienoa, mutta miten tämä kurpitsansiemen liittyy minuun nuorena aikuisena?” No, tarkkaillessani sadonkorjuun loputtomalta tuntuvaa siemenmäärää ymmärsin yhtäkkiä, kuinka rajallinen (yksi siemen) voisi Jumalan avulla muuttua äärettömäksi ja iankaikkiseksi. Näin, että ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta” (Luuk. 1:37). Koin totuuden näissä pyhien kirjoitusten sanoissa, että ”pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria” (Alma 37:6).

Jumala loi pienen kurpitsansiemeneni tuottamaan rajattomia, jopa äärettömiä siementen sukupolvia milloinkaan päättymättömässä kasvun ja kehityksen kierrossa. Ja sama pätee moniin muihin asioihin elämässämme, kuten kykyyn tuntea Hänen jumalallista rakkauttaan ja osoittaa sitä muille.

Jumalan rakkauden vaalimista

Ajan kuluessa olen oppinut ymmärtämään, että rakastava taivaallinen Isämme on istuttanut meihin jokaiseen iankaikkisen rakkautensa siemenen. Jumala rakastaa meitä kylliksi kylvääkseen sieluumme rakkautensa siinä tarkoituksessa, että me vaalimme ja kasvatamme sitä palvelemalla, uskomalla, tekemällä parannusta ja pitämällä liitot.

Entä ne ajat elämässä, jolloin tunnemme olevamme kaukana Jumalan rakkaudesta? Toisinaan tunnemme olevamme etäällä Hänestä, koska olemme tehneet virheitä tai syntiä emmekä ole löytäneet voimaa tai rohkeutta ottaa ensimmäisiä askelia kohti parannusta. Toisinaan olemme niin kiireisiä ja poissaolevia kaikkien muiden elämässämme meneillään olevien asioiden vuoksi, että unohdamme tehdä niitä pieniä, päivittäisiä asioita, jotka auttavat meitä tuntemaan olevamme lähempänä taivaallista Isäämme ja Hänen rakkauttaan, tai lykkäämme niiden tekemistä. Meistä voi myös tuntua, että meillä on ollut liian monta vastausta vaille jäänyttä rukousta tai liian monet ihmiset ovat loukanneet meitä tai meillä on ollut tilanteita, jolloin Jumala ei auttanut meitä.

Meistä saattaa tuntua, että olemme menettäneet tuntuman Jumalan rakkauteen omassa elämässämme siinä määrin, ettemme voi edes käsittää, kuinka voisimme osoittaa tuota rakkautta muille.

Mutta olipa elämäntilanteemme tai olosuhteemme mitä tahansa, kestimmepä mitä kärsimystä tai epäoikeudenmukaisuutta tahansa, taivaallisen Isämme rakkaus voi kasvaa elämämme vaikeuksien myötä. Se voi voittaa kaiken tuskan, vihan ja turhautumisen. Jos vaalimme Jumalan rakkautta ystävällisyydellä, kohteliaisuudella, myötätunnolla ja mukaan ottamisella, se kasvaa räjähdysmäisesti. Kykymme rakastaa ja palvella muita tulee äärettömäksi, iankaikkiseksi ja kauniimmaksi kuin koskaan kuvittelimme mahdolliseksi.

Kun kasvatamme Jumalan rakkauden siementä sisimmässämme, me voimme korjata satona Kristuksen puhdasta rakkautta (ks. Moroni 7:47). Ne, jotka kasvattavat Jumalan rakkauden siementä, korjaavat myös runsaan sadon ystäviä, toveruutta ja lisääntynyttä uskoa – kolme asiaa, joilla olisi käyttöä kaikille nuorille aikuisille! Kun viljelemme huolella Jumalan rakkauden siementä, me voimme kokea iankaikkisen rakkauden rajattoman sadon perhesuhteissamme, kirkon palvelutyössämme ja henkilökohtaisessa elämässämme.

Jumalan rakkauden osoittamista

Pyhissä kirjoituksissa opetetaan, että ”Jumala on rakkaus” (1. Joh. 4:8). Presidentti M. Russell Ballard, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti, on huomauttanut, että ”taivaallisen Isän ja Hänen rakkaan Poikansa tärkein ominaisuus, jota meidän pitäisi haluta ja pyrkiä saamaan elämäämme, on Kristuksen puhtaan rakkauden lahja (ks. Moroni 7:47)”1.

Tämän Kristuksen puhtaan rakkauden ansiosta me voimme rakastaa ja palvella muita, kuten Vapahtaja palveli. Kun noudatamme Kristuksen esimerkkiä palvelemisesta, me löydämme sisimmästämme Jumalan rakkauden ja opimme osoittamaan tuota rakkautta muille.

Ne, jotka tuntevat minut hyvin, tietävät, että minulla on yhä usein taskussani kurpitsansiemen muistuttamassa minua tärkeästä elämän opetuksesta: taivaallinen Isä voi ottaa elämässämme jotakin niinkin pientä kuin rakkauden siemenen ja muuttaa sen Jumalan, lähimmäisten ja itsemme voimalliseksi, päättymättömäksi ja iankaikkiseksi rakkaudeksi ja palvelemiseksi.