2022
Omvendelse er vårt mål
mai 2022


Omvendelse er vårt mål

Det finnes ingen erstatning for tiden du bruker på Skriftene og høre Den hellige ånd tale direkte til deg.

I litt over tre år nå har vi vært på en reise sammen som medlemmer av Herrens Kirke. Det var i oktober 2018 Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum oppfordret oss til å lære om Jesus Kristus ved å studere Skriftene på en ny og inspirerende måte, med ressursen Kom, følg med meg som vår veileder.

På en hvilken som helst reise er det bra å stoppe opp av og til for å vurdere vår fremdrift og sørge for at vi fortsatt beveger oss mot målet vårt.

Omvendelse er vårt mål

Overvei denne dype uttalelsen fra innledningen til Kom, følg med meg:

“Målet med all undervisning og læring i evangeliet er å styrke vår omvendelse til vår himmelske Fader og Jesus Kristus …

Den type læring i evangeliet som styrker vår tro og leder til omvendelsens mirakuløse forandring, skjer ikke på en gang. Den strekker seg ut over klasserommet og inn i vårt hjerte og hjem. Det kreves vedvarende, daglig innsats for å forstå og etterleve evangeliet. Læring av evangeliet som fører til sann omvendelse, krever Den hellige ånds innflytelse.”1

Det er dette mirakelet vi søker – når én person har en opplevelse i Skriftene2 og denne opplevelsen blir velsignet ved Den hellige ånds innflytelse. Slike opplevelser er dyrebare grunnstener for vår omvendelse til Frelseren. Og som president Russell M. Nelson nylig minnet oss om, må åndelige grunnvoller stadig forsterkes.3 Langvarig omvendelse er en livslang prosess.4 Omvendelse er vårt mål.

For at de skal være mest mulig effektive, må dine erfaringer med Skriftene være dine egne.5 Å lese eller høre om en annens erfaringer og innsikt kan være nyttig, men det vil ikke gi den samme kraft til omvendelse. Det finnes ingen erstatning for tiden du bruker på Skriftene, for å høre Den hellige ånd tale direkte til deg.

Hva underviser Den hellige ånd meg?

Hver uke når jeg åpner håndboken Kom, følg med meg, skriver jeg dette spørsmålet øverst på siden: “Hva lærer Den hellige ånd meg denne uken når jeg leser disse kapitlene?”

Når jeg studerer Skriftene, grunner jeg på dette spørsmålet om og om igjen. Og uten unntak kommer åndelige tilskyndelser, og jeg noterer dem i håndboken min.

Men hvordan kan jeg vite når Den hellige ånd underviser meg? Vel, det skjer vanligvis på små og enkle måter. Noen ganger synes et skriftsted å hoppe opp fra siden og fange min oppmerksomhet. Andre ganger føler jeg at mitt sinn er opplyst med en bredere forståelse av et prinsipp i evangeliet. Jeg føler også Den hellige ånds innflytelse når min hustru Anne Marie og jeg snakker om det vi leser. Hennes perspektiver innbyr alltid Ånden.

Profeten og påskemåltidet

I år studerer vi Det gamle testamente – hellig skrift som fyller vår sjel med lys. Når jeg leser Det gamle testamente, får jeg følelsen av å tilbringe tid sammen med betrodde veiledere: Adam, Eva, Enok, Noah, Abraham og så mange andre.

Denne uken, når vi studerer 2 Mosebok kapittel 7–13, lærer vi hvordan Herren befridde Israels barn fra århundrer med fangenskap i Egypt. Vi leser om ni landeplager – ni imponerende tilkjennegivelser av Guds kraft – som Farao var vitne til uten å bløtgjøre sitt hjerte.

Så fortalte Herren sin profet Moses om en tiende landeplage – og hvordan hver familie i Israel kunne forberede seg til den. Som en del av et ritual de kalte påskemåltidet, skulle israelittene ofre et lam av hannkjønn, ett uten lyte. Så skulle de markere dørkarmene i sine hjem med lammets blod. Herren lovet at alle hjemmene som var merket med blodet, ville bli beskyttet mot den forferdelige landeplagen som var nært forestående.

Skriftene sier: “Og Israels barn … gjorde som Herren … hadde sagt til Moses” (2 Mosebok 12:28). Det er noe svært mektig i dette enkle utsagnet om lydighet.

Siden Israels barn fulgte Mose råd og handlet i tro, ble de reddet fra landeplagen og med tiden befridd fra sitt fangenskap.

Hva lærte så Den hellige ånd meg i disse kapitlene denne uken?

Her er noen tanker som har hvilt på mitt sinn:

  • Herren virker gjennom sin profet for å beskytte og redde sitt folk.

  • Troen og ydmykheten til å følge profeten gikk forut for beskyttelsenes og befrielsens mirakel.

  • Blodet på dørkarmen var et ytre tegn på indre tro på Jesus Kristus, Guds Lam.

Profeten og Herrens løfter

Jeg blir imponert over parallellen mellom måten Herren velsignet sitt folk på i denne beretningen i Det gamle testamente og måten han også velsigner sitt folk på i dag.

Da Herrens levende profet, president Nelson, presenterte Kom, følg med meg for oss som et middel til å studere Skriftene, oppfordret han oss til å forvandle vårt hjem til et troens tilfluktssted og senter for læring av evangeliet.

Så lovet han fire konkrete velsignelser:

  1. dine sabbatsdager vil bli en lyst,

  2. dine barn vil være ivrige etter å lære og etterleve Frelserens læresetninger,

  3. den ondes innflytelse i ditt liv og i ditt hjem vil avta, og

  4. disse endringene i din familie vil bli betydelige og vedvarende.6

Vi har ingen dagbokoppføringer fra dem som opplevde påskemåltidet sammen med Moses i Egypt. Vi har imidlertid mange vitnesbyrd fra hellige som, med like stor tro, følger president Nelsons råd i dag og mottar de lovede velsignelsene.

Her er noen slike vitnesbyrd:

En mor i en ung familie sa: “Vi snakker om Kristus og gleder oss i Kristus i vårt hjem. For meg er dette den største velsignelsen – at mine barn kan vokse opp med disse samtalene om evangeliet i hjemmet som bringer dem nærmere Frelseren.”7

En eldre bror kalte sitt studium av Skriftene gjennom Kom, følg med meg “en kanal fylt med guddommelig lys som hjelper oss å se evangeliets lære som er nødvendig for vårt åndelige velbefinnende”.8

En ung hustru beskrev velsignelsene i sitt ekteskap: “Jeg har fått kjenne min manns hjerte dypere, og jeg har kunnet åpne mitt hjerte mer for ham når vi studerer sammen.”9

En mor i en stor familie la merke til hvordan hennes innsats for å undervise familien forandret seg. Hun nevnte: “Når jeg ser tilbake på det, er det som om jeg spilte piano med polvotter på hendene. Jeg gjorde de riktige bevegelsene, men musikken ble ikke helt riktig. Nå er vottene av, og selv om musikken min fortsatt ikke er perfekt, hører jeg forskjellen. Kom, følg med meg har gitt meg perspektiv, evner, fokus og formål.”10

En ung ektemann sa: “Mine viktigste prioriteringer hjemme har blitt tydeligere siden jeg har gjort Kom, følg med meg til en regelmessig del av morgenrutinene mine. Studium får meg til å tenke mer på det som betyr mest for meg, som tempelet, mitt forhold til min hustru og mitt kall. Jeg er takknemlig for at mitt hjem er en helligdom der Gud kommer først.”11

En søster fortalte: “Mine daglige erfaringer med Kom, følg med meg er sjelden bemerkelsesverdige, men over tid ser jeg hvordan jeg blir forandret ved et så konstant, fokusert studium av Skriftene. Den slags studium ydmyker meg, underviser meg og forandrer meg litt om gangen.”12

En hjemvendt misjonær fortalte: “Programmet Kom, følg med meg har bragt meg nærmere det skriftstudienivået jeg hadde på misjon, og jeg har klart å gå fra å ha en sjekklistementalitet til skriftstudiet, til virkelig berikende stunder der jeg blir kjent med Gud.”13

En bror sa: “Jeg føler at Den hellige ånd ønskes mer velkommen inn i mitt liv og føler Guds åpenbarende veiledning når jeg skal ta avgjørelser. Jeg har mer dyptgripende samtaler om skjønnheten i den enkle Kristi lære og hans forsoning.”14

Et syv år gammelt barn fortalte: “Jeg skal snart bli døpt, og Kom, følg med meg gjør meg klar. Familien min og jeg snakker om dåp, og jeg er ikke nervøs for å bli døpt nå. Kom, følg med meg hjelper Den hellige ånd å komme inn i mitt hjerte, og jeg føler meg varm når jeg leser i Skriftene.”15

Og så til slutt, fra en mor med flere barn: “Når vi studerer Guds ord, har han hjulpet vår familie å bevege seg fra bekymring til kraft, fra prøvelser og utfordringer til befrielse, fra stridigheter og kritikk til kjærlighet og fred, og fra vår motstanders innflytelse til Guds innflytelse.”16

Disse og mange andre trofaste Kristi etterfølgere har symbolsk plassert Guds Lams blod på inngangen til sitt hjem. De viser sin indre beslutning om å følge Frelseren. Deres tro går forut for mirakelet. Mirakelet er at én person har en opplevelse i Skriftene og at denne erfaringen velsignes med Den hellige ånds innflytelse.

Når vi studerer Skriftene, er det ingen åndelig hungersnød i landet. Som Nephi sa: “Alle som ville lytte til Guds ord og holde fast ved det, skulle aldri gå til grunne. Heller ikke kunne motstanderens fristelser og brennende piler overmanne dem, gjøre dem blinde eller lede dem bort til fortapelse” (1 Nephi 15:24).

I fordums tid, da Israels barn fulgte Herrens rettledning gitt gjennom profeten Moses, ble de velsignet med trygghet og frihet. I dag, når vi følger Herrens veiledning gitt gjennom vår levende profet, president Nelson, blir vi like velsignet med omvendelse i vårt hjerte og beskyttelse i vårt hjem.

Jeg vitner om at Jesus Kristus lever. Dette er hans kirke, som ble gjenopprettet på jorden gjennom profeten Joseph Smith. President Russell M. Nelson er Herrens profet i dag. Jeg er glad i ham og oppholder ham. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022, vii.

  2. “Vi er hver og en ansvarlig for vår individuelle åndelige vekst” (Russell M. Nelson, “Innledende kommentarer”, Liahona, nov. 2018, 8).

  3. Se Russell M. Nelson, “Tempelet og din åndelige grunnvoll”, Liahona, nov. 2021, 93–96.

  4. Dette er en viktig grunn til at president Nelson har tryglet oss om å “[sette] av tid til Herren! Gjør din egen åndelige grunnvoll sikker og i stand til å tåle tidens tann ved å gjøre de tingene som lar Den hellige ånd alltid være hos deg” (“Sett av tid til Herren”, Liahona, Nov. 2021, 120).

  5. “Uansett hva andre måtte si eller gjøre, kan ingen noensinne fjerne et vitnesbyrd båret til ditt hjerte og sinn om hva som er sant (Russell M. Nelson, “Åpenbaring til Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 95).

  6. Se Russell M. Nelson, “Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Liahona, nov. 2018, 113–114. President Nelson gjentok denne oppfordringen i april i fjor: “Din beslutning om å gjøre hjemmet til deres primære troens tilfluktssted, skulle aldri ta slutt. Etterhvert som tro og hellighet avtar i denne falne verden, vil ditt behov for hellige steder øke. Jeg oppfordrer deg til å fortsette å gjøre ditt hjem til et virkelig hellig sted ‘og hold deg urokkelig’ [Lære og pakter 87:8; uthevelse tilføyd] på dette grunnleggende målet” (“Det vi lærer og som vi aldri vil glemme”, Liahona, mai 2021, 79).

  7. Privat korrespondanse; se også 2 Nephi 25:26.

  8. Privat korrespondanse.

  9. Privat korrespondanse.

  10. Privat korrespondanse.

  11. Privat korrespondanse.

  12. Privat korrespondanse.

  13. Privat korrespondanse.

  14. Privat korrespondanse.

  15. Privat korrespondanse.

  16. Privat korrespondanse.