2022
Han er oppstått med legedom under sine vinger: Vi kan vinne mer enn seier
mai 2022


Han er oppstått med legedom i sine vinger:

Vi kan vinne mer enn seier

Jesus har overvunnet denne verdens overgrep for å gi deg kraft til ikke bare å overleve, men en dag, gjennom ham overvinne og til og med seire.

Marin, jeg er eldste Holland og ting begynner nå å gå nedover.

Vi er mer enn vinnere

Vi er alle fascinert av overlevelseshistorier. Vi hører historier om modige oppdagelsesreisende og vanlige mennesker som klarer å holde seg i live mot alle odds og forventninger, og vi kan ikke annet enn å spørre oss selv: “Kunne jeg ha gjort det?”

Jeg tenker umiddelbart på den britiske oppdagelsesreisende Ernest Shackleton og mannskapet på hans skip, HMS Endurance, som forliste på isen i Antarktis og deretter strandet på en ufruktbar øy i nesten to år. Til tross for de tøffeste forhold, bidro Shackletons ekstraordinære lederskap og ukuelige besluttsomhet til at hans menns liv ble reddet.

Så tenker jeg på mannskapet på Apollo 13, som for gjennom verdensrommet for å lande på månen! Men katastrofen rammet da en oksygentank eksploderte, og misjonen måtte avbrytes. Med lite oksygen, improviserte mannskapet og kontrollsenteret på genialt vis og bragte alle tre astronautene trygt tilbake til jorden.

Jeg undrer meg over de utrolige overlevelsene til enkeltpersoner og familier som er ofre for krig, fangeleirer eller blir flyktninger, som heltemodig og tappert holder i live håpets flamme for lidende medmennesker, som gir godhet i møte med brutalitet og som på en eller annen måte klarer å hjelpe andre å utholde bare én dag til.

Kan du eller jeg overleve i noen av disse ekstreme omstendighetene?

Kanskje noen av dere imidlertid, tenker på beretningene om overlevende og din sjel roper ut at du er i en overlevelseshistorie akkurat nå, som et offer for overgrep, forsømmelse, mobbing, vold i hjemmet eller en annen lidelse av denne art. Du er midt i ditt eget desperate forsøk på å overleve en situasjon, som føles veldig som et katastrofalt forlis eller en lovende misjon som plutselig ble avbrutt. Vil du noensinne bli reddet eller klare deg gjennom din egen overlevelseshistorie?

Svaret er ja. Du kan overleve. Du er faktisk allerede blitt reddet. Du er allerede blitt frelst – av den ene som har lidd den samme pinen du lider og utholdt den samme smerten du utholder.1 Jesus har overvunnet overgrepene i denne verden2 for å gi deg kraft til ikke bare overleve, men til en dag, gjennom ham overvinne og til og med seire – til å heve deg fullstendig over smerten, elendigheten, kvalene og se dem bli erstattet med fred.

Apostelen Paulus spør:

“Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Trengsel eller angst eller forfølgelse eller sult eller nakenhet eller fare eller sverd?

Men i alt dette vinner vi mer enn seier ved ham som elsket oss.”3

Løftene til Israels paktsfolk

Du husker kanskje da president Nelson ga følgende oppfordring på generalkonferansen. Han sa: “Når du studerer Skriftene … oppfordrer jeg deg til å lage en liste over alt Herren har lovet at han vil gjøre for Israels paktsfolk … Jeg tror du vil bli forbauset!”4

Her er noen få av de mektige og trøstende løftene vår familie har funnet. Forestill deg at Herren taler disse ordene til deg – til deg som overlever – fordi de er til deg:

Frykt ikke.5

Jeg kjenner dine sorger og jeg har kommet for å befri deg.6

Jeg vil ikke forlate deg.7

Mitt navn er hos deg og mine engler våker over deg.8

Jeg vil gjøre underfulle ting rundt deg.9

Gå med meg, lær av meg og jeg vil gi deg hvile.10

Jeg er i din midte.11

Du er min.12

Til dem som overlever

Med disse forvisningene tydelig i minnet, ønsker jeg å tale direkte til dem som føler at det ikke finnes noen utvei i deres egen overlevelseshistorie på grunn av andres grusomme handlinger. Hvis dette er din overlevelseshistorie, gråter vi sammen med deg. Vi lengter etter at dere skal overvinne forvirringen, skammen og frykten, og lengter etter at dere, gjennom Jesus Kristus, skal seire.

Fra offer til overlevende til vinner

Hvis du har opplevd noen form for overgrep, vold eller undertrykkelse, kan tanken om at disse hendelsene på en eller annen måte var din feil henge igjen og at du fortjener å bære skammen og skyldfølelsen du føler. Kanskje du tenker at:

  • Jeg kunne ha forhindret dette.

  • Gud elsker meg ikke lenger.

  • Ingen vil noensinne elske meg.

  • Jeg er skadet hinsides reparasjon.

  • Frelserens forsoning gjelder for andre men ikke for meg.

Disse feilaktige tankene og følelsene kan ha vært en hindring fra å søke hjelp fra familie, venner, ledere eller fagfolk og derfor har du kjempet alene. Hvis du har søkt hjelp fra dem du stoler på, kjemper du kanskje fortsatt med tanker om skam og til og med selvforakt. Virkningen av disse hendelsene kan vedvare i mange år. Du håper at du en dag vil føle deg bedre, men på en eller annen måte har den dagen ennå ikke kommet.

Overgrepet var ikke, er ikke og vil aldri være din feil, uansett hva overgriperen eller noen annen kan ha sagt om det motsatte. Når du har vært et offer for grusomhet, incest eller annen perversitet, er ikke du den som trenger å omvende seg. Du er ikke ansvarlig.

Du er ikke mindre verdig eller mindre verdifull eller mindre elsket som et menneske, eller som en datter eller sønn av Gud, på grunn av det en annen har gjort mot deg.

Gud vil aldri, og han har aldri noensinne sett på deg som en som skulle foraktes. Uansett hva som har skjedd med deg, skammer han seg ikke over deg eller er skuffet over deg. Han elsker deg på en måte som du ennå ikke har oppdaget. Og du vil oppdage det når du stoler på hans løfter og når du lærer å tro ham når han sier at du er “dyrebar i [hans] øyne.”13

Du er ikke definert av disse forferdelige tingene som har blitt gjort mot deg. Du er, i strålende sannhet, definert av din evig eksisterende identitet som en sønn eller datter av Gud, av din Skapers fullkomne, uendelige kjærlighet og innbydelse til hel og fullstendig helbredelse.

Selv om det kan virke umulig og føles umulig, kan helbredelse komme gjennom Jesu Kristi forsonings mirakuløse forløsende kraft, som er oppstått “med legedom under sine vinger.”14

Vår barmhjertige Frelser, som seiret over mørke og fordervelse, har makt til å rette opp alle feil, en livgivende sannhet for dem som er krenket av andre.15

Vennligst vit at Frelseren har steget ned under alt, også det som skjedde med deg. På grunn av dette vet han nøyaktig hvordan virkelig frykt og skam føles og hvordan det føles å bli forlatt og skadet.16 Fra dypet av hans forsonende lidelse tilbyr han håpet du trodde var tapt for evig, styrken du trodde du aldri kunne besitte, og helbredelsen du aldri forestilte deg var mulig.

Krenkende adferd fordømmes uttrykkelig av Herren og av hans profeter

Det finnes ikke noe sted for noen form for overgrep – fysisk, seksuelt, følelsesmessig eller verbalt – i noe hjem, noe land eller noen kultur. Ingenting en hustru, et barn eller en ektemann gjør eller sier, gjør at de “fortjener” å bli slått. Ingen, i noe land eller kultur, “ber om” aggresjon eller vold fra en annen med myndighet eller fra noen som er større og sterkere.

De som mishandler og forsøker å skjule sine alvorlige synder, kan slippe unna med det for en stund. Men Herren som ser alt, kjenner alle hjertets gjerninger og tanker og hensikter.17 Han er en rettferdighetens Gud, og hans guddommelige rettferdighet vil oppfylles.18

På mirakuløst vis er Herren også en barmhjertighetens Gud for dem som virkelig omvender seg. Overgripere – også de som en gang ble mishandlet – som bekjenner, forsaker sin synd og gjør alt i sin makt for å gi vederlag og oppreisning, har tilgang til tilgivelse ved Kristi forsonings mirakel.

For den feilaktig anklagede bringer det ubeskrivelige alvoret i disse beskyldningene sin egen skjærsild. Men de er også velsignet ved Frelserens stedfortredende lidelse for dem, og kunnskapen om at til syvende og sist vil sannheten råde.

Men overgripere som ikke omvender seg vil stå for Herren for å redegjøre for sine avskyelige forbrytelser.

Herren selv er krystallklar i sin fordømmelse av overgrep av noe slag: “Men den som forfører én av disse små … for ham var det bedre om en kvernstein ble hengt om halsen på ham og han ble senket i havets dyp.”19

Konklusjon

Kjære venner som har blitt så fryktelig såret – og for den saks skyld, enhver som er tynget av livets urettferdighet – du kan få en ny begynnelse og en ny start. I Getsemane og på Golgata påtok Jesus “seg … alle sjelekvaler og lidelser som noensinne har blitt opplevd av dere og meg,”20 og han har overvunnet dem alle! Med utstrakte armer tilbyr Frelseren deg helbredelsens gave. Med mot, tålmodighet og trofast fokus på ham, kan du om ikke lenge fullt ut ta imot denne gaven. Du kan gi slipp på din smerte og etterlate den ved hans føtter.

Din milde Frelser erklærte: “Tyven kommer bare for å stjele og myrde og ødelegge. Jeg er kommet for at de skal ha liv og ha overflod.”21 Du er en overlevende, du kan helbredes, og du kan stole på at ved Jesu Kristi kraft og nåde vil du overvinne og seire.

Jesus spesialiserer seg på det tilsynelatende umulige. Han kom hit for å gjøre det umulige mulig, forløse det uforløselige, helbrede det uhelbredelige, å rette det forurettede, og gi løfter som ingen andre kan gi.22 Og han er virkelig god til det. Han er faktisk perfekt til det. I Jesu Kristi, vår Helbreders navn. Amen.

For mer informasjon og ressurser, se “Overgrep” i delen “Life Help” i ChurchofJesusChrist.org og i appen Gospel Library.