2022
Lærdommer ved brønnen
mai 2022


Lærdommer ved brønnen

Vi kan velge å vende oss til Frelseren for styrke og helbredelse som vil gjøre oss i stand til å oppfylle alt vi ble sendt hit for å gjøre.

Hvilken glede det er å være sammen med hver enkelt av dere på dette kvinnenes møte på generalkonferansen!

Jeg vokste opp i det vestlige New York og gikk i en liten gren av Kirken, rundt 32 km fra hjemmet vårt. Da jeg satt i Søndagsskole-klassen i kjelleren i den gamle, leide kirkesalen sammen med min venn Patti Jo, kunne jeg aldri ha forestilt meg å være en del av et verdensomspennende søsterfellesskap av millioner av kvinner.

For fem år siden ble min mann Bruce alvorlig syk, da vi virket sammen med de innviede hellige i området Europa øst. Vi dro hjem og han døde bare noen uker senere. Livet mitt forandret seg over natten. Jeg sørget og følte meg svak og sårbar. Jeg tryglet Herren om å lede min vei: “Hva vil du at jeg skal gjøre?”

Noen uker senere gikk jeg gjennom posten min da et lite bilde i en katalog fanget blikket mitt. Da jeg så nærmere etter, innså jeg at det var en kunstners gjengivelse av den samaritanske kvinnen med Jesus ved brønnen. I det øyeblikket talte Ånden tydelig til meg: “Det er det du skal gjøre.” En kjærlig himmelsk Fader innbød meg til å komme til Frelseren og lære.

Jeg vil gjerne dele med dere tre lærdommer jeg lærer når jeg fortsetter å drikke av hans brønn med “levende vann”.1

For det første: Våre tidligere og nåværende omstendigheter bestemmer ikke vår fremtid

Søstre, jeg vet at mange av dere føler slik jeg gjorde, usikre på hvordan dere kan takle vanskelige utfordringer og tap – tap fordi livet ikke utspiller seg slik dere hadde håpet på, bedt om og planlagt.

Uansett omstendigheter er vårt liv hellig og har mening og hensikt. Hver enkelt av oss er en elsket Guds datter, født med guddommelighet i vår sjel.

Ved sitt sonoffer gjorde vår Frelser Jesus Kristus det mulig for oss å bli renset og helbredet, slik at vi kan oppfylle vår hensikt på jorden, uavhengig av familiemedlemmers avgjørelser, vår sivilstand, fysisk eller psykisk helse eller enhver annen situasjon.

Tenk på kvinnen ved brønnen. Hvordan var livet hennes? Jesus oppfattet at hun hadde hatt fem ektemenn, og at hun for tiden ikke var gift med mannen hun bodde sammen med. Til tross for vanskelighetene i hennes liv, var en av Frelserens første offentlige erklæringer om at han var Messias, likevel til henne. Han sa: “Jeg er det, jeg som taler med deg.”2

Hun ble et mektig vitne og erklærte for folk i hennes by at Jesus var Kristus. “Mange av samaritanerne fra denne byen … trodde på Jesus på grunn av kvinnens ord.”3

Hennes tidligere og nåværende omstendigheter avgjorde ikke hennes fremtid. I likhet med henne kan vi velge å vende oss til Frelseren i dag for å få den styrke og helbredelse som vil gjøre oss i stand til å oppfylle alt vi ble sendt hit for å gjøre.

For det annet: Kraften finnes i oss

I et kjent vers i Lære og pakter innbyr Herren kvinner og menn til å “arbeide ivrig for en god sak, og gjøre mange ting av egen fri vilje og tilveiebringe mye rettferdighet. For de har kraften i seg.”4

Søstre, kraften finnes i oss til å tilveiebringe mye rettferdighet!

President Russell M. Nelson har vitnet: “Hver kvinne og hver mann som inngår pakter med Gud og holder disse paktene, og som verdig deltar i prestedømsordinanser, har direkte tilgang til Guds kraft.”5

Jeg har lært, at når vi streber etter å overholde hellige pakter som er inngått ved dåpen og i hellige templer, vil Herren velsigne oss “med sin helbredende og styrkende kraft” og med “åndelige innsikter og oppvåkninger [vi] aldri har hatt før”.6

For det tredje: “Ut av små ting kommer det som er stort”7

I Bergprekenen underviste Jesus sine disipler: “Dere er jordens salt8 og “Dere er verdens lys.”9 Senere sammenlignet han himmelens rikes vekst med en surdeig, “som en kvinne skjulte i tre kar mel, til alt var blitt gjennomsyret.”10

  • Salt

  • Surdeig

  • Lys

Selv i svært små mengder påvirker hver av dem alt rundt seg. Frelseren innbyr oss til å bruke hans kraft til å være som salt, surdeig og lys.

Salt

Det er overraskende hvor stor forskjell et dryss av salt gjør på smaken på det vi spiser. Likevel er salt en av de minst kostbare og enkleste ingrediensene.

I 2 Kongebok leser vi om “en liten pike”,11 som ble tatt til fange av syrerne og ble tjener for Na’amans hustru. Han var den syriske kongens hærfører. Hun var som salt: Hun var ung, uten verdslig betydning, og hennes liv som slave i et fremmed land var helt klart ikke det hun hadde håpet på.

Hun talte imidlertid to setninger ved Guds kraft og vitnet for Na’amans hustru: “Bare min herre var hos profeten i Samaria! Da skulle nok han fri ham fra spedalskheten.”12

Hennes ord i tro ble formidlet til Na’aman, som handlet ifølge hennes ord, som bidro til at han kunne bli helbredet både fysisk og åndelig.

Vi fokuserer ofte på tjenerne som overtalte Na’aman til å bade i elven Jordan, slik profeten Elisja befalte, men Na’aman ville ikke engang ha vært ved Elisjas dør uten “en liten pike”.

Dere er kanskje unge eller føler dere ubetydelige, men dere kan være som salt i familien, på skolen og i lokalsamfunnet.

Surdeig

Har du noen gang spist brød uten hevemiddel? Hvordan ville du beskrive den? Tett? Tung? Hard? Med bare en liten mengde hevemiddel hever brødet seg og utvider seg til å bli lettere og mykere.

Når vi inviterer Guds kraft inn i vårt liv, kan vi erstatte “en avmektig ånd”13 med inspirert perspektiv, som oppløfter andre og gir rom for at hjerter kan helbredes.

Nylig lå en venn av meg til sengs første juledag, overveldet av sorg. Hennes barn tryglet henne om å stå opp, men hun var imidlertid fylt med smerten av sin pågående skilsmisse. Mens hun lå i sengen og gråt, utøste hun sin sjel i bønn til sin himmelske Fader og fortalte ham om sin fortvilelse.

Da hun avsluttet bønnen, hvisket Ånden til henne at Gud kjente hennes smerte. Hun ble fylt med hans medlidenhet for henne. Denne hellige opplevelsen anerkjente hennes følelser og ga henne håp om at hun ikke var alene i sorgen Hun sto opp, gikk ut, og bygget en snømann med barna sine og erstattet morgenens tungsinn med latter og glede.

Lys

Hvor mye lys skal til for å gjennomtrenge mørket i et rom? En liten stråle. Og denne strålen av lys på et mørkt sted kan utgå fra Guds kraft i deg.

Selv om du kanskje føler deg alene når livets stormer raser, kan du skinne som et lys i misforståelsens, forvirringens og vantroens mørke. Ditt lys av tro på Kristus kan være stabilt og sikkert, og lede menneskene rundt deg til sikkerhet og fred.

Søstre, hjerter kan forandres og liv velsignes når vi tilbyr en klype salt, en skje med surdeig og en stråle av lys.

Jeg vitner om at Frelseren er saltet i vårt liv som innbyr oss til å smake på hans glede og kjærlighet.14 Det er han som er hevemiddelet når livet er vanskelig, som gir oss håp15 og letter våre byrder16 gjennom sin makeløse kraft og forløsende kjærlighet.17 Han er vårt lys,18 som opplyser vår vei hjem.

Jeg ber om at vi kan komme til Frelseren, i likhet med kvinnen ved brønnen, og drikke av hans levende vann. Sammen med Samarias innbyggere kan vi så erklære: “Nå tror vi … For nå har vi selv hørt, og vet at han i sannhet er verdens Frelser.”19 I Jesu Kristi navn. Amen.