2022
“Da vil jeg la det svake bli til styrke”
mai 2022


“Da vil jeg la det svake bli til styrke”

Når vi ydmyker oss og utøver tro på Jesus Kristus, gjør Kristi nåde og hans altomfattende sonoffer det mulig å forandre seg.

President Thomas S. Monson fortalte en gang historien om fengselsvokteren Clinton Duffy. “På 1940- og 50-tallet var [fengselsvokteren Duffy], kjent for sin innsats for å rehabilitere mennene i fengselet sitt. En kritiker sa: ‘Du burde vite at leoparder ikke forandrer flekkene sine!’

Duffy svarte: ‘Du burde vite at jeg ikke arbeider med leoparder. Jeg arbeider med menn, og menn forandrer seg hver eneste dag.’”1

En av Satans største løgner er at menn og kvinner ikke kan forandre seg. Denne usannheten blir fortalt og gjenfortalt på mange forskjellige måter. Verden sier at vi rett og slett ikke kan forandre oss – eller enda verre, at vi ikke burde forandre oss. Vi lærer at våre omstendigheter definerer oss. Vi skulle “omfavne den vi egentlig er”, sier verden, “og være tro mot vårt sanne jeg.”

Vi kan forandre oss

Selv om det er bra å være tro, skulle vi være tro mot vårt virkelige, sanne jeg som Guds sønner og døtre med en guddommelig natur og fremtid til å bli ham lik.2 Hvis vårt mål er å være tro mot denne guddommelige natur og fremtid, vil vi alle måtte forandre oss. Skriftenes ord for forandring er omvendelse. “Altfor mange mennesker anser omvendelse som en straff – noe som må unngås unntatt i de mest alvorlige situasjoner … “Når Jesus ber dere og meg om å ‘omvende’ oss, ber han oss om å forandre [oss].”3

Guds betingelser

Dataprogramutviklere bruker betingede kommandoer for å fortelle datamaskiner hva de skal gjøre. Dette kalles noen ganger hvis-da-kommandoer. Som i, hvis x er sant, så gjør y.

Herren arbeider også gjennom betingelser: betingelser for tro, betingelser for rettferdighet, betingelser for omvendelse. Det finnes mange eksempler på betingede kommandoer fra Gud som for eksempel:

Hvis du holder mine bud og holder ut til enden, [da] skal du få evig liv som er den største av alle Guds gaver.”4

Eller “hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, [da] vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den hellige ånds kraft.”5

Selv Guds kjærlighet, selv om den er uendelig og fullkommen, er også underlagt betingelser.6 For eksempel:

Hvis dere holder fast på mine bud, da blir dere i min kjærlighet, likesom jeg har holdt fast på min Fars bud og blir i hans kjærlighet.”7

Eldste D. Todd Christofferson utdypet denne sannheten i evangeliet ytterligere da han underviste: “Noen vil si: ‘Frelseren elsker meg akkurat som jeg er’, og det er absolutt sant. Men han kan ikke ta noen av oss inn i sitt rike akkurat som vi er, “for intet urent kan bo der eller i hans nærhet” [Moses 6:57]. Våre synder må først bli tatt hånd om.”8

Det svake kan bli sterkt

Velsignelsen ved å motta Guds kraft til å hjelpe oss å forandre oss er også betinget. Frelseren, som talte gjennom profeten Moroni i Mormons bok, sa: “Hvis menneskene kommer til meg, vil jeg vise dem deres svakhet. Jeg gir menneskene svakhet så de kan være ydmyke, og min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for meg, for hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem.”9

Når vi ser nærmere på hva Herren lærer oss her, sier han først at han gir menn og kvinner svakhet, entall, noe som er en del av vår erfaring i jordelivet som falne eller kjødelige vesener. Vi har blitt naturlige menn og kvinner på grunn av Adams fall. Men gjennom Jesu Kristi forsoning kan vi overvinne vår svakhet eller vår falne natur.

Han sier så at hans nåde er tilstrekkelig og at hvis vi vil ydmyke oss og ha tro på ham, da vil han “la det svake [flertall] bli til styrke for [oss].” Med andre ord, når vi først forandrer vår falne natur, vår svakhet, vil vi være i stand til å forandre vår adferd, våre svakheter.

Krav til forandring

La oss gjennomgå kravene til forandring i henhold til Herrens mønster:

For det første må vi ydmyke oss. Herrens betingelse for forandring er ydmykhet. “Hvis de ydmyker seg for meg,”10 sa han. Det motsatte av ydmykhet er stolthet. Stolthet finnes når vi tror vi vet bedre – når det vi tenker eller føler, prioriteres foran det Gud tenker eller føler.

Kong Benjamin underviste at “det naturlige menneske er en fiende av Gud … og vil evindelig og alltid være det, med mindre det … avlegger det naturlige menneske og blir en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning og blir som et barn, lydig, saktmodig [og] ydmyk”.11

For å forandre oss må vi legge av oss det naturlige menneske og bli ydmyke og villige til å bøye oss. Vi må være ydmyke nok til å følge en levende profet. Ydmyk nok til å inngå og holde tempelpakter. Ydmyk nok til å omvende oss daglig. Vi må være ydmyke nok til å ønske å forandre oss, til å “[gi oss] hen til Gud.”12

For det annet må vi ha tro på Jesus Kristus. Igjen, Frelserens ord: “Hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg,”13 vil han gi oss kraft til å overvinne våre svakheter. Ydmykhet, kombinert med tro på Jesus Kristus, vil gi oss tilgang til hans nådes styrkende kraft og fylden av velsignelser som er tilgjengelig på grunn av hans forsoning.

President Nelson har undervist at “sann omvendelse begynner med tro på at Jesus Kristus har kraft til å rense, helbrede og styrke oss … Det er vår tro som låser opp for Guds kraft i vårt liv.”14

For det tredje, ved sin nåde kan han la det svake bli til styrke. Hvis vi ydmyker oss og har tro på Jesus Kristus da vil hans nåde gjøre oss i stand til å forandre oss. Med andre ord vil han gjøre oss i stand til å forandre oss. Dette er mulig fordi, som han sier: “Min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker.”15 Hans styrkende nåde gir oss kraft til å overvinne alle hindringer, alle utfordringer og alle svakheter når vi prøver å forandre oss.

Våre største svakheter kan bli våre sterkeste sider. Vi kan bli forandret og “bli nye skapninger”.16 Svake ting kan bokstavelig talt “bli til styrke for [oss]”.17

Frelseren utarbeidet sin altomfattende og evige forsoning slik at vi faktisk kunne forandre oss, omvende oss og bli bedre. Vi kan faktisk bli født på ny. Vi kan overvinne vaner, avhengighet og til og med “lyst til å gjøre ondt”.18 Som sønner og døtre av en kjærlig Fader i himmelen, har vi kraft i oss til å forandre oss.

Eksempler på forandringer

Skriftene er fulle av eksempler på menn og kvinner som forandret seg.

Saulus, en fariseer og aktiv forfølger av den tidlige kristne kirke,19 ble Paulus, en Herren Jesu Kristi apostel.

Alma var prest ved den ugudelige kong Noahs hoff. Han hørte Abinadis ord, omvendte seg fullstendig og ble en av de store misjonærene i Mormons bok.

Hans sønn Alma brukte sin ungdom på å prøve å ødelegge Kirken. Han var blant “syndere av aller verste slag”20 helt til han hadde en forandring i hjertet og ble en mektig misjonær.

Moses ble adoptert inn i Faraos familie og vokste opp i luksus som en egyptisk prins. Men da han forsto hvem han egentlig var og lærte om sin guddommelige fremtid, forandret han seg og ble Den gamle testamentes store lovgivende profet.21

Min hustrus bestefar, James B. Keysor, har alltid imponert meg med sin egen mektige forandring i hjertet.22 Han ble født av trofaste siste dagers hellige pioner-forfedre i Saltsjødalen i 1906, og mistet sin mor i ung alder og strevde gjennom hele sin ungdom. Hans ungdomsår og år som ung voksen ble tilbragt borte fra Kirken. I denne tiden tilegnet han seg en rekke dårlige vaner. Likevel møtte og giftet han seg med en trofast kvinne, og sammen oppdro de fem barn.

I 1943, etter de vanskelige årene med den store depresjonen og under 2. verdenskrig, forlot Bud, som han ble kalt av venner og familie, Utah og flyttet til Los Angeles i California for å lete etter arbeid. I denne perioden borte fra hjemmet bodde han sammen med sin søster og hennes mann, som tjente som biskop i menigheten.

Med kjærlighet og innflytelse fra sin søster og svoger begynte han å gjenoppta sin interesse for Kirken og begynte å lese Mormons bok hver kveld før han la seg til å sove.

En kveld mens han leste i Alma kapittel 34, ble hjertet hans rørt da han leste følgende ord:

“Ja, jeg vil dere skal komme frem og ikke lenger forherde deres hjerter …

For se, dette liv er den tid menneskene har til å forberede seg til å møte Gud. Ja, se, denne livsdag er dagen menneskene har til å utføre sitt arbeide.”23

Mens han leste disse versene, fikk han en sterk følelse, og han visste at han måtte forandre seg, omvende seg og han visste hva han måtte gjøre. Han sto opp fra sengen, knelte ned og begynte å be, og tryglet Herren om å tilgi ham og gi ham den styrke han trengte for å gjøre forandringer i livet. Bønnen hans ble besvart, og fra den tid av så han seg aldri tilbake. Bud fortsatte å virke i Kirken og forble en trofast, engasjert siste dagers hellig til sin siste dag på jord. Han ble forandret på alle måter. Hans sinn, hans hjerte, hans handlinger, hans vesen ble forandret.

Brødre og søstre, vår guddommelige fremtid og hensikt er til syvende og sist å bli som vår himmelske Fader og Frelseren Jesus Kristus. Vi gjør dette når vi forandrer, eller omvender oss. Vi får Frelserens “bilde i [vårt] ansikt”.24 Vi blir nye, rene, forskjellige, og vi fortsetter ganske enkelt å arbeide med det hver dag. Noen ganger kan det føles som vi tar to skritt fremover og ett tilbake, men vi fortsetter ydmykt å gå fremover i tro.

Og når vi ydmyker oss og utøver tro på Jesus Kristus, gjør Kristi nåde og hans altomfattende sonoffer det mulig å forandre seg.

Jeg vitner om at Jesus Kristus virkelig er vår Frelser og Forløser. Hans nåde er virkelig tilstrekkelig. Jeg erklærer at Han er “veien og sannheten og livet”.25 I Jesu Kristi navn. Amen.