2022
Nå er tiden inne
mai 2022


Nå er tiden inne

Det er nå vi kan lære. Det er nå vi kan omvende oss. Det er nå vi kan velsigne andre.

Mine kjære brødre og søstre, denne konferansen har vært historisk på mange måter. Vi har blitt velsignet ved bønnene, budskapene og musikken. Vi har blitt inspirert av Herrens tjenere.

Vi har fått viktig rettledning for fremtiden. Min bønn er at Ånden har talt direkte til deg om tingene Herren ønsker at du skal gjøre.

Fremtiden er alltid usikker. Været forandrer seg. Økonomiske sykluser er uforutsigbare. Katastrofer, ulykker og sykdom kan forandre livet raskt. Disse handlingene ligger i stor grad utenfor vår kontroll. Men det er noe vi kan kontrollere, herunder hvordan vi bruker vår tid hver dag.

Jeg liker dette diktet av Henry Van Dyke, som ble skrevet på et solur på Wells College i New York. Det lyder:

Den skygge som min viser kaster,

skiller fremtiden fra det forgangne.

Foran den sover den ufødte time

i mørke og utenfor din makt:

Bak skyggens skillelinje

er den svunne time ikke lenger din.

Kun én time er i dine hender –

det er NÅ der skyggen faller.1

Ja, vi bør lære av fortiden, og ja, vi bør forberede oss til fremtiden. Men bare kan vi gjøre det. er tiden da vi kan lære. er tiden da vi kan omvende oss. er tiden da vi kan velsigne andre og “[rette] opp de slappe hender”.2 Som Mormon rådet sin sønn Moroni: “La oss … arbeide flittig … For vi har et arbeide å utføre mens vi er i dette jordiske tabernakel, så vi kan seire over fienden av all rettferdighet og hvile våre sjeler i Guds rike.”3

Motstanderen sover aldri. Det vil alltid være motstand mot sannheten. Jeg gjentar min oppfordring fra i morges om å gjøre det som vil øke ditt positive åndelige momentum, det løft som eldste Dieter F. Uchtdorf snakket om, for å holde deg gående fremover gjennom de utfordringer og muligheter som kommer.

Positivt åndelig momentum øker når vi tilber i tempelet og vokser i vår forståelse av den storartede bredden og dybden i velsignelsene vi mottar der. Jeg ber deg innstendig om å stå imot verdens veier ved å fokusere på tempelets evige velsignelser. Din tid der gir velsignelser for evigheten.

Etterhvert som Kirken vokser, prøver vi å holde tritt ved å bygge flere templer. 44 nye templer er for tiden under oppføring. Flere er under oppussing. Jeg ber for de dyktige menneskene som arbeider på disse prosjektene over hele verden.

I den bønnfylte takknemlighets ånd gleder det meg å kunne bekjentgjøre våre planer om å bygge et nytt tempel på hvert av følgende steder: Wellington, New Zealand; Brazzaville, Republikken Kongo; Barcelona, Spania; Birmingham, Storbritannia; Cusco, Peru; Maceió, Brasil; Santos, Brasil; San Luis Potosí, Mexico; Mexico City Benemérito, Mexico; Tampa, Florida; Knoxville, Tennessee; Cleveland, Ohio; Wichita, Kansas; Austin, Texas; Missoula, Montana; Montpelier, Idaho og Modesto, California.

Disse 17 templene vil være til velsignelse for utallige liv på begge sider av sløret. Jeg er glad i dere, mine kjære brødre og søstre. Enda viktigere er det at Herren elsker dere. Han er din Frelser og din Forløser. Han leder og veileder sin Kirke. Måtte vi være et folk som er Herren verdig, som sa: “Dere skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud.”4

Dette ber jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.