2022
Herrens befaling om å “søk[e] lærdom”
Februar 2022


Unge voksne

Herrens befaling om å “søk[e] lærdom”

Å skaffe seg utdannelse er ikke bare en god idé for fremtiden – det er også en befaling fra Herren.

Bilde
young adult woman

Foto: Robyn Jones

I Det gamle testamente forteller Hanna oss at “en allvitende Gud er Herren” (1 Samuel 2:3). Og nyere åpenbaring viser oss at dette fortsatt er sant i dag. Gud har bedt oss om å “søk[e] … visdoms ord fra de beste bøker [og søke] lærdom ved studium og også ved tro” (Lære og pakter 88:118).

Men når vi snakker om å søke lærdom eller kunnskap, mener vi ikke bare fireårig universitetsutdannelse (selv om det er noe av det) – det er så mye mer enn det! Å søke kunnskap omfatter formell utdannelse, annen spesialopplæring, læring av evangeliet og uformell læring.

Det er en grunn til at Kirken eier universiteter, driver et høyere utdanningsprogram på Internett (BYU-Pathway Worldwide) og har et program for læring av evangeliet for unge voksne (religionsinstituttet) – det er fordi, som eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum forklarer: “For medlemmer av Kirken er ikke utdannelse bare en god idé – det er en befaling.”1

Verdslig lærdom: “[Vær] beredt i alle ting”

Siden Kirkens tidlige tid har utdannelse vært høyt prioritert. Da de hellige slo seg ned i Kirtland i Ohio på 1830-tallet, startet de utdannelsesinstitusjoner som Profetenes skole (som hovedsakelig ble brukt til å forberede misjonærer), en skole for eldster, en hebraisk-skole, en videregående skole og viktigst: Kirtland tempel, hvis formål var å være “et lærdommens hus” (Lære og pakter 109:8). Senere, i Nauvoo, opprettet de University of the City of Nauvoo, Nauvoo Seminar og private og offentlige skoler. De hadde en sterk overbevisning om at “å tilegne seg kunnskap, både verdslig og hellig, var en opphøyd beskjeftigelse”.2

Da de hellige flyttet vestover, fortsatte de å bygge skoler eller høyere læreinstitusjoner i bosettingene sine. Men de var så ivrige etter å lære at de holdt kurs hjemme hos folk, i telt eller til og med utendørs. President George A. Smith (1817–75), førsterådgiver i Det første presidentskap, skrev hvordan de første nybyggerne i Iron County i Utah samlet seg rundt et leirbål i februarkulden for å lytte til forelesningen hans om engelsk grammatikk, med en grammatikkbok på deling fordi det var den eneste de hadde.3

En slik entusiasme for å lære er vår arv som medlemmer av Kirken! Profeter og andre ledere i Kirken har stadig oppfordret oss til å skaffe oss utdannelse. President Russell M. Nelson har undervist:

“På grunn av vår hellige aktelse for hvert menneskes intellekt ser vi på det å skaffe seg utdannelse som et religiøst ansvar …

Så mitt råd … er å fortsette din utdannelse, uansett hvor du er, uansett interesser og muligheter, uansett hvordan du finner ut at du best kan tjene din familie og samfunnet.”4

Det er mange grunner til å søke utdannelse: Det hjelper oss å forstå mer om menneskene og verden rundt oss, og det vil gjøre oss i stand til å undervise våre barn, yte tjeneste i Kirken og lokalsamfunnet og forsørge oss selv og vår familie. President Gordon B. Hinckley (1910–2008) underviste:

“Dere har et mandat fra Herren til å utvikle deres sinn, deres hjerte og deres hender. Herren har sagt: ‘Undervis med all flid … om ting både i himmelen og på jorden … om det som er hjemme, om det som er ute i verden, om kriger og forvirring blant nasjonene, og om de straffedommer som er over landet, og også få kunnskap om land og riker, så dere kan være beredt i alle ting’ (Lære og pakter 88:78–80).

Herren vil at dere skal trene opp deres sinn og hender til å bli en innflytelse til det gode mens dere går frem i livet … Deres utdannelse [vil] styrke deres tjeneste i Kirken.”5

Åndelig læring: “Kjenne mysteriene og det som gir fred”

Bilde
young man reading the scriptures

Selv om utdannelse i et klasserom er viktig, er vår åndelige utdannelse enda viktigere for vår reise i jordelivet.

Da han var Kirkens skolesjef, sa eldste Kim B. Clark, en emeritus-generalautoritet-sytti:

“Den viktigste kunnskapen dere trenger å tilegne dere, er kunnskap om det som er av Gud …

Å sette åndelig kunnskap først i deres sinn og i deres hjerte sørger for at dere stoler på Herren og Den hellige ånd i deres læring, at dere vil se alt dere studerer i lys av hans evangelium, og at dere vil fortsette å lære dypt gjennom hele livet.”6

I dag har vi så mange ressurser til rådighet for å hjelpe oss i våre anstrengelser for å lære evangeliet. Vi har ikke bare Skriftene og levende profeters ord tilgjengelig for oss, men vi har også Kom, følg med meg, generalkonferansen, Søndagsskole-klasser og hjemmeaften, som alle er anledninger til regelmessig læring av evangeliet. Hellige templer har også til hensikt å undervise oss om Guds handlemåte.

Unge voksne kan også benytte seg av Kirkens Institutt-program, som har kurs om alt fra Skriftene til Kirkens historie for å bidra til å leve et produktivt liv. Å delta i Institutt kan hjelpe deg å få større kunnskap om Skriftene, gi deg muligheter til å få venner og, hvis du også studerer ved et universitet eller en høyskole, skape balanse i din verdslige læring.

Når vi prioriterer åndelig læring i vårt liv, vil vi bli velsignet med “åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap, så [vi] kan kjenne mysteriene og det som gir fred, det som bringer glede, det som bringer evig liv” (Lære og pakter 42:61).

Kjenne Gud og Jesus Kristus

I all vår læring – verdslig eller åndelig – er det én kunnskap vi skulle søke fremfor alt annet. Eldste Michael John U. Teh i De sytti underviste: “[Vi må] erkjenne at det å kjenne Frelseren er den viktigste beskjeftigelse vi kan ha i livet. Det skulle ha høyere prioritet enn alt annet.”7

Skriftene lærer oss det samme:

“Voks i nåde og kjennskap til vår Herre og frelser Jesus Kristus” (2 Peter 3:18).

“Den sanne kunnskap … er kunnskapen om deres Forløser” (Helaman 15:13).

“Dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus” (Johannes 17:3).

Når vi setter av tid til virkelig å bli kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus, vil vi bli bedre i stand til å bli mer lik dem. Og å gjøre det vil også hjelpe oss å finne mål og mening på vår vei gjennom livet. President Spencer W. Kimball (1895–1985) forklarte: “Av alle kunnskapsskatter er den aller viktigste kunnskap om Gud, om hans eksistens, kraft, kjærlighet og løfter.”8

Livsvarig læring

Som unge voksne skulle vi trakte etter og benytte enhver anledning til å søke lærdom og skaffe oss utdannelse – både på skolen og i evangeliet. Idet hun sammenlignet utdannelse med å være forberedt med olje på våre lamper (se Matteus 25:1–13), underviste søster Mary N. Cook, tidligere førsterådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap: “Tiden er nå inne til at dere flittig anstrenger dere for å øke deres åndelige kunnskap – dråpe for dråpe – gjennom bønn, skriftstudium og lydighet. Tiden er nå inne til å ta utdannelse – dråpe for dråpe.”9

Husk at vår himmelske Fader har befalt oss å søke lærdom. Og det å være i stand til å lære er en sann gave fra ham. Hvis formell utdannelse føles uoppnåelig, kan du be om veiledning og rettledning.

Livslang læring kan være et av de mest tilfredsstillende aspektene av livet. Hvis vi investerer i vår læring nå, vil vi utvikle et mønster for livslang læring som vil hjelpe oss å bli bedre foreldre for våre barn, bedre arbeidstagere for våre arbeidsgivere, bedre borgere i vårt lokalsamfunn, bedre tjenere for våre medmennesker og bedre Kristi disipler.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, “To prinsipper for enhver økonomi”, Liahona, nov. 2009, 57.

  2. Se By Study and Also by Faith: One Hundred Years of Seminaries and Institutes of Religion (2015), 2–3, 5–6.

  3. Se George A. Smith, Journal, des. 1850–april 1851, 3. mars 1851, i George A. Smith Papers, 1834–1877, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City.

  4. Russell M. Nelson, “Hvor finnes visdom?”, Lys over Norge, jan. 1993, 5.

  5. Gordon B. Hinckley, “Seek Learning”, New Era, sep. 2007, 4.

  6. Kim B. Clark, “Lærdom for hele sjelen”, Liahona, aug. 2017, 34.

  7. Michael John U. Teh, “Vår personlige Frelser”, Liahona, mai 2021, 99.

  8. Spencer W. Kimball, “Seek Learning, Even by Study and Also by Faith”, Ensign, sep. 1983, 5.

  9. Mary N. Cook, “Søk lærdom: Du har et arbeid å gjøre”, Liahona, mai 2012, 122.