2022
Hva vil det si å være et paktsfolk?
Februar 2022


Bare digitalt

Hva vil det si å være et paktsfolk?

Å forstå våre velsignelser og vårt ansvar som paktsmedlemmer av Kirken kan hjelpe oss å oppleve mer mening med livet.

Bilde
en mann blir døpt i en innsjø

Foto: Emily Walton

La oss innse det: brutte løfter gjør vondt. Mange av oss har opplevd hjertesorgen som kommer av en slik situasjon. Men selv om løfter på jorden brytes, kan vi heldigvis huske at evige løfter aldri vil bli brutt.

Når vi inngår en pakt med vår himmelske Fader og Jesus Kristus, kan vi med absolutt sikkerhet vite at de alltid vil holde sine løfter så lenge vi er lydige (se Lære og pakter 82:10). Det er naturligvis opp til oss og vårt villige hjerte å holde disse paktene som vil gi oppfyllelsen av deres lovede velsignelser.

Men hvilke velsignelser kommer av å inngå og holde pakter? Og hvilket ansvar har vi som paktsmedlemmer av Kirken? La oss gjennomgå noen prinsipper.

Velsignelser ved å holde pakter

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er vi kjent som vår himmelske Faders paktsfolk (se 1 Nephi 14:14).

Når vi inngår og holder hellige pakter med ham i dåpen og i tempelet, blir vi lovet velsignelsene forbundet med pakten som Jehova inngikk med Abraham i oldtiden (se 1 Mosebok 17:4–8; Abraham 2:10–11; Veiledning til Skriftene, “Pakten med Abraham”). To av disse velsignelsene omfatter prestedømmet og evig forøkelse. Som paktsmedlemmer av Kirken kan vi også motta

  • Den hellige ånd som vår stadige ledsager,

  • muligheten til å bo hos vår himmelske Fader igjen,

  • velsignelsen ved å bli beseglet til vår familie for all evighet,

  • opphøyelse ved Frelseren og hans forsoning og

  • “alt som [Faderen] har” (Lære og pakter 84:38; se også vers 33–34).

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum nevnte et konkret og mektig løfte om pakter: “De pakter Gud tilbyr sine barn, gjør mer enn å veilede oss. De binder oss til ham, og når vi er bundet til ham, kan vi overvinne alle ting.”1

Vi kan overvinne alle ting ved å holde pakter.

For en mektig sannhet!

Vårt ansvar som paktslojale medlemmer

Men å være paktslojale medlemmer handler ikke bare om å motta velsignelser selv. Med dette følger også ansvar for å hjelpe andre å motta disse velsignelsene. Vår himmelske Fader har gitt oss ansvar, kraft og myndighet til å gjøre det arbeidet han har til oss – å bringe alle hans barn til sannhetene i Jesu Kristi evangelium. Som paktsfolk har vi alle anledning og evne til å fremme vår himmelske Faders verk og herlighet ved å delta i arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved å:

  • “Etterleve Jesu Kristi evangelium.

  • Ha omsorg for de trengende.

  • Innby alle til å motta evangeliet.

  • Forene familier for evigheten.”2

Som Guds paktsfolk blir vi overøst med uendelige velsignelser. La oss gjøre vårt for å dele disse velsignelsene med dem som ennå ikke vet sannheten. Det er virkelig gledesfylt å oppleve hva det å inngå og holde hellige pakter med vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan gjøre for vårt liv.

Her er det hellige rundt om i verden sier om hva det å være en del av et paktsfolk betyr for dem.

Glede, fred og en følelse av egenverd

Å inngå og holde mine pakter har hjulpet meg å forstå min sanne verdi som et Guds barn. Jeg ser at når jeg er ærlig og trofast mot mine pakter, velsigner Herren meg enormt. Jeg har følt vår himmelske Faders kjærlighet mer enn noensinne ved å inngå pakter i tempelet. Og til tross for kaoset rundt meg i verden, kan jeg alltid føle hans nærhet. Jeg vet jeg kan stole på at vår himmelske Fader holder sine løfter. Å være en del av et paktsfolk hjelper meg å vite at til tross for vanskelighetene og utfordringene jeg opplever i jordelivet, kan jeg alltid oppleve glede og fred på veien tilbake til ham.

Shalini Chand, Naitasiri på Fiji

Et uttrykk for lojalitet

For meg innebærer det å være en del av et paktsfolk å ha kunnskap som verden ikke er i stand til å gi meg. Ved hjelp av denne kunnskapen fra vår himmelske Fader kan jeg forbedre mitt liv for å bli som ham og leve et gledesfylt, evangeliesentrert liv. Å inngå og holde pakter med Gud gjør det mulig for meg å vise ham min lojalitet, tro og tillit til ham. Ved dette mottar jeg følgelig velsignelsene Gud lover meg.

Å holde mine pakter og følge evangeliets bud påvirker livet mitt på en positiv måte. Selv i vanskelige tider hjelper det å være trofast mot mine pakter meg å vite at jeg kan se Guds hånd i mitt liv, at han vil besvare mine bønner og at jeg kan motta og se velsignelsene han gir meg.

Salvo Patamia, Lombardia i Italia

Vi kan oppleve evangeliets fylde

Vår himmelske Fader vet at vi ikke er fullkomne. Men uansett hvor vi er på vår reise som Jesu Kristi disipler, kan vi, når vi arbeider med flid for inngå og holde hellige pakter, oppleve fylden av Jesu Kristi evangelium og gleden og de ufattelige velsignelsene som loves oss, akkurat som de trofaste hellige ovenfor.

President Russell M. Nelson har oppfordret og lovet oss: “Hold deg på paktens vei. Din forpliktelse til å følge Frelseren ved å inngå pakter med ham og deretter holde disse paktene, vil åpne døren for enhver åndelig velsignelse og hvert privilegium som er tilgjengelig for menn, kvinner og barn overalt.”3

Noter

  1. D. Todd Christofferson, “Hvorfor paktens sti”, Liahona, mai 2021, 118.

  2. Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 1.2, ChurchofJesusChrist.org.

  3. Russell M. Nelson, “Når vi samlet går fremad”, Liahona, april 2018, 7.