2022
Patriarkalske velsignelser – innsikt fra profeter og patriarker
Februar 2022


Bare digitalt

Patriarkalske velsignelser – innsikt fra profeter og patriarker

Lær mer om hensiktene med og løftene i patriarkalske velsignelser.

Bilde
en ung kvinne som mottar en velsignelse

Foto: Jeremy Hall

“Jeg husker første gang jeg ga en patriarkalsk velsignelse”, sier Vjatsjeslav A. Protopopov, en patriark som bor i Moskva i Russland. “Jeg hadde naturligvis meditert, studert og forberedt meg åndelig. Jeg var nervøs, men da tiden kom, fylte Herrens ånd rommet og fjernet all frykt og alle hemninger. Ånden hjalp meg å høre ordene som kom til mitt hjerte.”

I likhet med bror Protopopov oppgir patriarker over hele Kirken slektslinje og gir patriarkalske velsignelser ved åpenbaringens ånd. Her er noen læresetninger fra profeter og apostler, sammen med tanker fra fire patriarker, om å motta og følge denne hellige kilden til åndelig veiledning.

Personlige budskap fra vår himmelske Fader

“Over hele verden forbereder edle patriarker seg åndelig til å gi patriarkalske velsignelser”, sa eldste Gerrit W. Gong i De tolv apostlers quorum. “Når patriarken legger sine hender på ditt hode, føler han og gir uttrykk for Guds kjærlighet til deg. Han uttaler din slektslinje i Israels hus. Han angir velsignelser fra Herren.”1

Patriark Clayne A. Steed fra Alberta i Canada fortalte: “Om og om igjen blir jeg ydmyk med tanke på de unike velsignelsene som gis – ordene, uttrykkene og setningene. Ved Den hellige ånds tilskyndelser blir de til inntrykk, tanker og ord som kommer til uttrykk gjennom meg som formidler, slik at vår himmelske Fader kan velsigne sine barn. Jeg har bare en anelse om betydningen av det som uttales, fordi det ikke er min velsignelse – det er Guds velsignelse til sine barn.

“Akkurat slik det er mye som skiller oss i vår individualitet og våre erfaringer, er vår patriarkalske velsignelse også personlig”, sier Emile E. Bailly fra Loiret i Frankrike. “Hvert av vår himmelske Faders barn kan ved åpenbaring vite at denne velsignelsen kommer fra Gud til ham eller henne personlig.”

“Din patriarkalske velsignelse er din og bare din”, sa president Thomas S. Monson (1927–2018). “Den kan være kort eller noe lengre, enkel eller dyp. Lengde og språk skaper ikke en patriarkalsk velsignelse. Det er Ånden som overbringer den sanne mening.”2

Vår rolle med hensyn til lovede velsignelser

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum minnet oss om at vi, “enten ved blodlinje eller ved adopsjon”, er “rettmessig[e] arving[er] til løftene Gud ga Abraham. Vi er Abrahams ætt. En av hovedgrunnene til at vi mottar en patriarkalsk velsignelse, er å hjelpe oss til mer fullt ut å forstå hvem vi er som Abrahams etterkommere og erkjenne ansvaret som hviler på oss.”3 Våre patriarkalske velsignelser kan hjelpe oss å gjenkjenne både arbeidet og velsignelsene vår himmelske Fader har beredt for oss på grunn av vår rettferdighet.

“En patriarkalsk velsignelse hjelper oss å vokse i tro og vitnesbyrd, overvinne prøvelser og være lykkelige”, sier bror Protopopov. “Når vi studerer velsignelsen, blir mer åpenbart for oss ved inspirasjon, vårt ønske om å være rettferdige og vår innsats for å følge levende profeters formaninger og læresetninger. Hvis vi regelmessig studerer vår velsignelse, vil den hjelpe oss å komme nærmere Jesus Kristus og se og verdsette rettferdighet i våre jordiske erfaringer.”

“Handlefrihet er en guddommelig gave”, sier bror Steed. “Når vi med visdom utøver denne gaven ved å ta rettferdige valg, blir det som er en mulighet, til virkelighet om og om igjen når Herren velsigner oss hver for oss. Herren påtvinger ikke sine barn velsignelser. Vi må handle i rettferdighet og lydighet for å oppnå de lovede velsignelsene.”

President Russell M. Nelson underviste: “Din patriarkalske velsignelse … vil hjelpe deg å virkeliggjøre dine fremtidige muligheter. Du kan bokstavelig talt gjøre krav på Herrens hjelp til å oppfylle disse velsignelsene ved din trofasthet.”4

Et evig perspektiv

“Jeg skulle ønske flere forsto at deres patriarkalske velsignelse ikke bare er for jordelivet, men også for evigheten”, sier Keith L. Stapleton fra Georgia i USA. “Husk at vår himmelske Fader har kjent oss helt fra begynnelsen av. Vi er hans barn. Han vet alt om oss fra den tiden, gjennom dette jordelivet og inn i evigheten. Derfor kan vår patriarkalske velsignelse gjelde en hvilken som helst del av vår eksistens.”

“Av og til er det noen som engster seg fordi et løfte som er gitt i en patriarkalsk velsignelse, ennå ikke er oppfylt”, sa president Boyd K. Packer (1924–2015), tidligere president for De tolv apostlers quorum. “En velsignelse kan for eksempel indikere at et medlem vil bli gift, og så finner de ingen ledsager. Det betyr ikke at velsignelsen ikke vil bli oppfylt. Det er godt å huske at ting finner sted i Herrens beleilige tid, og ikke alltid i vår. Det som er av evig natur, har ingen tidsgrenser. Fra vår førjordiske eksistens til vår eksistens etter dødens slør, er vårt liv et evig liv.”5

President James E. Faust (1920–2007), tidligere annenrådgiver i Det første presidentskap, sa også at “en patriarkalsk velsignelse er en hellig retningslinje med råd, løfter og informasjon fra Herren. Ingen skulle imidlertid forvente at velsignelsen vil gi detaljer om alt som vil skje med ham eller henne, eller være et svar på alle spørsmål. At velsignelsen ved en stor begivenhet i livet som for eksempel en misjon eller et ekteskap er utelatt, betyr ikke at det ikke vil skje. Min egen velsignelse er kort og er begrenset til kanskje tre fjerdedeler av én side, men den har vært fullstendig tilstrekkelig og fullkommen for meg.” President Faust sa også at “patriarkalske velsignelser skulle leses ydmykt, med bønnens hjelp og ofte”.6

“Vår åndelige modenhet forandrer seg stadig til det bedre i henhold til vår innsats”, sier bror Bailly. “Derfor er det bra å lese vår patriarkalske velsignelse på nytt fra tid til annen, for nye inntrykk og følelser og ytterligere forståelse kan bli gitt oss til vår oppbyggelse. Vår himmelske Fader slutter aldri å ønske oss alle alt det gode vi er i stand til å motta. Alle disse tingene vil komme til rett tid, når vi er klare for dem, enten i dette livet eller etterpå.”

Noter

  1. Gerrit W. Gong, “Paktstilhørighet”, Liahona, nov. 2019, 82.

  2. Thomas S. Monson, “Din patriarkalske velsignelse: En lysets Liahona”, Lys over Norge, jan. 1987, 54.

  3. David A. Bednar, “Bli misjonær”, Liahona, nov. 2005, 47.

  4. Russell M. Nelson, “Thanks for the Covenant” (andakt ved Brigham Young University, 22. nov. 1988), 5, speeches.byu.edu.

  5. Boyd K. Packer, “Stavspatriarken”, Liahona, nov. 2002, 45.

  6. James E. Faust, “Patriarchal Blessings” (andakt ved Brigham Young University, 30. mars 1980), 2, speeches.byu.edu.