2022
Bli bedre etter å ha opplevd det bitre
Februar 2022


Bli bedre etter å ha opplevd det bitre

En del av denne smertefulle og krevende prosessen vi kaller livet, er å se om vi virkelig vil streve fremover.

Bilde
woman looking sad

Illustrasjoner: David Green

Adam og Evas fall innledet en prøvetilstand hvor Guds barn ville få anledning til å bli prøvet “for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem” (Abraham 3:25). Midt i denne prøvelsen opplever vi lykke og glede, men også motgang og lidelse, som fristelser, sykdom, funksjonshemning og motløshet.

Hvorfor vakler noen i møte med motgang, mens andre blir bedre etter å ha opplevd det bitre? Profeters ord, så vel som vitenskapen om robusthet, bidrar til å gi svar på dette spørsmålet.

Noen definerer robusthet [resiliens] som evnen til å komme seg etter eller tilpasse seg motgang eller forandring.1 Adams fall medførte forandringer som bidro til å gi anledninger til å utvikle robusthet – til å bevege seg både fremover og oppover. Denne delen av vår himmelske Faders plan åpnet døren slik at vi kan oppleve jordelivet, der vi opplever både glede og elendighet – og vekst (se 2 Nephi 2:23).

Her er fire prinsipper for robusthet som kan hjelpe når din jordiske reise er fylt med motgang.

Søk innover

Når vi opplever mørke og vanskelige dager, kan vi søke innover for å finne gavene som vår himmelske Fader har utrustet oss med.

Spør deg selv: “Hvilke gaver, sterke sider og talenter har Gud velsignet meg med som jeg kan benytte meg av i denne vanskelige tiden?” Studer din patriarkalske velsignelse og se etter ledetråder i dine livserfaringer som kan avdekke gaver Gud har gitt deg. (Se Lære og pakter 46:11.)

Presset og utfordringene i vår tid kan føles ekstra svært og kvelende. Med mindre de balanseres med tro, kan stress og bekymring begrense vårt perspektiv slik at vi fokuserer på oss selv – et fokus som er selvopptatt, angstpreget og fortvilet, og som gjør at vi føler oss enda mer overveldet, engstelige og deprimerte.

Vi kan også bli fristet til å sammenligne våre omstendigheter med andres, som synes å være problemfrie. Men denne typen sammenligning frarøver oss glede, mens takknemlighet forsterker den.

Vi kan forbedre vårt perspektiv ved å være oppmerksom på gavene vår himmelske Fader har gitt oss. President Russell M. Nelson har gitt dette rådet: “Å telle våre velsignelser er langt bedre enn å fortelle om våre problemer.”2 Et positivt og takknemlig sinn øker vår energi og kreativitet, og vi kan se ting fra et mer nyttig synspunkt, og blant annet ha et klarere fokus på det som virkelig betyr noe og det vi har kontroll over.

I tider med høyt stress kan du spørre deg selv:

  • Finnes det måter å ta bedre vare på kroppen og sinnet med kosthold, trening og søvn? (Se Lære og pakter 88:124.)

  • Vender jeg meg til vår himmelske Fader og Jesus Kristus for å få styrke og veiledning, og erkjenner hvordan de har velsignet meg underveis?

  • Stoler jeg på at vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil velsigne og undervise meg når jeg følger dem – uansett utfordring?

Vi må se og huske det gode i vårt liv. Utallige studier har vist hvilken innflytelse takknemlighet kan ha på vårt hjerte og sinn, fra å forbedre humør og optimisme til å redusere angst og smerter. Takknemlighet gjør det mulig å glede seg over nåtiden, blokkerer skadelige følelser og styrker sosiale forbindelser.3

I urolige tider, hvis vi bare fortsetter å fokusere på å styrke vår tro på og tillit til Gud, kan vi se det store bildet i livet og føle støtte i våre prøvelser, vanskeligheter og lidelser (se Alma 36:3).

Vend deg utover

Et annet prinsipp for robusthet er å vende seg utover – både til menneskene rundt deg og til ressursene Gud har gitt.

Mange som har klart å takle utfordringer på en god måte, sier at én nøkkel var å finne styrke fra muligheter og ressurser som fantes rundt dem. Dette kan omfatte hobbyer, å skrive dagbok, trene, lese i Skriftene og andre oppbyggende bøker, snakke med et familiemedlem, en venn eller rådgiver eller til og med tilbringe tid med et kjæledyr. Alt dette har vist seg å redusere angst og stress.4.

Både Nephi og Jareds bror stolte på ressursene som var “forberedt av Herren” (1 Nephi 17:5). Med alt fra frukt, frø, trær og vill honning til malm og 16 steiner, sørget Gud for ressurser som hans folk kunne bruke når de opplevde utfordringer på sine reiser. Hvilke ressurser har Gud gitt deg for å lette byrden på reisen?

Å vende seg utover handler også om å legge merke til og reagere på andres lidelse, selv om vi har våre egne utfordringer. President Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap, oppfordret oss til å “legge merke til andres trengsler og prøve å hjelpe. Det vil være ekstra vanskelig når vi blir hardt prøvet selv. Men vi vil oppdage når vi løfter en annens byrde, om så bare litt, at vår rygg blir styrket og vi føler et lys i mørket.”5

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har understreket hvor viktig det er å utvikle Kristus-lignende karakter ved å vende oss utover midt i våre egne prøvelser: “Karakter avdekkes … i evnen til å skjelne andres lidelser når vi selv lider, i evnen til å oppdage andres sult når vi er sultne og i evnen til å nå ut og vise medfølelse med andres åndelige kvaler når vi er midt i vår egen åndelige nød. Derfor viser vi vår karakter ved å se, vende oss og nå utover når det naturlige menneskes instinktive reaksjon i hver av oss er å vende seg innover og være egoistisk og selvopptatt.”6

Se oppover

Bilde
woman looking upward

Når vi søker innover og vender oss utover på vår vei til robusthet, må vi aldri glemme å se oppover og trygle om fred og guddommelig veiledning. Vår himmelske Fader har lovet at hvis vi ikke forherder vårt hjerte mot ham under våre prøvelser, vil vi bli både omvendt og helbredet (se Lære og pakter 112:13).

Mens profeten Joseph Smith var i fortvilelsens dyp, overlevde på dårlig mat og lå på det kalde gulvet i Liberty fengsel, valgte han å se oppover og be om himmelsk hjelp.

Han fikk et løfte fra Herren: “Min sønn, fred være med din sjel, din motgang og dine lidelser skal kun vare et øyeblikk” (Lære og pakter 121:7). Så lovet Herren ham: “Hvis du trofast holder det ut, skal Gud opphøye deg i det høye, og du skal seire over alle dine fiender” (Lære og pakter 121:8).

Å se oppover innebærer å stole på Herrens tidsplan med tålmodighet og perspektiv i vår søken etter fred i livets stormer. Ser du hvordan Gud velsigner deg i dine utfordringer?

Strev fremover

Bilde
a woman with eyes closed

I Mormons bok minner Nephi oss om at vi må “streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker” (2 Nephi 31:20).

Når vi føler oss nedtynget, når vi har nedslående dager, når vårt håp ikke er fullkomment klart, og når vi mangler kjærlighet til alle mennesker, kan vi likevel velge å streve fremover. Er det ikke disse historiene vi elsker å lese – om de trofaste hellige som har lært og etterlevd prinsippene for robusthet? Disse tegnene på tro og mot viser oss hvordan vi kan streve fremover med standhaftighet i Kristus.

Ja, det vil være stunder da vi føler at bønner ikke blir besvart slik vi hadde håpet. Det vil fortsatt være skilsmisse, død, sykdom og skuffelse, til tross for våre bønner og vår lengsel etter bedre tider. En del av denne smertefulle og prøvende prosessen er “for å se om [vi] vil gjøre alt som Herren [vår]Gud befaler [oss]” (Abraham 3:25). Vil vi fortsatt søke lyset når verden er mørk?

I en tale om prøvelser og vanskeligheter spurte eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum: “Hvor lenge skal vi vente på lindring fra vanskeligheter som kommer over oss? Hva med å utholde personlige prøvelser mens vi venter og venter, og hjelpen virker så sen til å komme? Hvorfor forsinkelsen når byrdene virker større enn vi kan bære?” Så forsikret han oss: “Tro betyr å stole på Gud i gode og dårlige tider, selv om det innebærer en viss lidelse til vi ser hans arm blottet på våre vegne.”7

Vår kjærlige og allvitende Fader utarbeidet ikke bare en plan for lykke for alle sine barn, men også en jordisk opplevelse tilpasset våre behov og vårt potensial for vekst og glede. Jeg vitner om at vi kan bli bedre etter å ha opplevd det bitre, når vi lærer å søke innover, vende oss utover, se oppover og streve fremover.

Noter

  1. Se Merriam-Webster.com Dictionary, “resilience”, merriam-webster.com.

  2. “President Russell M. Nelson on the Healing Power of Gratitude” (video), ChurchofJesusChrist.org.

  3. Se Robert Emmons, Thanks! How the New Science of Gratitude Can Make You Happier (2007).

  4. En utmerket bok om dette og mange andre emner er Alex Korb, The Upward Spiral: Using Neuroscience to Reverse the Course of Depression, One Small Change at a Time (2015).

  5. Henry B. Eyring, “Prøvet, vist seg verdig og polert”, Liahona, nov. 2020, 98.

  6. David A. Bednar, i Sarah Jane Weaver, “Elder Bednar Urges Mission Leaders to Seek to Develop ‘Essential Elements of a Christlike Character’”, 9. juli 2019, newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

  7. Jeffrey R. Holland, “Vi må vente på Herren”, Liahona, nov. 2020, 115, 116.