2022
Over Gods beloften spreken
Februari 2022


Voor ouders

Over Gods beloften spreken

Afbeelding
dad with son sitting on his shoulders

Beste ouders,

Wij kunnen allen dichter bij God komen als we verbonden met Hem sluiten. Met deze uitgave kunt u uw kinderen onderwijzen in de verbonden die God vroeger met zijn volk sloot en in de verbonden die wij tegenwoordig met Hem sluiten. De onderstaande ideeën kunt u gebruiken om met uw kinderen over verbonden te praten en over standvastig blijven in moeilijke tijden.

Evangeliebesprekingen

Tot een verbondsvolk behoren

Om de ideeën in ‘Evangeliebasis’ op pagina 10 te bespreken, zou u een pad kunnen tekenen dat naar de hemel leidt. Plaats markeringen langs het pad die essentiële verordeningen voorstellen, zoals de doop, en de bijbehorende verbonden die we sluiten. Hoe kunnen uw kinderen zich op hun volgende verordening voorbereiden? Hoe bereidt het nakomen van de verbonden die wij al hebben gesloten ons voor op het sluiten van nieuwe verbonden? Hoe kunnen we door onze beloften met God dicht bij Hem blijven?

U kunt ook beginselen uit het artikel van ouderling Neil L. Andersen op pagina 6 bespreken. Welke zegeningen en verplichtingen vloeien voort uit het feit dat wij deel van Gods verbondsvolk uitmaken?

Moeilijkheden met geloof onder ogen zien

Lees enkele citaten uit het artikel over het ontwikkelen van veerkracht (pagina 16). Vraag familieleden om iets te vertellen over een moment waarop ze gezegend werden omdat ze iets moeilijks hadden doorstaan. Bespreek dan deze vragen: Hoe heeft God je door die moeilijke tijd heen geholpen? Wat leren we uit dit artikel dat ons voorwaarts kan helpen als we het moeilijk hebben, fouten maken of falen? Hoe kunnen wij ons als gezin beter voorbereiden op mogelijke moeilijkheden?

U kunt ook het artikel van ouderling Ojediran op pagina 42 lezen om te begrijpen wat het betekent om ‘een gebroken hart’ te hebben (3 Nephi 9:20). Hoe bevordert nederigheid ons vermogen om moeilijkheden te overwinnen?

Hulp Kom dan en volg Mij

Zie de pagina’s 46–48 voor meer informatie over de ark van Noach en ander materiaal om de wekelijkse studie van Kom dan en volg Mij te ondersteunen.

Gezinsplezier Kom dan en volg Mij

Tiende leidt tot dankbaarheid

In Genesis 14:20 lezen we dat Abraham tiende betaalde. Ouderling David A. Bednar heeft gezegd dat geestelijke zegeningen ‘door de vensters van de hemel ons leven binnen[stromen] mits we de wet van tiende nakomen’ (‘De vensters van de hemel, Liahona, november 2013, 18).

  1. Bespreek als gezin de zegeningen die u door gehoorzaamheid aan de wet van tiende hebt ontvangen.

  2. Laat iemand de zegeningen opschrijven.

  3. Neem samen opnieuw de lijst door en bespreek enkele manieren waarop deze zegeningen uw leven fijner maken.

Ouderling Bednar heeft ook gezegd: ‘Een subtiele maar aanmerkelijke zegening die we bijvoorbeeld ontvangen [als we de wet van tiende naleven], is de geestelijke gave van dankbaarheid, die ons in staat stelt dankbaar te zijn voor wat we hebben. […] Een dankbaar mens is rijk aan tevredenheid’ (‘De vensters van de hemel’, 18). In welke opzichten is uw gezin door het betalen van tiende met dankbaarheid gezegend?

De dieren van Noach – twintig vragen

Genesis 6–11; Mozes 8

De Heer gaf Noach specifieke instructies om hem en zijn gezin op de zondvloed voor te bereiden. ‘En Noach deed overeenkomstig alles wat de Heere hem geboden had’ (Genesis 7:5). Hoewel er geen teken van regen was, luisterde Noach en bracht dieren in de ark bijeen.

  1. Vertel in het kort het verhaal van Noach en de ark (zie Genesis 6–8). Bespreek dat Noach de opdracht kreeg om de dieren in de ark te brengen (zie Genesis 6:20; 7:14).

  2. Noem verschillende diersoorten die Noach misschien in de ark heeft meegenomen.

  3. Speel dan als gezin een spel van twintig vragen. Laat iemand aan een dier denken dat in de ark was. De anderen stellen om de beurt ja-neevragen om te proberen het dier te raden.

  4. Blijf vragen stellen tot iemand het juiste dier heeft geraden of tot er twintig vragen zijn gesteld.

  5. Herhaal het spel totdat iedereen aan de beurt is geweest.

Bespreking: Wat zijn manieren waarop Noach in geloof handelde? Wat zijn enkele dingen die de Heer van ons verwacht? In hoeverre zullen wij als gezin gezegend worden wanneer we de leringen van Jezus Christus volgen?