2022
Patriarchale zegens – inzichten van profeten en patriarchen
Februari 2022


Digitaal thema-artikel

Patriarchale zegens – inzichten van profeten en patriarchen

Kom meer te weten over de doeleinden en beloften van patriarchale zegens.

Afbeelding
jonge vrouw krijgt een zegen

Foto, Jeremy Hall

‘Ik weet nog dat ik voor het eerst een patriarchale zegen gaf’, zegt Vjatsjeslav A. Protopopov, een patriarch die in Moskou woont. ‘Ik had natuurlijk nagedacht, gestudeerd en me geestelijk voorbereid. Ik was zenuwachtig, maar op het moment zelf vulde de Geest de kamer en verdween alle angst of terughoudendheid. De Geest hielp me om de woorden te horen die in mijn hart kwamen.’

Net als broeder Protopopov geven patriarchen in de kerk onze afstamming aan, en door de geest van openbaring geven ze een patriarchale zegen. Hier volgen enkele leringen van profeten en apostelen, evenals overwegingen van vier patriarchen, over het ontvangen en volgen van deze heilige bron van geestelijke leiding.

Boodschappen van onze hemelse Vader

‘Over de hele wereld bereiden edele patriarchen zich geestelijk voor om patriarchale zegens te geven’, zegt ouderling Gerrit W. Gong van het Quorum der Twaalf Apostelen. ‘Als de patriarch zijn handen op uw hoofd legt, voelt en verwoordt hij Gods liefde voor u. Hij benoemt uw afstamming in het huis van Israël. Hij spreekt zegeningen van de Heer uit.’1

Patriarch Clayne A. Steed uit Alberta (Canada) heeft gezegd: ‘Keer op keer word ik verootmoedigd door de unieke zegeningen die ik uitspreek – de woorden, zinsneden en zinnen. Door de influistering van de Heilige Geest zijn ze ingevingen, gedachten en woorden die door mij als tussenpersoon worden verwoord, zodat onze hemelse Vader zijn kinderen kan zegenen. Ik waardeer de gesproken woorden omdat het niet mijn zegen is – het is Gods zegen voor zijn kinderen.

‘Net als er veel dingen zijn die ons persoonlijk en wat ervaringen betreft onderscheiden, is onze patriarchale zegen ook persoonlijk’, zegt Emile E. Bailly uit Loiret (Frankrijk). ‘Alle kinderen van onze hemelse Vader kunnen door de macht van openbaring te weten komen dat deze zegen persoonlijk en van God afkomstig is.’

‘Uw patriarchale zegen is van u en alleen van u’, heeft president Thomas S. Monson (1927–2018) gezegd. ‘Hij kan kort of lang, eenvoudig of diepzinnig zijn. Lengte en taal vormen niet de patriarchale zegen. Het is de Geest die de ware betekenis overbrengt.’2

Onze rol in de beloofde zegeningen

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft ons eraan herinnerd dat we ‘door letterlijke afstamming of adoptie rechtmatige erfgenamen zijn van de beloften die God aan Abraham heeft gegeven. Wij zijn nakomelingen van Abraham. Een van de voornaamste redenen dat wij een patriarchale zegen ontvangen, is dat wij beter gaan beseffen wie wij als nakomelingen van Abraham zijn en gaan inzien wat onze plicht is.’3 Onze patriarchale zegen kan ons helpen om zowel het werk als de zegeningen te herkennen die onze hemelse Vader door onze rechtschapenheid voor ons heeft bereid.

‘Een patriarchale zegen helpt ons om in geloof en getuigenis te groeien, beproevingen te overwinnen en gelukkig te zijn’, zegt broeder Protopopov. ‘Als we de zegen bestuderen, wordt er meer aan ons geopenbaard door inspiratie, door ons verlangen om rechtschapen te zijn, en als we ons best doen om de voorschriften en leringen van levende profeten na te komen. Als we onze zegen geregeld bestuderen, zullen we dichter tot Jezus Christus komen en de rechtschapenheid in ons leven zien en waarderen.’

‘Keuzevrijheid is een goddelijk geschenk’, zegt broeder Steed. ‘Als we die gave verstandig gebruiken door rechtschapen keuzes te maken, worden onze mogelijkheden steeds weer werkelijkheid doordat de Heer ons zegent. De Heer dringt geen zegeningen aan zijn kinderen op. We moeten rechtschapen en gehoorzaam leven om de beloofde zegeningen te ontvangen.’

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Uw patriarchale zegen […] zal u helpen uw toekomstige potentieel te verwezenlijken. Door uw getrouwheid kunt u letterlijk aanspraak maken op de Heer voor de vervulling van die zegeningen.’4

Een eeuwig perspectief

‘Ik wou dat meer mensen begrepen dat onze patriarchale zegen niet alleen voor dit aardse leven is, maar voor de eeuwigheid’, zegt Keith L. Stapleton uit Georgia (VS). ‘Vergeet niet dat onze hemelse Vader ons al vanaf het begin kent. Wij zijn zijn kinderen. Hij weet alles van ons, vanaf het begin, hier op aarde en in de eeuwigheid. Daarom is onze patriarchale zegen op elk deel van ons bestaan van toepassing.’

‘Soms maakt iemand zich zorgen omdat een belofte in een patriarchale zegen nog niet is vervuld’, heeft president Boyd K. Packer (1924–2015), voormalig president van het Quorum der Twaalf Apostelen, gezegd. ‘Zo kan er in een zegen staan dat iemand zal trouwen, maar blijft een huwelijk uit. Dat betekent niet dat de zegen niet in vervulling gaat. Men dient te bedenken dat alles op de door de Heer vastgestelde tijd gebeurt, niet altijd op die van ons. Zaken van eeuwige aard hebben geen grenzen. Van het voorsterfelijk bestaan tot ons bestaan nu en verder door de sluiers des doods heen, is ons leven een eeuwig leven.’5

President James E. Faust (1920–2007), voormalig tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Een patriarchale zegen is een heilige richtlijn van raad, beloften en informatie van de Heer. Maar we mogen niet verwachten dat de zegen alles zal bevatten wat ons zal overkomen, of een antwoord op alle vragen zal zijn. Als er in de zegen niet over een bepaalde grote gebeurtenis, zoals een zending of een huwelijk, wordt gesproken, wil dat niet zeggen dat die niet zal plaatsvinden. Mijn eigen zegen is kort en beslaat slechts driekwart van één pagina, maar is volledig afdoende en volmaakt voor mij.’ President Faust heeft ook gezegd: ‘Patriarchale zegens moeten nederig, onder gebed en vaak gelezen worden.’6

‘Onze geestelijke volwassenheid verandert voortdurend ten goede naargelang onze inspanningen’, zegt broeder Bailly. ‘Daarom is het goed om zo nu en dan onze patriarchale zegen nog eens door te nemen, want we kunnen nieuwe indrukken, gevoelens en meer inzicht krijgen die ons opbouwen. Onze hemelse Vader zal ons altijd al het goede wensen dat wij kunnen ontvangen. We zullen al die dingen op de juiste tijd ontvangen, wanneer we er klaar voor zijn, hetzij in dit leven of erna.’

Noten

  1. Gerrit W. Gong, ‘Verbondsrelaties’, Liahona, november 2019, 82.

  2. Thomas S. Monson, ‘Your Patriarchal Blessing: A Liahona of Light’, Ensign, november 1986, 66.

  3. Zie David A. Bednar, ‘Zendeling worden’, Liahona, november 2005, 47.

  4. Russell M. Nelson, ‘Thanks for the Covenant’ (devotional aan de Brigham Young University, 22 november 1988), 5, speeches.byu.edu.

  5. Boyd K. Packer, ‘The Stake Patriarch’, Ensign, november 2002, 45.

  6. James E. Faust, ‘Patriarchal Blessings’ (devotional aan de Brigham Young University, 30 maart 1980), 2, speeches.byu.edu.