2022
Lær om Guds løfter
Februar 2022


Til forældre

Lær om Guds løfter

Billede
dad with son sitting on his shoulders

Kære forældre

Vi kan hver især komme Gud nærmere, når vi indgår pagter med ham. Denne måneds nummer kan hjælpe jer med at undervise jeres børn om de pagter, Gud har indgået med sit folk tidligere i historien samt de pagter, vi indgår med ham i dag. De idéer kan hjælpe jer til at føre samtaler med jeres børn om pagter og at være stærk i svære tider.

Samtaler om evangeliet

At blive et pagtsfolk

I forbindelse med undervisning i forslagene fra »Grundlæggende om evangeliet« på side 10, kan I tegne en sti, der fører til himlen. Sæt langs stien markører, som repræsenterer grundlæggende ordinancer, eksempelvis dåb og de tilhørende pagter, som vi indgår. Hvad kan børn gøre for at forberede sig til deres næste ordinance? Hvordan forbereder det os på at indgå yderligere pagter, at vi overholder de pagter, som vi allerede har indgået? Hvordan hjælper vores løfter til Gud os med at holde os tæt på ham?

I kan også dele principper fra ældste Neil L. Andersens artikel på side 6. Hvilke velsignelser og ansvar følger der med at være Guds pagtsfolk?

Mød udfordringer med tro

Læs nogle citater fra artiklen om at udvikle modstandsdygtighed (side 16). Lad familiens medlemmer fortælle om en gang, hvor de blev velsignet for at have holdt ud gennem noget svært. Snak så om disse spørgsmål: Hvordan hjalp Gud jer gennem denne svære tid? Hvad lærer vi af denne artikel, som kan hjælpe os med at bevæge os fremad, når vi har det svært, begår fejl eller noget mislykkedes? Hvad kan vi ellers gøre som familie for at forberede os på de udfordringer, der måtte komme?

I kan også læse ældste Ojedirans artikel på side 42 for at lære om, hvad det vil sige at have »et sønderknust hjerte« (3 Ne 9:20). Hvordan hjælper ydmyghed os med at overvinde vores udfordringer?

Støtte til Kom og følg mig

Se side 46-48 for at lære mere om Noas ark og andet materiale til støtte for jeres families ugentlige studie af Kom og følg mig.

Kom og følg mig Familiesjov

Tiende bringer taknemmelighed

I 1 Mosebog 14:20 læser vi om, at Abraham betalte tiende. Ældste David A. Bednar har lært os, at åndelige velsignelser »strømmer … ud gennem himlens vinduer og ind i vores liv, hvis vi ærer tiendeloven« (»Himlens vinduer«, Liahona, nov. 2013, s. 18).

  1. Snak som familie om de velsignelser, som I har oplevet ved at efterleve tiendeloven.

  2. Få en person til at skrive velsignelserne ned.

  3. Gå sammen igennem denne liste en gang til, og snak om hvordan disse velsignelser kan gøre jeres liv bedre.

Ældste Bednar har også lært os, at »en af de undseelige, men væsentlige velsignelser, vi modtager, [når vi overholder tiendeloven, kan] være den åndelige gave taknemlighed, som øger vores påskønnelse for det, vi har … Et taknemmeligt menneske er rigt på tilfredshed« (»Himlens vinduer«, s. 18). Hvordan har jeres familie oplevet taknemmelighed som en velsignelse ved at betale tiende?

Noas dyr – 20 spørgsmål

1 Mosebog 6-11; Moses 8

Herren gav Noa specifikke instruktioner om at forberede sig og sin familie på den kommende oversvømmelse. »Og Noa gjorde ganske, som Herren havde befalet ham« (1 Mos 7:5). Selv om der ikke var nogen tegn på regn, lyttede Noa og samlede dyrene i arken.

  1. Fortæl kort historien om Noa og arken (se 1 Mos 6-8). Snak om, hvordan Noa blev befalet at hjælpe dyrene med at komme ind arken (se 1 Mos 6:20; 7:14).

  2. Sæt navn på forskellige dyr, som Noa kan have ført med på arken.

  3. Spil så 20 spørgsmål til professoren med familien. Få en person til at tænke på et dyr, der var med på arken. Alle andre skiftes til at stille ja/nej-spørgsmål for at prøve at gætte dyret.

  4. Fortsæt med at stille spørgsmål, indtil nogen har gættet det korrekte dyr, eller der er blevet stillet 20 spørgsmål.

  5. Gentag spillet, indtil alle har prøvet at tænke på et dyr.

Samtale: Hvilke eksempler er der på, at Noa handlede trofast? Hvilke ting har Herren bedt os om at gøre? Hvordan velsignes vi som familie ved at følge Jesu Kristi lære?