2021
Sain hengellistä tukea liityttyäni kirkkoon yksin
Elokuu 2021


Nuorille aikuisille

Sain hengellistä tukea liityttyäni kirkkoon yksin

Kirjoittaja asuu Virginiassa Yhdysvalloissa.

En ollut koskaan tuntenut olevani niin etäällä vanhemmistani, mutta taivaallinen Isä lähetti enkeleitä vahvistamaan minua.

Kuva
men sitting on a handrail

Minulle kirkkoon liittyminen yksin ilman ystävieni ja perheeni vahvistavia todistuksia oli haasteellista ja yksinäistä.

Kirkon löytäminen oli kauan odotettu vastaus rukouksiini ymmärtää paremmin Vapahtajaani ja elää elämääni siten kuin Hän. Mutta perheeni on omistautuneesti ja aktiivisesti mukana baptistikirkossa, ja päätökseni tulla myöhempien aikojen pyhäksi ymmärrettiin väärin ja torjuttiin aggressiivisesti.

Vanhempani halusivat minulle sitä, mitä he pitivät parhaana, ja uskoivat, että jos jättäisin perheemme uskonnollisen kasvatuksen, uskoni häviäisi.

Tilanteen teki entistä vaikeammaksi se, että isäni kuoli syöpään juuri ennen kuin minut kastettiin. Oli lähes kestämätöntä käsitellä rakastavan isäni kuolemaa samalla kun oli valittava Jumalan tahdon ja perheeni tahdon välillä.

Tuntui kuin minua olisi venytetty äärirajoilleni.

Taivaallisen Isän enkeleitä

Kun Jeesus Kristus kärsi Getsemanessa, Jumala lähetti enkelin vahvistamaan Häntä (ks. Luuk. 22:43). Uskon, että enkeli lähetettiin Kristuksen avuksi ilmauksena taivaallisen Isän vankkumattomasta rakkaudesta. Samalla tavoin Hän lähetti enkeleitä vahvistamaan minua.

Näiden enkelien joukossa olivat sisar Neff ja sisar Smallcomb, minua ensimmäisinä opettaneet lähetyssaarnaajat. Heillä oli todistus ja ymmärrystä ohjata minua läpi kiihkeiden kysymysteni. Ja mitä enemmän Kristuksen rakkautta havaitsin heidän välityksellään, sitä enemmän opin rakastamaan evankeliumia.

Vuosia kasteeni jälkeen puhuin sisar Smallcombin kanssa ja kiitin häntä siitä, että hän oli yhä halukas vastaamaan kysymyksiini. Ilmaisin myös toivovani, etten häirinnyt häntä.

”Marcus”, hän vastasi nauraen, ”sinä voit lähettää minulle kysymyksiä evankeliumista koko lopun ikuisuuden.”

Oli hyvin lohdullista tietää, että minulla oli joku, jonka puoleen kääntyä saamaan vastauksia. Tavallaan sisar Neff ja sisar Smallcomb olivat opastajiani evankeliumissa johdattaen minua kääntymyksen polullani ja auttaen minua ymmärtämään, mitä kirkon jäsenenä oleminen tarkoittaa.

Mutta he eivät ole olleet ainoita oppaitani.

Löysin muitakin opastajia

Pidin ennen kovasti hengellisistä keskusteluista perheeni kanssa. Mutta kun liityin kirkkoon, nuo keskustelut – ainakin joksikin aikaa – osoittautuivat mahdottomiksi. Hengellisten keskustelujen käyminen perheeni kanssa ei virkistänyt minua vaan sai minut tuntemaan uupumusta.

Evankeliumin mukaan eläminen ilman perhettäni oli koettelemus, jota en pystyisi kestämään yksin. Onneksi taivaallinen Isäni ja uskollinen piispa nuorten aikuisten seurakunnassani olivat valmiita auttamaan.

Keskustelinpa piispani kanssa mistä tahansa, kasvoin aina hengellisesti. Tunsin tarvitsemaani tukea ja rakkautta.

Kenties omat hengelliset tarpeesi eivät täyty piispan avulla. Mutta instituutinopettaja, lähetysjohtaja, vanhempi lähetyssaarnaaja-aviopari, palvelutyöveli tai -sisar, ystävä ja niin moni muu voivat olla tukenasi.

Kuinka löydämme näitä opastajia elämäämme? Yksi tärkeimmistä askelista on tehdä edelleen parhaasi elääksesi evankeliumin mukaan. Ja voit luottaa siihen, että täydellinen taivaallinen Isä voi johtaa (ja johtaakin) monia Kristuksen kaltaisia ihmisiä avuksesi.

Voit löytää opastajan myös hakeutumalla myönteisiin tilanteisiin. Palvelutyötehtävästä huolehtiminen, kirkon tehtävän tekeminen hyvin, aterioiden tarjoaminen lähetyssaarnaajille ja meneminen heidän mukaansa opetuksille, instituuttiin osallistuminen ja todistuksesi lausuminen ovat kaikki keinoja, joilla luoda tilaisuuksia kehittää hyviä ihmissuhteita.

Luotin taivaalliseen Isään

Matkani aikana aina kun tunsin olevani yksin, taivaallinen Isä lähetti jatkuvasti enkeleitä tielleni lohduttamaan ja vahvistamaan minua.

Oivalsin, etten ollut koskaan todellisuudessa sellaisessa tilanteessa, jossa en saisi tukea. Taivaallinen Isä johdatti minut aina avun luo, etenkin kun kotona oli jännitteitä. Minun tarvitsi vain pitää yllä uskoani Häneen ja pitää hengelliset silmäni ja korvani auki Hänen johdatukselleen ja siunauksilleen. Todistan vakaasti, että nämä Vapahtajan sanat ovat totta:

”Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin” (Matt. 6:33).

Kannustan rakastavasti sinua pitämään itsesi mukana evankeliumissa, kun rukoilet taivaallista Isääsi johdattamaan sinua löytämään hyödyllisiä ihmissuhteita ja opastajia, jotka auttavat sinua pysymään liittopolulla ja palaamaan Hänen luokseen.