2021
3 frågor och svar om kyrkans historia från äldste och syster Rasband
Juli 2021


Unga vuxna

3 frågor om kyrkans historia besvaras av äldste och syster Rasband

Från ”Personligt”, en andakt med äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum och hans fru syster Melanie Rasband den 13 september 2020. För att se hela andakten, gå till facetoface.ChurchofJesusChrist.org.

Alla har vi frågor ibland. Men lyckligtvis har vi kärleksfulla apostlar som kan hjälpa oss finna svar.

Bild
Elder and Sister Rasband

Hur kom du till insikt om att Joseph Smith verkligen kallades av Gud att vara profet i återställelsen av Jesu Kristi evangelium?

Äldste Rasband: Vi inser att era sätt att få insikt om ert vittnesbörd kanske inte ser likadana ut som våra. Jag föddes i en trofast familj och fick som ung man ett vittnesbörd som jag behållit intill denna dag.

Jag vill läsa ett skriftställe för er om [att få ett vittnesbörd om det återställda evangeliet], som återfinns i kapitel 46 i Läran och förbunden. Det handlar om de Andens gåvor som vi kan få.

Jag vill läsa vers 13 och 14 – två verser som handlar om vittnesbördets gåva. Vers 13: ”Åt några är det genom den Helige Anden givet att veta att Jesus Kristus är Guds Son, och att han blev korsfäst för världens synder.” Jag vill att ni ska veta att det här gäller min kära hustru och mig. Vi har vittnesbörd om Herren Jesus Kristus som brinner i våra bröst, och vi vet att han är vår Frälsare.

Vers 14 vittnar om en annan gåva, och jag betonar att det också är en gåva: ”Åt andra är det givet att tro på deras ord, så att även de kan få evigt liv om de förblir trofasta.” Så, våra unga vänner, vi befinner oss alla på olika stigar vad gäller detta vittnesbörd [om det återställda evangeliet]. Några av oss har ett sådant brinnande vittnesbörd. Andra av oss tror på andras vittnesbörd, och det är okej. Ni kan tro på vårt, eller ni kan tro på era vänners, era föräldrars, era ledares eller era lärares. Det är okej att ta till sig andras vittnesbörd. Faktum är att det är en gåva att kunna göra det. Så till er som arbetar på era vittnesbörd: Kom ihåg att det är en resa och en process.

I tillkännagivandet om återställelsen1 står det: ”Vi som hans apostlar [inbjuder] alla att veta – liksom vi gör – att himlarna är öppna.” Vad betyder denna inbjudan för er? Om Gud vill tala till oss, varför är det då så svårt att höra honom?

Syster Rasband: Jag tror att det mesta som är värt att uppnå i det här livet inte är lätt att få, och jag tror att nyckeln till att vi lär oss höra den Helige Andens röst är att vi ödmjukt söker och ber om att få veta hur vi hör hans röst. Vanligtvis får vi bara en god känsla. Ibland får vi kanske se något. Ibland hör vi faktiskt ord, och av misstag tror vi att det är våra egna tankar och känslor som vi hör. Jag tror det är viktigt att kunna lära sig hur man hör den Helige Anden för egen del.

Jag uppmanar var och en av er att alltid rikta blicken stadigt mot himlen, med ett villigt hjärta och öron som är öppna för att höra honom (se 3 Ne. 11:5).

Äldste Rasband: Jag har funnit Herrens ord genom att läsa skrifterna. Om det är något som bekymrar mig, som jag oroar mig för, i vår familj, i mitt arbete, i mitt uppdrag och mitt ämbete, brukar jag beroende på vad det gäller försöka hitta något jag kan tillämpa, och då brukar något sticka ut. Det är som om Herren ger mig väldigt specifika anvisningar genom sina heliga ord i skrifterna.

Så det kan ske på många olika sätt. Ni kommer var och en att ha era egna sätt. Vår himmelske Fader känner er. Han älskar er. Ni är hans barn och han svarar er på sätt som känns bekanta och passande för er.

Vilken är er favoritdel av återställelsen eller den första synen? Vilka sanningar som kom till följd av den händelsen är mest dyrbara för er?

Syster Rasband: För mig är det enkelt. När Gud Fadern talade till och nämnde Joseph Smith vid namn med orden ”Joseph, denne är min älskade Son. Hör honom!” så bara växte mitt vittnesbörd om att Gud Fadern och Sonen känner var och en av oss. De älskar oss. Och om vi lyssnar på Sonen så lär vi oss [Faderns] sätt och får undervisning om hur vi ska uppnå evigt liv.

Äldste Rasband: Den aspekt av återställelsen som jag värderar högt är att Joseph Smith var en 14-årig pojke när han gick till lunden efter att han läst skrifterna, för att ställa en fråga till sin himmelske Fader i ödmjuk bön. Joseph Smith var faktiskt en förebild för oss i det här avseendet: Han hade en fråga som han hade brottats med länge, och han tog den här frågan till sin himmelske Fader med en förväntan om ett svar, och det fick han.

Slutnot

  1. Se ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”, JesuKristiKyrka.org.