2021
Frälsningsplanen och tillit till Herren
Juli 2021


Till föräldrar

Frälsningsplanen och tillit till Herren

Bild
mother sings and does actions with her children

Kära föräldrar!

Ni kan använda följande artiklar och deras bilder för att inleda samtal med er familj och hjälpa dem förstå viktiga ämnen såsom frälsningsplanen, kyrkans historia och tillit till Herren.

Samtal om evangeliet

Frälsningsplanen

Använd ”Evangeliets grunder”, sidan 6, för att undervisa era barn om frälsningsplanen. Prata om hur kunskapen om frälsningsplanen är till välsignelse för er och hela familjen. Låt gärna era barn rita bilder av frälsningsplanen och låt dem var och en förklara olika delar av den.

Välsignelser av att studera kyrkans historia

När ni läser artikeln på sidan 30, prata då med era barn om hur de också kan få ett starkare vittnesbörd genom att lära sig mer om kyrkans historia. Vilka redogörelser eller upplevelser från kyrkans historia kan ni dela med era barn för att hjälpa dem hantera sina prövningar med tro?

Tillit till Herren

Läs broder Milton Camargos upplevelse på sidan 39. När ni pratar om den med era barn kan ni ställa frågan: Hur visade missionären att han hade tillit till Gud? Hur visar du din tillit till Herren? På vilka sätt har du blivit välsignad när du har haft tillit till Gud?

Att hantera övergrepp

Använd förslagen i artikeln på sidan 20 för att lära er känna igen övergrepp, förhindra dem och lära barnen hur de ska skydda sig.

Roliga familjestudier

Jag ska leda er

Läran och förbunden 78:17–18

Herren leder oss längs vägen när vi lyssnar på honom genom hans profeter. Men världens budskap kan vara motstridiga och förvirrande. Lek tillsammans som familj ”Gör som jag gör och inte som jag säger”, enligt beskrivningen nedan.

  1. Utse en person till ledare.

  2. Ledaren uppmanar till en handling men gör samtidigt något annat. Exempelvis säger ledaren ”klappa händerna” men rör i stället vid sin arm.

  3. Familjemedlemmarna ska göra som ledaren gör och inte som han eller hon säger.

  4. Upprepa leken och turas om att vara ledare.

Samtal: Tyckte ni att det var svårt att följa ledaren? Ibland är världens instruktioner förvirrande, men Herrens bud är tydliga. Vad kan vi göra för att lyssna på Herren när han leder oss på vägen?