2020
Modtag gaven
December 2020


Modtag gaven

Studium af Guds ord, tjeneste, omvendelse og at tage til templet vil hjælpe os til at føle Guds kærlighed her i juletiden.

Billede
illustraton of the tree of life

En aften i november kom jeg hjem og opdagede, at mine børn havde forvandlet deres værelse til et julelandskab. Juletræer, glitrende guirlander, lyskæder og snefnug af papir prydede alle hjørner, senge, vægge og loftet. En hjemmelavet pejs med brændeknuder, lys og strømper fuldendte hele udsmykningen. Denne prægtige juleudsmykning varmede i vores hjem og hjerter.

En anden af mine yndlingsjulescener blev beskrevet af profeten Nefi. Nefis far, Lehi, fortalte om en drøm, hvor han havde set et smukt træ, hvis frugt fyldte hans sjæl med glæde (se 1 Ne 8:12). Nefi fik et stærkt ønske om også at se det træ, som hans far havde beskrevet. Som svar på en bøn blev Nefi vist et syn. Nefis beskrivelse af den oplevelse er for mig en smuk julehistorie. Han skrev:

»Og det skete, at jeg, efter at jeg havde set træet, sagde til Ånden: Jeg forstår, at du har vist mig det træ, der er mere dyrebart end alt andet.

Og han sagde til mig: Hvad ønsker du?

Og jeg sagde til ham: At forstå udlægningen af det …

Og jeg så byen Nazaret; og i byen Nazaret så jeg en jomfru …

Og han sagde til mig: Se, jomfruen, som du ser, er Guds Søns mor på kødets vis …

Og jeg så og skuede igen jomfruen, der bar et barn i sine arme.

Og englen sagde til mig: Betragt Guds lam, ja, selve den evige Faders Søn!« (1 Nefi 11:9-11, 13, 18, 20-21).

Jeg synes, at det er betydningsfuldt, at Nefi, da han beder om at forstå betydningen af træet, bliver vist den første jul. Ånden spurgte dernæst Nefi, om han forstod betydningen af træet. Nefi gav dette inspirerede svar:

»Ja, det er Guds kærlighed, som spreder sig vidt omkring i menneskenes børns hjerte; derfor er den yderst ønskværdig, mere end alt andet.«

Og Ånden tilføjede: »Ja, og det, der glæder sjælen mest« (1 Ne 11:22-23).

Gennem den oplevelse lærte Nefi, at det, der er mest ønskværdigt og glædeligt for vores sjæl, er at føle Guds kærlighed gennem hans Søn, Jesus Kristus. Det er den egentlige julegave. Men mange af os kæmper dog med at føle Guds kærlighed i vores liv – selv i denne højtid. Følgende er fire forslag til, hvad vi kan gøre for at modtage Guds kærligheds gave i denne juletid.

1. Studér Guds ord.

Påbegynd eller forny et regelmæssigt studium af skrifterne og de levende profeters ord. I Lehis syn, så han en »jernstang« (1 Ne 8:19), der førte til træet. De, der oplevede Guds kærlighed fik fat i jernstangen og holdt fast i den og trængte sig frem, indtil de kunne spise af træets frugt (se 1 Ne 8:30). Nefi lærte, at denne jernstang repræsenterer Guds ord (se 1 Ne 11:25).

Vi kan byde Herren ind i vores liv ved at studere hans ord. Vi behøver ikke påtage os en overvældende opgave. Når mine venner spørger mig, hvor lang tid de bør studere skrifterne, svarer jeg ofte: »Læs til I føler Ånden, så har I måske lyst til at læse videre.« Det handler ikke om et antal minutter, vers eller kapitler. Det vigtige er den oplevelse, vi søger at få med Ånden, når vi studerer. Herren vil velsigne os for hver en lille indsats, vi gør.

Kom og følg mig studiet for december omfatter Moronis Bog og et særligt julekapitel. Er der nogen bedre anledning til at fordybe os i skrifterne, end at studere nadverbønnerne og ord som profeten Moronis, der er så fulde af hans stærke, personlige vidnesbyrd om Jesus Kristus?

Vi kan også studere de levende profeters ord ved at læse konferencenumrene af Liahona eller lytte til deres taler i Evangelisk bibliotek. Ligesom med jernstangen i Lehis drøm, kan vores fornyede studium af Kristi ord føre til, at vi oplever Guds kærlighed denne jul.

2. Tjen

Måske var den dyrebareste jul i min ungdom det år, hvor min familie slog sig sammen med mine mostre, onkler, tanter og fætre og kusiner om at donere tøj, mad, legetøj, briller og husholdningsapparater til en lokal familie i nød. Jeg vil aldrig glemme det at være en del af en stor karavane, der bragte julen til deres hjem. Den følelse varede ved længe efter jul, og den taknemmelighed, man kunne læse i øjnene på den mor og hendes fire børn, kan jeg stadig huske. At hjælpe den familie var med til at sprede Guds kærlighed vidt omkring (se 1 Ne 11:22) i mit hjerte.

Det behøver ikke at være stort eller kompliceret at tjene andre. Mens jeg tjente som biskop, opdagede jeg, at der er mange i vores menigheder og nærhed, der hver dag føler sig ensomme, angste eller bebyrdede. Et telefonopkald, en betænksom sms, en venlig besked, en hjemmelavet lækkerbisken, en fælles gåtur eller et tilbud om hjælp med børnene kan være et mirakel fra himlen og svar på bøn.

Hvis vi vil spørge vor himmelske Fader, om der er noget, vi kan hjælpe med i dag, kan der dukke et navn eller et ansigt op i vores tanker, og Helligåndens tilskyndelser vil hjælpe os til at vide, hvordan vi kan være til velsignelse for den person. Når vi handler på de tilskyndelser, vil vi mærke noget af Guds kærlighed til dem og os.

Kirkens »Oplys verden«-juleinitiativ indeholder enkle forslag til, hvordan man kan hjælpe andre til at føle Guds kærlighed. Hvis Ånden tilskynder jer til modtage den gave, der består af Guds kærlighed, gennem tjeneste denne jul, kan Oplys verden hjælpe jer til at komme i gang (se ComeuntoChrist.org).

3. Omvendelse

Den tredje opfordring er at modtage Frelserens gave i form af omvendelse. Ældste Lynn G. Robbins fra De Halvfjerds har sagt: »Omvendelse er Guds altid tilgængelige gave og gør os i stand til at gå fra nederlag til nederlag uden at miste begejstringen. Omvendelse er ikke hans nødplan i tilfælde af, at vi skulle fejle. Omvendelse er hans plan, idet han ved, vi vil fejle.«1

Livet er svært. Når vi stræber mod vores mål om evigt liv, kommer vi alle til kort og har behov for den forløsende kraft i Kristi forsoning. En af årsagerne til, at Frelseren villigt valgte at betale prisen for vores synder, var, at han så kunne tilbyde os omvendelsens gave. Han har allerede betalt prisen. Det, der står tilbage er, at vi vælger, hvorvidt vi vil tage imod hans invitation:

»Den, der derfor omvender sig og kommer til mig som et lille barn, ham vil jeg tage imod, for af sådanne består Guds rige. Se, for sådanne har jeg nedlagt mit liv og har taget det op igen; omvend jer derfor og kom til mig, I jordens ender, og bliv frelst« (3 Ne 9:22).

Jeg antager, at vi alle bærer en vis byrde af synd, stor eller lille, som Ånden har tilskyndet os til at lægge fra os. Vores biskopper og stavspræsidenter kan hjælpe. Frelseren er venligt og tilgivende anlagt, og han kan indgyde sine tjenere lignende følelser. De elsker os og kan hjælpe os til at blive helet gennem Frelserens forsoning. Vi kan især tage imod Frelserens opfordring om at komme til ham og blive helet denne jul.

4. Besøg Herrens hus

Nogle af de gange, hvor jeg har følt Guds kærlighed stærkest, har været i hans hellige templer. Der blev min søde hustru og jeg beseglet til hinanden for tid og evighed. Jeg har været der i søgen efter vejledning til beslutninger og for at finde fred i stressede tider. I templet virker himlen mere tilgængelig, og åbenbaring synes at tilflyde os mere ubesværet.

I forbindelse med ordinancerne i Det Melkisedekske Præstedømme, der er en del af tempelordinancerne, har Herren sagt: »Derfor tilkendegives guddommelighedens kraft i dets ordinancer« (L&P 84:20).

Når vi deltager i tempelordinancer, lærer vi Gud at kende og den fred og kraft, der følger af at leve retfærdigt bliver tydelig i vores liv.

Præsident Thomas S. Monson (1927-2018) lovede: »Når vi kommer i templet, kan vi få en dimension af åndelighed og en følelse af fred, der overgår enhver anden følelse i menneskets hjerte.«2

Hvis det er nogen tid siden, at I har følt fred, hvorfor så ikke lade denne juletid markere en fornyet forpligtelse til at besøge templet, når det åbner igen? Hvis I ikke har modtaget jeres begavelse endnu, så kan jeres menighedsledere hjælpe jer med at forberede jer. Vi kan også føle Guds kærlighed, når vi finder og indsender navne på vores forfædre, så de kan modtage templets velsignelser.

Den egentlige gave

Guds ord, hjertevarm tjeneste, omvendelse og deltagelse i templets ordinancer er alle muligheder for at modtage julens sande gave. Apostlen Johannes skrev: »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn« (Joh 3:16). Jeg beder for, at enhver af os denne jul vil blive vejledt af Ånden til at vælge de ting, der vil hjælpe os til at opleve Guds storladne kærlighedsgave gennem hans søn, Jesus Kristus.

Noter

  1. Lynn G. Robbins, »Op til syvoghalvfjerds gange«, Liahona, maj 2018, s. 22.

  2. Thomas S. Monson, »Templets velsignelser«, Liahona, maj 2015, s. 92.