2020
Het levende bewijs van de levende Christus
Mei 2020


Het levende bewijs van de levende Christus

Het hoofddoel van het Boek van Mormon is de waarheid te herstellen dat Jezus Christus een essentiële rol speelt in het heil en de verhoging van de mens.

Tijdens de open dagen van de Parijstempel in 2017 werd een van de gidsen op een zonnige lentedag benaderd door een man die er bedrukt uitzag. Hij zei dat hij naast de tempel woonde en gaf toe dat hij een fervent tegenstander was geweest. Hij vertelde dat hij op een dag uit het raam van zijn appartement keek toen een grote kraan een standbeeld van Jezus zachtjes vanuit de hemel op het tempelterrein liet zakken. De man zei dat dit zijn gevoelens ten opzichte van onze kerk volledig had veranderd. Hij besefte dat we volgelingen van Jezus Christus zijn en smeekte om vergiffenis voor de moeilijkheden die hij eventueel had veroorzaakt.

Afbeelding
Standbeeld wordt bij de Parijstempel geplaatst

Het Christusbeeld, dat op het terrein van de Parijstempel en andere kerkpanden prijkt, getuigt van onze liefde voor de Heiland. Het oorspronkelijke marmeren standbeeld werd in 1820 door de Deense kunstenaar Bertel Thorvaldsen vervaardigd – het jaar waarin het eerste visioen plaatsvond. Het beeld staat in schril contrast met de meeste kunstwerken uit die tijd waarin Christus doorgaans aan het kruis wordt afgebeeld. Thorvaldsens werk stelt de levende Christus voor, die de dood overwon en iedereen met open armen uitnodigt om tot Hem te komen. Alleen de tekens van de nagels in zijn handen en voeten, en de wond in zijn zij, getuigen van de onbeschrijfelijke pijn die Hij doorstond om de mensheid te verlossen.

Afbeelding
Een hand van het Christusbeeld

Misschien houden wij, de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, zoveel van dit beeld omdat het ons herinnert aan de verschijning van de Heiland in Amerika, waarover we in het Boek van Mormon lezen:

Afbeelding
Jezus Christus bezoekt Amerika

‘En zie, zij zagen een Man uit de hemel neerdalen; en Hij was gekleed in een wit gewaad; en Hij daalde neer en stond in hun midden. […]

‘En het geschiedde dat Hij zijn hand uitstrekte en tot het volk sprak en zei:

‘Zie, Ik ben Jezus Christus […]

‘Ik heb gedronken uit die bittere beker die de Vader Mij heeft gegeven en heb de Vader verheerlijkt door de zonden van de wereld op Mij te nemen.’1

Vervolgens nodigde Hij alle mannen, vrouwen en kinderen uit om hun handen in zijn zij te steken en de tekens van de nagels in zijn handen en voeten te voelen als bevestiging dat Hij inderdaad de langverwachte Messias was.2

Dat prachtige tafereel is het hoogtepunt van het Boek van Mormon. De ‘blijde boodschap’ van het evangelie is volledig vervat in dat beeld van de Heiland, die zijn ‘armen van barmhartigheid’3 teder naar ons allen uitstrekt en ons uitnodigt om tot Hem te komen en de zegeningen van zijn verzoening te ontvangen.

Het hoofddoel van het Boek van Mormon is de waarheid te herstellen dat Jezus Christus een essentiële rol speelt in het heil en de verhoging van de mens. Dat thema weerklinkt van de inleiding tot in de laatste woorden van het laatste hoofdstuk. Door eeuwen van afval en geestelijke verwarring was de diepere betekenis van Christus’ lijden in Gethsémané en op Golgotha verloren gegaan of verdraaid. Joseph Smith moet dolblij geweest zijn toen hij bij het vertalen van 1 Nephi deze prachtige belofte tegenkwam: ‘Deze laatste kronieken [het Boek van Mormon] zullen de waarheid bevestigen van de eerste [de Bijbel], en zullen de duidelijke en waardevolle dingen bekendmaken die eruit zijn genomen; en zullen alle geslachten, talen en volken bekendmaken dat het Lam van God de Zoon is van de eeuwige Vader en de Heiland van de wereld; en dat alle mensen tot Hem moeten komen, of zij kunnen niet worden gered.’4

Het Boek van Mormon staat vol duidelijke en waardevolle leringen over de verzoening van de Heiland. Bedenk, terwijl ik er enkele noem, hoe ze uw leven hebben veranderd of kunnen veranderen.

  1. De verzoening van Jezus Christus is een genadegave aan iedereen die op aarde heeft geleefd, nu leeft of nog zal leven.5

  2. De Gezalfde heeft niet alleen onze zonden op Zich genomen, maar ook onze smarten, zwakheden, droefenissen, ziekten en alle aandoeningen van het sterfelijke leven. Er is geen zielenleed, pijn of verdriet dat Hij niet voor ons heeft doorstaan.6

  3. Door het zoenoffer van de Heiland kunnen we de negatieve gevolgen van de val van Adam overwinnen, waaronder de lichamelijke dood. Ongeacht hun levenswijze, zullen al Gods kinderen die op deze aarde hebben geleefd, dankzij Christus’ alvermogende opstanding, de hereniging van hun geest en lichaam beleven7 en bij Hem terugkeren om ‘naar hun werken [te] worden geoordeeld’.8

  4. Willen we daarentegen alle zegeningen van de verzoening van de Heiland ontvangen, dan moeten we ijverig9 de ‘leer van Christus’10 naleven. Lehi zag in zijn droom een ‘nauw en smal pad’11 dat naar de boom des levens leidde. De vrucht van de boom, de liefde van God die door de weergaloze zegeningen van Christus’ verzoening tot uiting komt, is ‘zeer kostbaar en zeer begerenswaardig [en] de grootste van alle gaven van God’.12 Om die vrucht te verkrijgen, moeten we geloof in Jezus Christus oefenen, ons bekeren, ‘naar het woord van God [luisteren]’,13 essentiële verordeningen ontvangen, en tot het einde toe heilige verbonden nakomen.14

  5. Jezus Christus wast door zijn verzoening niet alleen onze zonden weg. Hij geeft ons ook instaatstellende kracht, waardoor zijn volgelingen ‘de natuurlijke mens’15 kunnen afleggen, ‘regel op regel’16 vooruitgang kunnen maken en in heiligheid kunnen toenemen,17 zodat ze ooit naar het beeld van Christus volmaakt kunnen worden,18 bij God kunnen wonen19 en alle zegeningen van het koninkrijk van de hemel kunnen beërven.20

Een andere troostgevende lering in het Boek van Mormon is dat de verzoening van de Heer, hoewel die oneindig en universeel is, ook opvallend persoonlijk en intiem is, perfect afgestemd op ieder van ons persoonlijk.21 Net zoals Jezus alle Nephieten vroeg om één voor één zijn wonden te voelen, stierf Hij voor ieder van ons persoonlijk, alsof u de enige persoon op aarde was. Hij nodigt ons persoonlijk uit om tot Hem te komen en een beroep op de prachtige zegeningen van zijn verzoening te doen.22

Het persoonlijke karakter van Christus’ verzoening krijgt zelfs nog meer betekenis als we het voorbeeld van opmerkelijke mensen in het Boek van Mormon overdenken. Ik denk aan Enos, Alma, Zeëzrom, koning Lamoni en zijn vrouw, en het volk van koning Benjamin. Hun bekeringsverhalen en krachtige getuigenissen zijn het levende bewijs dat ons hart en ons leven door de oneindige goedheid en barmhartigheid van de Heer kunnen veranderen.23

De profeet Alma stelde zijn volk deze brandende vraag: ‘Indien u een verandering van hart hebt ondergaan, en indien u gestemd was het lied van de verlossende liefde te zingen, zou ik willen vragen: Kunt u nu zo gestemd zijn?’24 Die vraag is nu van cruciaal belang, want als volgelingen van de Heer hebben we zijn verlossende macht nodig om ons voortdurend te motiveren en te veranderen.

We kunnen Alma’s vraag ook als volgt verwoorden: wanneer hebt u de zoete invloed van de verzoening van de Heiland voor het laatst gevoeld? Dat gebeurt bijvoorbeeld als er een uitzonderlijke, zoete vreugde25 over u heen komt die tot uw ziel getuigt dat uw zonden vergeven zijn; of als u pijnlijke beproevingen plots makkelijker draagt; of als uw hart wordt verzacht en u iemand die u heeft gekwetst, vergeving schenkt. Of als u merkt dat uw vermogen om anderen te dienen en lief te hebben, toeneemt; of dat het heiligingsproces een ander mens van u maakt, gevormd naar het voorbeeld van de Heiland.26

Ik getuig dat al die ervaringen echt zijn. Ze bewijzen dat geloof in Jezus Christus en zijn verzoening ons leven kan veranderen. Het Boek van Mormon verduidelijkt en vergroot onze kennis van die goddelijke gave. Als u dit boek bestudeert, dan zult u de stem van de levende Christus horen die u uitnodigt om tot Hem te komen. Ik beloof dat u, als u deze uitnodiging aanneemt en zijn voorbeeld volgt, zijn verlossende invloed zult voelen. De Heiland zal u dag na dag door de macht van de Heilige Geest veranderen ‘tot de volle dag’,27 waarop u, zoals Hij zegt, ‘mijn aangezicht zal zien en zal weten dat Ik ben’.28 In de naam van Jezus Christus. Amen.