2020
De vervulling van profetie
Mei 2020


De vervulling van profetie

Er zijn veel profetieën vervuld door de herstelling van het volledige evangelie van Jezus Christus.

Geliefde broeders en zusters, het is mij een eer om op deze historische algemene conferentie te spreken. We gedenken het eerste visioen van Joseph Smith, waarbij God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, in een waarlijk heilig bos verschenen. Dat was een schitterend begin van de herstelling van het evangelie en alles wat zich daarbij ontvouwde; van het Boek van Mormon tot het herstel van priesterschapsgezag en -sleutels, de organisatie van de ware kerk van de Heer, en van de roeping van profeten en apostelen die het werk in deze laatste dagen leiden.

Wanneer Gods profeten vanouds door de Geest geleid werden, profeteerden zij, volgens het goddelijk plan, van de herstelling en de gebeurtenissen in onze tijd, de laatste bedeling en de volheid der tijden. Van het werk dat de ziel van vroege zieners ‘in vuur en vlam zette’.1 Door de eeuwen heen voorspelden zij de toekomst van Gods koninkrijk op aarde, hetgeen Jesaja ‘wonderlijk en wonderbaar’ noemde.2 Zij hadden er dromen en visioenen over, en profeteerden ervan.

Er zijn veel profetieën vervuld door de herstelling van het volledige evangelie van Jezus Christus, waaronder De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Ik noem vandaag slechts enkele profetieën die ik zelf heel bijzonder vind. Ze zijn me door mijn dierbare jeugdwerkleerkrachten en aan de schoot van mijn lieve moeder verteld.

Afbeelding
Daniël in de leeuwenkuil

Daniël, die door zijn geloof in de Heer Jezus Christus en de tussenkomst van Gods dienende engelen leeuwen van zich afhield, zag onze tijd in een visioen. Toen hij een droom van de Babylonische koning Nebukadnezar uitlegde, profeteerde Daniël dat de kerk van de Heer in de laatste dagen als een steen zonder mensenhanden uit de berg zou worden afgehouwen.3 ‘Zonder mensenhanden’ betekent door goddelijke interventie. De kerk zou groeien totdat ze de hele aarde zou vullen, en ‘voor eeuwig niet te gronde […] gaan […] maar […] voor eeuwig standhouden.’4

Afbeelding
Daniël legt de droom van Nebukadnezar uit

Daniëls woorden worden overduidelijk bewaarheid nu leden van de kerk over de hele wereld naar deze conferentie kijken en luisteren.

De toegewijde apostel Petrus sprak van ‘de tijden waarin alle dingen worden hersteld, waarover […] door de eeuwen heen’ gesproken is.5 De apostel Paulus schreef dat God in de volheid der tijden ‘alles weer in Christus bijeen [zou] brengen’,6 waarbij ‘Jezus Christus Zelf de hoeksteen is’.7 Ik was bij de inwijding van de Rometempel sterk van de vervulling van die profetieën doordrongen. Alle profeten en apostelen gaven daar getuigenis van Jezus Christus, de Verlosser van de wereld, net als Petrus en Paulus. De kerk is een levend bewijs van die herstelling, broeders en zusters, en onze leden zijn getuige van de vervulling van die goddelijke profetieën vanouds.

Afbeelding
Profeten en apostelen bij de Rometempel

Jozef die in Egypte was, profeteerde over de laatste dagen: ‘Een ziener zal de Heer, mijn God, doen opstaan, die een uitgelezen ziener voor de vrucht van mijn lendenen zal zijn.’8 ‘Want hij zal […] het werk [van de Heer] doen.’9 Joseph Smith, de profeet van de herstelling, was die ziener.

Johannes de openbaarder profeteerde van een engel van de Almachtige die belangrijke elementen van de herstelling bijeenbracht: ‘En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk.’10 Moroni was die engel. Zoals in het Boek van Mormon staat, zag hij onze tijd. Hij verscheen herhaaldelijk aan Joseph Smith en bereidde hem voor op zijn bediening, waaronder de vertaling van het Boek van Mormon, eveneens een testament aangaande Jezus Christus.

Afbeelding
Moroni verschijnt aan Joseph Smith

Ook andere profeten hebben over onze tijd gesproken. Maleachi had het erover dat Elia ‘het hart van de vaders tot de kinderen terug [zou] brengen en het hart van de kinderen tot hun vaders’.11 Elia is gekomen, en als gevolg daarvan zijn er nu 168 tempels verspreid over de aarde. In elke tempel sluiten getrouwe leden heilige verbonden en ontvangen ze heerlijke verordeningen voor zichzelf en hun overleden voorouders. Dit heilige werk dat Maleachi beschreef, ‘staat centraal in het plan van de Schepper voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen.’12

Wij leven in die tijd waarvan geprofeteerd is. Wij als volk hebben de opdracht om de wederkomst van Jezus Christus in te luiden. Wij moeten Gods kinderen vergaderen die willen luisteren en de waarheden, verbonden en beloften van het eeuwige evangelie willen omarmen. President Nelson noemt het ‘de grootste uitdaging, het grootste doel en het grootste werk op aarde in deze tijd’.13 Van dat wonder getuig ik.

Afbeelding
Inwijding van de Durbantempel (Zuid-Afrika)

In februari van dit jaar heb ik in opdracht van president Russell M. Nelson de Durbantempel (Zuid-Afrika) ingewijd. Die dag zal ik nooit vergeten. Ik kwam samen met mensen die tot het evangelie zijn gekomen zoals Jeremia dat lang geleden voorzegd heeft: ‘één uit een stad en twee uit een geslacht’.14 De leer van Jezus Christus verenigt ons allen – over de hele wereld – als zoons en dochters van God, als broeders en zusters in het evangelie. Hoe we er ook uitzien of ons kleden, we zijn één volk, met een Vader in de hemel die vanaf het begin van plan was en nog is om zijn gezin te verenigen door het sluiten en naleven van heilige tempelverbonden.

Tot een klein groepje priesterschapsdragers in een schooltje in Kirtland (Ohio) profeteerde de profeet Joseph in 1834: ‘We zien hier vanavond maar een handjevol priesterschapsdragers, maar deze kerk zal Noord- en Zuid-Amerika vullen – ze zal de wereld vullen.’15

Ik heb de laatste jaren de wereld rondgereisd om onder leden van de kerk te zijn. Mijn broeders in het Quorum der Twaalf hadden soortgelijke taken. Maar wie kan president Nelson bijhouden, die de eerste twee jaar als president van de kerk heiligen in ‘32 landen en gebieden in de Verenigde Staten’16 heeft bezocht om van de levende Christus te getuigen!

Ik weet nog dat ik als jonge man mijn zendingsoproep kreeg. Ik wilde net als mijn vader, broer en zwager naar Duitsland toe. Ik wachtte niet tot de anderen thuis waren, maar rende naar de brievenbus en opende de brief. Ik las dat ik naar het zendingsgebied Oostelijke Staten geroepen was, waarvan het zendingskantoor in New York City is. Ik was teleurgesteld, dus ik ging naar binnen en zocht troost in mijn Schriften. In de Leer en Verbonden las ik toen: ‘Zie, ja, zie, Ik heb veel volk in deze plaats en in de omstreken; en er zal een doeltreffende deur worden geopend in de omstreken in dit oostelijke land.’17 Die profetie, die de profeet Joseph Smith in 1833 had ontvangen, was een openbaring voor mij. Ik wist toen dat ik precies naar dat zendingsgebied was geroepen waar de Heer mij wilde hebben. Ik leerde anderen over de herstelling en het opzienbarende begin ervan met de woorden van onze Vader in de hemel tot Joseph Smith: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’18

De profetie van Jesaja meer dan 700 jaar voor de geboorte van Jezus Christus is van grote betekenis voor de hele kerk: ‘Het zal in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de Heere vast zal staan als de hoogste van de bergen, […] en dat alle [volken] ernaartoe zullen stromen.’19

In gedachte zie ik vandaag miljoenen leden en vrienden elektronisch met deze conferentie verbonden door middel van televisie, internet of op andere manieren. Het is alsof we samen op ‘de hoogste van de bergen’ staan.20 Brigham Young sprak de profetische woorden: ‘Hier is het.’21 De heiligen, waaronder ook mijn pioniervoorouders, werkten hard om Zion in de Rocky Mountains te vestigen ‘volgens de wil en het verlangen van Hem die de natiën van de aarde dicteert.’22

Afbeelding
Salt Laketempel tijdens de Olympische Spelen in 2002

Ik sta vandaag op het heilige stukje grond dat miljoenen bezoekers heeft aangetrokken. In 2002 was Salt Lake City het toneel van de Olympische Winterspelen. Het Tabernacle Choir zong bij de openingsceremonie, en de kerk gaf concerten en presentaties voor gasten en deelnemers uit vele landen. De tempel op de achtergrond van de wereldwijde nieuwsuitzendingen elke avond is nog steeds een mooie herinnering.

Afbeelding
Leiders van de kerk en van de NAACP

Door de jaren heen zijn presidenten van de Verenigde Staten, koningen, rechters, premiers, ambassadeurs en functionarissen uit vele landen naar Salt Lake City gekomen om met onze leiders te spreken. Zo heeft president Nelson leiders van de National Association for the Advancement of Colored People ontvangen. Dat is een organisatie die zich inzet voor gelijke rechten zonder rassendiscriminatie. Ik weet nog dat ik naast die leiders stond, toen president Nelson samen met hen een oproep voor ‘meer beleefdheid en rassenharmonie in de wereld’ deed.23

Veel anderen zijn naar Temple Square gekomen om met kerkleiders te beraadslagen. Dit afgelopen jaar heeft bijvoorbeeld de United Nations 68th Civil Society Conference hier plaatsgevonden, een mondiale bijeenkomst, voor het eerst buiten New York City. We hebben gesproken met het Committee for Religious Affairs uit Vietnam, en met ambassadeurs uit Cuba, de Filipijnen, Argentinië, Roemenië, Soedan, Qatar en Saoedi-Arabië. Ook hebben we de secretaris-generaal van de Muslim World League verwelkomd.

Wat ik beschrijf is de vervulling van Jesaja’s profetie dat in de laatste dagen volken naar ‘de berg van het huis van de Heere […] zullen stromen’.24 De prachtige Salt Laketempel staat te midden van die majesteit en heerlijkheid.

Afbeelding
Salt Laketempeltorenspitsen

Niet het landschap heeft al die mensen aangetrokken, hoewel de omgeving schitterend is. Nee, de essentie van zuivere godsdienst die zichtbaar is in de geest, groei, goedheid en vrijgevigheid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en haar leden heeft daar voor gezorgd; onze liefde naar Gods voorbeeld; en onze toewijding aan een hoger doel, hetgeen Joseph Smith ‘Christus’ werk’ noemde.25

Wij weten niet wanneer de Heiland terugkeert, maar dit weten we wel: we moeten in ons hart en verstand voorbereid zijn, waardig om Hem te ontvangen, en vereerd dat we deel uitmaken van de profetieën van weleer.

Ik weet dat president Russell M. Nelson de profeet van de Heer op aarde is, en naast hem staan door God geroepen apostelen, ondersteund als profeten, zieners en openbaarders. En, mijn geliefde broeders en zusters, de herstelling gaat voort.

Ik eindig met de profetie van Joseph Smith en getuig dat zijn woorden waar zijn: ‘Geen onheilige hand kan de vooruitgang van het werk stuiten; al woeden vervolgingen, spannen benden samen, verzamelen er zich legers en viert laster hoogtij, toch zal Gods waarheid moedig, nobel en onafhankelijk voorwaarts gaan, totdat zij in elk werelddeel is doorgedrongen, elke streek heeft bezocht, elk land heeft overspoeld en in elk oor heeft geklonken, totdat Gods oogmerken zijn bereikt en de grote Jehova zegt dat het werk is volbracht.’26 Ik getuig dat deze profetieën van Joseph Smith momenteel in vervulling gaan.

Als u de geïnspireerde raad van onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, zijn raadgevers, de apostelen en andere kerkleiders volgt, en gehoor geeft aan de raad van vroegere profeten die onze tijd zagen, beloof ik u dat u diep in uw hart en ziel van de geest en het werk van de herstelling vervuld zult zijn. Ik beloof u dat u de hand van God in uw leven zult zien, zijn ingevingen zult horen en zijn liefde zult voelen. In de naam van Jezus Christus, dankbaar voor de herstelling van zijn evangelie en zijn kerk als teken van zijn weergaloze liefde. Amen.