2020
Hosanna en halleluja – de levende Jezus Christus: de kern van de herstelling en van Pasen
Mei 2020


Hosanna en halleluja – de levende Jezus Christus: de kern van de herstelling en van Pasen

Zing halleluja in deze tijd van hosanna en halleluja, want Hij zal heersen tot in eeuwigheid!

Geliefde broeders en zusters, met hosanna en halleluja vieren wij in deze paastijd, waarin we de voortgaande herstelling herdenken, de levende Jezus Christus. Onze Heiland verzekert ons met volmaakte liefde: ‘In Mij [zult u] vrede […] hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’1

Enkele jaren geleden maakten mijn vrouw en ik kennis met een fijn gezin. Hun dochtertje Ivy pakte verlegen haar vioolkoffer. Ze pakte de strijkstok, spande de haren aan, en bracht er hars op aan. Vervolgens deed ze de strijkstok terug in de koffer, deed een reverence, en ging zitten. Als beginner had ze alles laten zien wat ze van de viool afwist. Het is nu jaren later, en Ivy speelt heel mooi viool.

Afbeelding
Ivy en haar viool

In deze sterfelijke periode lijken we allemaal een beetje op Ivy en haar viool. We beginnen bij het begin. Als we oefenen en volharden, maken we vooruitgang en worden we beter. Met het verstrijken van de tijd gaan wij door onze morele keuzevrijheid en onze sterfelijke levensloop op de Heiland lijken, doordat we met Hem in zijn wijngaard arbeiden2 en we zijn verbondspad volgen.

Dit tweehonderdjarig jubileum accentueert de vormen waarin de herstelling gegoten is.3 Terwijl we de voortschrijdende herstelling van het evangelie van Jezus Christus vieren, bereiden we ons tevens voor op Pasen. Bij beide verheugen we ons in de wederkomst van Jezus Christus. Hij leeft – Hij leefde niet alleen toen, maar ook nu; niet voor enkelen, maar voor allen. Hij kwam, en komt, de ontroostbaren genezen, de gevangenen bevrijden, de blinden doen zien, en de gekrenkten verlossen.4 Dat zijn wij allemaal. Zijn verlossende beloften gelden, wat ons verleden of heden ook mag zijn, en wat voor zorgen we ook voor onze toekomst mogen hebben.

Afbeelding
De triomfale intocht in Jeruzalem

Morgen is het Palmzondag. Palmtakken zijn een heilig symbool waarmee men vanouds vreugde in de Heer uitte. Ze werden gebruikt bij de triomfale intocht van Jezus in Jeruzalem. ‘Een grote menigte […] nam […] de takken van palmbomen en ging […] de stad uit Hem tegemoet.’5 (Het interesseert u misschien dat het origineel van dit schilderij door Harry Anderson achter het bureau van president Russell M. Nelson hangt.) In het boek Openbaring zijn zij die God en het Lam loven, ‘bekleed met witte gewaden en [met] palmtakken in hun hand.’6 In het inwijdingsgebed voor de Kirtlandtempel wordt niet alleen een ‘mantel van gerechtigheid’ en ‘een kroon van heerlijkheid’ genoemd, maar ook een palmtak.7

Uiteraard gaat de betekenis van Palmzondag veel verder dan alleen juichende menigten die Jezus met palmtakken begroeten. Op Palmzondag ging Jezus triomfaal Jeruzalem binnen op een manier die de getrouwen als de vervulling van profetie herkenden. Zoals Zacharia8 en de psalmist profetisch voorzegd hadden, ging onze Heer Jeruzalem binnen op een ezelsveulen, terwijl de menigte veelbetekenend ‘Hosanna, in de hoogste hemelen’ riep.9 Hosanna betekent ‘breng toch heil’.10 Net als toen verheugen wij ons als volgt: ‘Gezegend wie komt in de Naam van de Heere!’11

Een week na Palmzondag is het paaszondag. President Russell M. Nelson leert ons dat Jezus Christus ‘een schuld [kwam] aflossen die Hij niet schuldig was, omdat wij een schuld hadden die wij nooit konden betalen.’12 Ja, door de verzoening van Christus kunnen al Gods kinderen ‘worden gered door gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie’.13 Met Pasen zingen we halleluja. Halleluja betekent ‘loof de Heer Jehova’.14 Het hallelujakoor in Händels Messiah is een alom geliefde paasverklaring dat Hij ‘Heere der heren […] en Koning der koningen’ is.15

De heilige gebeurtenissen van Palmzondag tot en met paaszondag zijn het verhaal van hosanna en halleluja. Hosanna is onze smeekbede aan God om te redden. Met halleluja spreken wij aan de Heer onze lof en dankbaarheid uit voor de hoop op verlossing en de verhoging. Met hosanna en halleluja erkennen we de levende Jezus Christus als het Middelpunt van Pasen en de herstelling in de laatste dagen.

De herstelling in de laatste dagen begint met een theofanie: de letterlijke verschijning van God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan de jonge profeet Joseph Smith. De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Als u voor vijf minuten in de hemel kon kijken, zou u meer weten dan door alles te lezen wat ooit over het onderwerp is geschreven.’16 Omdat de hemelen weer open zijn, weten wij en ‘geloven [wij] in God, de eeuwige Vader, en in zijn Zoon, Jezus Christus, en in de Heilige Geest’17 – de hemelse Godheid.

Op paaszondag 3 april 1836, in de begintijd van de herstelling, verscheen de levende Jezus Christus bij de inwijding van de Kirtlandtempel. Wie Hem daar zagen, getuigden van Hem in de contrasterende termen van vuur en water: ‘Zijn ogen waren als een vurige vlam; het haar op zijn hoofd was zo wit als zuivere sneeuw; zijn gelaat straalde nog helderder dan de zon; en zijn stem was als het bruisen van geweldige wateren, ja, de stem van Jehova.’18

Bij die gelegenheid sprak onze Heiland: ‘Ik ben de eerste en de laatste; Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood; Ik ben uw voorspraak bij de Vader.’19 Nogmaals contrasten die elkaar aanvullen: eerste en laatste, leeft en werd gedood. Hij is de Alfa en Omega, het Begin en het Einde,20 de Bron en Voleinder van ons geloof.21

Nadat Jezus Christus was verschenen, kwamen ook Mozes, Elias en Elia. Op aanwijzing van God brachten deze grote profeten uit de oudheid priesterschapssleutels en -gezag terug. Zo werden ‘de sleutels van deze bedeling […] overgedragen’22 aan zijn herstelde kerk, om al Gods kinderen tot zegen te zijn.

De komst van Elia in de Kirtlandtempel vervulde bovendien de oudtestamentische profetie van Maleachi dat hij zou terugkeren ‘voordat de dag van de Heere komt, die grote en ontzagwekkende dag’.23 Het is niet toevallig dat de verschijning van Elia samenviel met het joodse Pascha, waarbij men volgens de traditie eerbiedig naar de terugkeer van Elia uitziet.

Veel vrome joodse gezinnen reserveren met het Pascha een plek voor Elia aan tafel. Velen vullen een beker tot aan de rand en heten hem welkom. En tijdens de traditionele seider sturen sommigen een kind naar de deur, die soms op een kier is gezet, om te kijken of Elia buiten staat te wachten om binnengelaten te worden.24

Ter vervulling van profetie, en in het kader van de herstelling van alle dingen,25 kwam Elia zoals beloofd met Pasen, vlak voor het Pascha. Hij bracht de verzegelbevoegdheid, zodat families op aarde en in de hemel verbonden zullen zijn. Zoals Moroni tegen de profeet Joseph zei: Elia ‘zal in het hart van de kinderen de aan de vaders gedane beloften planten, en het hart van de kinderen zal zich tot hun vaders wenden. Als dat niet zo was, zou de gehele aarde bij [de] komst [van de Heer] volkomen worden verwoest’.26 De geest van Elia, een manifestatie van de Heilige Geest, zorgt ervoor dat we ons verwant voelen aan de generaties uit het verleden, in het heden en in de toekomst in onze genealogieën, geschiedenissen en ons tempelwerk.

Laten we ook even behandelen wat Pascha betekent. Het staat voor de bevrijding van de kinderen Israëls uit vierhonderd jaar slavernij. In het boek Exodus lezen we hoe die bevrijding tot stand kwam na plagen kikkers, luizen, dood vee, zweren, blaren, hagel en vuur, sprinkhanen en dikke duisternis. Bij de aankondiging van de laatste plaag werd er gedreigd met de dood van de eerstgeborenen in het land, maar niet in de huizen van de Israëlieten, mits zij op hun deurpost het bloed van een onbevlekt eerstgeboren lam smeerden.27

De engel des doods passeerde de huizen die met het symbolische bloed van het lam waren gemarkeerd.28 Dat passeren stelt de ultieme overwinning van Jezus Christus op de dood voor. Ja, het zoenbloed van het Lam Gods geeft de goede Herder de macht om uit alle omstandigheden en van alle plekken aan beide zijden van de sluier zijn volk veilig in zijn kudde te vergaderen.

Het is opvallend dat het Boek van Mormon de ‘macht en opstanding van Christus’29 – en daar draait Pasen om – als twee vormen van herstelling beschrijft.

Ten eerste omvat de opstanding een lichamelijk herstel van onze ‘eigen en volmaakte gedaante’ – ‘ieder lid en gewricht’, ‘er zal zelfs geen haar van het hoofd verloren gaan’.30 Deze belofte geeft hoop aan hen die ledematen zijn kwijtgeraakt, geen gezichtsvermogen meer hebben, niet meer kunnen horen of lopen, of zij die onder een slopende ziekte, geestesziekte of andere lichamelijke onvolkomenheid lijden. Hij vindt ons. Hij herstelt ons.

Een tweede belofte verbonden met Pasen en de verzoening van onze Heer is dat ‘alle dingen tot hun juiste orde worden hersteld’.31 Deze geestelijke herstelling weerspiegelt onze werken en verlangens. Net als brood over het water32 herstelt het ‘wat goed’, ‘rechtvaardig’, ‘rechtmatig’ en ‘barmhartig’ is.33 Geen wonder dus dat de profeet Alma 22 keer een vorm van het woord herstel gebruikt,34 waarbij hij ons deze aansporing geeft: ‘handel rechtmatig, oordeel rechtvaardig, en doe voortdurend goed’.35

Omdat ‘God zelf de zonden van de wereld [verzoend heeft]’,36 kan de verzoening van de Heer niet alleen herstellen wat was, maar ook wat kan zijn. Omdat hij onze kwellingen, beproevingen, ziekten en al onze verleidingen kent,37 kan Hij ons barmhartig in onze zwakheden steunen.38 Omdat God ‘een volmaakt, rechtvaardig God [is], en tevens een barmhartig God’, kan het plan van barmhartigheid ‘de eisen der gerechtigheid […] bevredigen’.39 Wij bekeren ons en doen wat we kunnen. Hij heeft ons ‘voor eeuwig in de armen van zijn liefde gesloten’.40

Vandaag vieren we de herstelling en de herrijzenis. Samen met u verheug ik mij in de voortgaande herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus. Het licht en de openbaring die dit voorjaar tweehonderd jaar geleden ontsprongen, blijven voortgaan door de levende profeet van de Heer, en de kerk die naar Hem genoemd is – De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen – en door middel van persoonlijke openbaring en inspiratie door de goddelijke gave van de Heilige Geest.

Samen met u getuig ik in deze paastijd van God, onze eeuwige Vader, en zijn geliefde Zoon, de levende Jezus Christus. Er zijn stervelingen wreed gekruisigd en later uit het graf herrezen. Maar alleen de levende Jezus Christus heeft in zijn herrezen vorm nog steeds de tekens van de kruisiging in zijn handen, voeten en zij. Hij alleen kan zeggen: ‘Ik heb u in mijn handpalmen gegraveerd.’41 Hij alleen kan zeggen: ‘Ik ben het die verhoogd is. Ik ben Jezus die gekruisigd is. Ik ben de Zoon van God.’42

Net als Ivy en haar viool staan wij (als kerk en als individu) in sommige opzichten nog aan het begin. Het is waar: ‘Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.’43 Wij kunnen in onze tijd veel van Gods goedheid leren, en van ons goddelijke potentieel om Gods liefde in ons te laten toenemen, als wij Hem zoeken en elkaar de hand reiken. Wij kunnen ons op nieuwe manieren en op nieuwe plekken regel op regel en gunst op gunst individueel en samen ontwikkelen.

Geliefde broeders en zusters overal, telkens als ik kennis met u maak en van u leer, word ik door uw geloof en goedheid vervuld met een gevoel van evangelisch avontuur en dankbaarheid. Uw getuigenis en evangelische ontwikkeling verrijken mijn eigen getuigenis en evangelische ontwikkeling. Uw zorgen en genoegens, uw liefde voor Gods huisgezin en de gemeenschap van heiligen, en uw doorleefde begrip van herstelde waarheid en licht, verrijken mijn volheid van het evangelie, met de levende Christus als het middelpunt. Samen vertrouwen wij: ‘In voor- en tegenspoed, Heer, blijf bij mij.’44 Wij weten allemaal wegens onze lasten en zorgen dat wij onze vele zegeningen kunnen tellen.45 In de dagelijkse details, in kleine en eenvoudige dingen, zien we dat er in ons leven grote dingen teweeggebracht worden.46

‘En het zal geschieden dat de rechtvaardigen uit alle natiën vergaderd zullen worden en tot Zion zullen komen onder het zingen van gezangen van eeuwigdurende vreugde.’47 Zing halleluja in deze tijd van hosanna en halleluja, want Hij zal heersen tot in eeuwigheid! Juich hosanna tot God en het Lam! In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.