2020
Openingswoord
Mei 2020


Openingswoord

We moeten er op alle mogelijke manieren naar streven om Jezus Christus te horen, die door de macht en bediening van de Heilige Geest tot ons spreekt.

Geliefde broeders en zusters, wij heten u welkom in deze historische algemene aprilconferentie 2020 van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Om redenen die u bekend zijn, sta ik in een vrijwel lege zaal!

Toen ik u tijdens de algemene oktoberconferentie 2019 beloofde dat deze aprilconferentie ‘gedenkwaardig’ en ‘onvergetelijk’ zou zijn, had ik er geen idee van dat deze conferentie voor mij zo gedenkwaardig en onvergetelijk zou worden omdat ik een zichtbaar publiek van minder dan tien mensen zou hebben! Maar de gedachte dat u dankzij de technologie deelneemt, en de prachtige uitvoering van ‘It Is Well with My Soul’ door het koor, geven mijn ziel veel troost.

Zoals u weet, hebben we het aantal aanwezigen in deze algemene conferentie drastisch beperkt, omdat we goede wereldburgers willen zijn en al het mogelijke doen om de verspreiding van COVID-19 te beperken. Dit virus heeft de hele wereld getroffen. Het heeft ook tot tijdelijke aanpassingen van onze kerkbijeenkomsten, het zendingswerk en het tempelwerk geleid.

Hoewel de huidige beperkingen aan een schadelijk virus te wijten zijn, maken we persoonlijk veel meer beproevingen door dan alleen deze pandemie. Toekomstige beproevingen kunnen het gevolg zijn van een ongeluk, een natuurramp of een onverwachte persoonlijke tragedie.

Hoe kunnen we zulke beproevingen doorstaan? De Heer heeft gezegd: ‘Indien u voorbereid bent, zult u niet vrezen.’1 We kunnen uiteraard sparen, en voedsel en water inslaan. Maar het is even belangrijk om onze persoonlijke geestelijke voorraad met geloof, waarheid en getuigenis te vullen.

Het uiteindelijke doel van het leven is ons voorbereiden om voor onze Schepper te staan. Daartoe streven we er dagelijks naar om meer zoals onze Heiland, Jezus Christus, te worden.2 En dat doen we door ons dagelijks te bekeren en zijn reinigende, genezende, sterkende macht te ontvangen. Dan hebben we voortdurend gemoedsrust en vreugde, zelfs in roerige tijden. Om die reden heeft de Heer ons verzocht: ‘Sta op heilige plaatsen en word niet aan het wankelen gebracht.’3

Dit jaar vieren we de tweehonderdste verjaardag van een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van de wereld, namelijk de verschijning van God de Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, aan Joseph Smith. In dat bijzondere visioen wees God de Vader op Jezus Christus en zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’4

Die aansporing aan Joseph geldt ook voor ons. We moeten er op alle mogelijke manieren naar streven om Jezus Christus te horen, die door de macht en bediening van de Heilige Geest tot ons spreekt.

Het doel van deze en iedere algemene conferentie is ons te helpen om Hem te horen. Wij hebben gebeden, en vragen u te bidden, dat de Geest van de Heer zo rijkelijk aanwezig zal zijn dat u de boodschappen kunt horen die de Heiland speciaal voor u heeft – boodschappen die uw ziel gemoedsrust geven. Boodschappen die uw gebroken hart genezen. Boodschappen die uw verstand verlichten. Boodschappen waardoor u weet wat u in tijden van onrust en beproeving moet doen.

We bidden dat deze conferentie gedenkwaardig en onvergetelijk zal zijn vanwege de boodschappen die u zult horen, de unieke aankondigingen die we zullen doen, en de ervaringen waarvoor we u zullen uitnodigen.

Aan het eind van de zondagmorgenbijeenkomst houden we bijvoorbeeld een wereldwijde plechtige samenkomst waarin ik u in de heilige hosannakreet zal voorgaan. We bidden dat het een geestelijk hoogtepunt voor u zal zijn wanneer we God de Vader en zijn geliefde Zoon wereldwijd eensgezind onze innige dankbaarheid betuigen door Hen op deze unieke manier te loven.

We gebruiken voor deze heilige gebeurtenis een schone, witte zakdoek. Maar als u er geen hebt, kunt u gewoon met uw hand zwaaien. Na de hosannakreet zingen we samen met het koor ‘Gods Geest brandt in ’t harte’.5

Geliefde broeders en zusters, deze conferentie wordt geweldig. Dit jaar wordt uitzonderlijk doordat we ons aandachtig op de Heiland en zijn herstelde evangelie concentreren. De belangrijkste blijvende gevolgen waartoe deze historische conferentie zal leiden, zijn dat ons hart verandert en dat we aan een levenslange zoektocht beginnen om Hem te horen.

Welkom in de algemene aprilconferentie 2020! Ik weet dat God, onze hemelse Vader, en zijn Zoon, Jezus Christus, met ons begaan zijn. Zij zullen tijdens deze twee heerlijke dagen bij ons zijn als we ernaar streven om dichter tot Hen te komen en Hen te eren. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.