2020
Hoe het priesterschap jongeren tot zegen is
Mei 2020


Hoe het priesterschap jongeren tot zegen is

Het priesterschap kan ons verheffen. Het priesterschap brengt licht in de wereld.

Ik ben dankbaar dat ik hier ben. Toen ik hoorde dat ik vandaag tot u mocht spreken, werd ik heel enthousiast, maar voelde me ook heel klein. Ik heb veel nagedacht over wat ik zou zeggen en ik hoop dat de Heilige Geest door mijn boodschap regelrecht tot u spreekt.

In het Boek van Mormon geeft Lehi, voordat hij overlijdt, ieder van zijn zoons een zegen waardoor zij hun sterke kanten en eeuwig potentieel kunnen zien. Ik ben de jongste van acht kinderen en het afgelopen jaar was ik voor het eerst de enige die nog thuis woonde. Het viel me zwaar dat er geen broers of zussen in de buurt woonden en ik niet steeds iemand om me heen had om mee te praten. Sommige avonden voelde ik me heel eenzaam. Ik ben dankbaar voor mijn ouders, die me zo goed mogelijk hebben geholpen. Zo bood mijn vader eens op een extra moeilijk moment aan om me een priesterschapszegen van troost te geven. Na die zegen veranderde niet gelijk alles, maar ik voelde gemoedsrust en de liefde van mijn hemelse Vader en van mijn vader hier. Ik voel me gezegend dat mijn vader getrouw is, zodat hij een priesterschapszegen kan geven als ik die nodig heb. Hij laat mij ook mijn sterke kanten en eeuwig potentieel zien, net als Lehi toen die zijn kinderen zegende.

Wat uw omstandigheden ook zijn, u kunt altijd een priesterschapszegen ontvangen. Door middel van familieleden, vrienden, dienende broeders, priesterschapsleiders en uw hemelse Vader, die u nooit in de steek laat, kunt u de zegeningen van het priesterschap ontvangen. Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd: ‘De zegeningen van het priesterschap zijn oneindig grootser dan degene wie gevraagd is om de gave te bedienen. […] Zijn wij ze waardig, dan verrijken de verordeningen van het priesterschap ons leven.’1

Aarzel niet om een zegen te vragen als u extra leiding nodig hebt. Op moeilijke momenten hebben we de hulp van de Geest het hardst nodig. Geen van ons is volmaakt en we maken allemaal moeilijkheden mee. Sommigen van ons kampen met angst, depressie, verslaving of het gevoel dat we niet goed genoeg zijn. Door priesterschapszegens kunnen we die problemen beter overwinnen en met gemoedsrust verder gaan. Ik hoop dat we zo leven dat we die zegens waardig zijn.

Het priesterschap is ons ook tot zegen door patriarchale zegens. Ik heb geleerd om mijn patriarchale zegen erbij te pakken wanneer ik verdrietig of eenzaam ben. Door mijn zegen zie ik mijn potentieel en Gods specifieke plan voor mij. Ik voel me erdoor getroost en kan verder kijken dan vanuit mijn aardse perspectief. Hij herinnert me aan mijn gaven en aan de zegeningen die ik zal ontvangen als ik goed leef. Door mijn zegen besef ik en ben ik ook vol vertrouwen dat God me op het juiste ogenblik antwoord zal geven en deuren voor me zal opendoen wanneer ik Hem hard nodig heb.

Een patriarchale zegen bereidt ons voor op onze thuiskomst bij onze hemelse Vader. Ik weet dat een patriarchale zegen van God komt en ons kan helpen om onze zwakte in kracht om te zetten. Het is geen boodschap van een waarzegger. In die zegen horen we wat we moeten horen. Het gaat om een soort Liahona voor ieder van ons. Als we God op de eerste plaats stellen en op Hem vertrouwen, zal Hij ons door onze persoonlijke wildernis leiden.

God zegende Joseph Smith met het priesterschap, zodat de zegeningen van het evangelie hersteld konden worden. En zo kunnen wij nu de zegeningen van het evangelie door het priesterschap ontvangen. Elke week hebben we het voorrecht en de gelegenheid om van het avondmaal te nemen. Door deze priesterschapsverordening kunnen we de Geest, die ons kan reinigen, altijd bij ons hebben. Als u meent dat u iets uit uw leven moet bannen, ga dan naar een priesterschapsleider in wie u vertrouwen hebt, zodat hij u weer op het goede pad kan helpen. Uw leiders kunnen u helpen om ten volle van de macht van de verzoening van Jezus Christus gebruik te maken.

Dankzij het priesterschap kunnen we ook de zegeningen van de tempelverordeningen ontvangen. De allereerste keer dat ik de tempel kon betreden, nam ik mij voor om regelmatig te gaan. Doordat ik de tijd neem en de nodige offers breng om dichter bij mijn hemelse Vader in zijn heilige huis te zijn, ben ik gezegend met openbaring en ingevingen waar ik echt iets aan heb gehad.

Het priesterschap kan ons verheffen. Het priesterschap brengt licht in de wereld. Ouderling Robert D. Hales heeft gezegd: ‘Zonder de macht van het priesterschap “zou de gehele aarde bij zijn komst volkomen worden verwoest” (zie LV 2:1–3). Er zou licht noch hoop zijn, alleen duisternis.’2

God moedigt ons aan. Hij wil dat we bij Hem terugkeren. Hij kent ons persoonlijk. Hij kent u. Hij houdt van ons. Hij denkt altijd aan ons en zegent ons zelfs als wij vinden dat we het niet verdienen. God weet wat we nodig hebben en wanneer we het nodig hebben.

‘Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.

‘Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden’ (Mattheüs 7:7–8).

Als u nog geen getuigenis van het priesterschap hebt, raad ik u aan om te bidden of u die macht zelf mag beleven. En lees dan de Schriften om Gods woord te horen. Ik weet dat we gezegend zullen worden als we moeite doen om de macht van Gods priesterschap te ervaren. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Neil L. Andersen, ‘Macht in het priesterschap’, Liahona, november 2013, 92.

  2. Robert D. Hales, ‘Blessings of the Priesthood’, Ensign, november 1995, 32.