2020
Kom en hoor erbij
Mei 2020


Kom en hoor erbij

We nodigen al Gods kinderen wereldwijd uit om samen met ons aan dit grote werk deel te nemen.

Geliefde broeders en zusters, lieve vrienden, elke week aanbidden leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in de hele wereld onze geliefde hemelse Vader, de God en Koning van het heelal, en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus. We denken aan het leven en de leringen van Jezus Christus – de enige zondeloze Ziel die ooit heeft geleefd, het vlekkeloze Lam van God. We nemen zo vaak mogelijk deel aan het avondmaal ter gedachtenis van zijn zoenoffer en erkennen dat Hij het middelpunt van ons leven is.

We hebben Hem lief en we eren Hem. Jezus Christus heeft uit overvloedige, eeuwige liefde voor ons geleden en is voor ons gestorven. Hij heeft de poort van de dood opengebroken, de scheidingsmuur tussen vrienden en dierbaren verbrijzeld,1 en de hopelozen hoop, de zieken genezing en de gevangenen verlossing gebracht.2

Wij wijden ons hart, ons leven en onze dagelijkse inspanningen aan Hem. Daarom ‘spreken [wij] over Christus, verheugen [wij] ons in Christus [en] prediken [wij] Christus, […] opdat onze kinderen zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden.’3

Discipelschap oefenen

Maar Christus volgen houdt veel meer in dan over Hem spreken en prediken. De Heiland heeft zijn kerk hersteld om ons in staat te stellen meer zoals Hij te worden. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen geeft ons de gelegenheid om de basisbeginselen van discipelschap te oefenen. Door onze deelname in de kerk leren we de ingevingen van de Heilige Geest herkennen en er gehoor aan te geven. We ontwikkelen de instelling om anderen vriendelijk te behandelen.

Dat neemt ons hele leven in beslag en vergt oefening.

Topatleten oefenen de basisbeginselen van hun sport ontelbare uren. Verpleegkundigen, netwerkers, atoomdeskundigen en zelfs fanatieke hobbykoks als ik in Harriets keuken kunnen hun stiel alleen onder de knie krijgen door die te oefenen.

Als gezagvoerder bij een luchtvaartmaatschappij trainde ik piloten vaak met behulp van een vluchtsimulator – een ingewikkelde machine die vluchten nabootst. Zo leren de piloten niet alleen de basisbeginselen van vliegen, ze worden ook met onverwachte situaties geconfronteerd die zich kunnen voordoen als ze een echt toestel besturen.

Dezelfde beginselen gelden voor volgelingen van Jezus Christus.

Door actief in de Kerk van Jezus Christus te zijn en de verschillende kansen die zij ons biedt aan te grijpen, zijn we beter op veranderingen voorbereid, wat en hoe ernstig die ook mogen zijn. We worden als lid van de kerk aangespoord om ons in het woord van God bij monde van oude en hedendaagse profeten te verdiepen. Door oprecht, nederig gebed tot onze hemelse Vader leren we de stem van de Heilige Geest herkennen. We aanvaarden de oproep om te dienen, onderwijzen, plannen en bedienen. Door die kansen ontwikkelen we onze geest, ons verstand en ons karakter.

Ze bereiden ons voor op het sluiten en nakomen van heilige verbonden, die ons nu en in het hiernamaals tot zegen zijn.

Kom, voeg u bij ons!

We nodigen al Gods kinderen wereldwijd uit om samen met ons aan dit grote werk deel te nemen. Kom en zie! Zelfs in deze moeilijke COVID-19-tijden kunt u online met ons in contact komen. Spreek online met onze zendelingen. Ontdek waar deze kerk om draait! Als deze moeilijke periode voorbij is, kunt u bij ons thuis en in de kerk met ons spreken.

We nodigen u uit om te komen helpen! Kom en dien Gods kinderen met ons, treed in het voetspoor van de Heiland en maak van deze wereld een betere plek.

Kom en hoor erbij! U zult ons sterker maken. En u zult een beter, vriendelijker en gelukkiger mens worden. Uw geloof zal sterker en veerkrachtiger worden – beter in staat om strubbelingen en onverwachte beproevingen te doorstaan.

Hoe begint u? Er zijn veel verschillende manieren.

We nodigen u uit om het Boek van Mormon te lezen. Hebt u geen exemplaar, lees het dan op KerkVanJezusChristus.org4 of download de app van het Boek van Mormon. Het Boek van Mormon is eveneens een testament aangaande Jezus Christus en gaat hand in hand met het Oude en het Nieuwe Testament. Wij houden van al deze heilige Schriftuur en leren eruit.

Breng wat tijd door op KomTotChristus.org en ontdek waarin leden van de kerk onderwijzen en geloven.

Nodig de zendelingen uit om online of zo mogelijk bij u thuis met u te spreken. Zij brengen een boodschap van hoop en genezing. Die zendelingen zijn onze dierbare zonen en dochters die hun tijd en geld opofferen om ergens in de wereld te dienen.

In de Kerk van Jezus Christus zult u mensen vinden die niet zo heel anders zijn dan u. U zult er mensen vinden die uw hulp nodig hebben en die u willen helpen om de beste versie van uzelf te worden – de persoon die God voor ogen heeft.

De Heiland strekt zijn liefdevolle armen naar iedereen uit

Misschien denkt u: Ik heb fouten gemaakt. Ik denk niet dat ik me ooit in de Kerk van Jezus Christus thuis kan voelen. God is niet in iemand zoals ik geïnteresseerd.

Hoewel Jezus Christus de ‘Koning der koningen’,5 de Messias en ‘de Zoon van de levende God’6 is, is Hij zeer begaan met ieder kind van God. Hij geeft om u, ongeacht uw status, uw financiële situatie, uw zonden en uw beproevingen. Tijdens zijn aardse leven diende de Heiland iedereen: gelukkige en succesvolle mensen, gebroken en verloren mensen, en mensen zonder hoop. De mensen die Hij diende, hadden zelden aanzien, schoonheid of rijkdom. De mensen die Hij opbouwde, hadden Hem vaak weinig te bieden buiten dankbaarheid, een nederig hart en het verlangen om te geloven.

Als Jezus tijdens zijn aardse leven ‘deze geringste broeders’7 diende, zou Hij hen dan ook nu niet liefhebben? Is er in zijn kerk geen plaats voor al Gods kinderen? Zelfs voor wie zich onwaardig, vergeten of eenzaam voelt?

Er is geen minimumniveau van volmaaktheid dat u moet bereiken voordat u voor Gods genade in aanmerking komt. Uw gebeden hoeven niet luid, mooi of grammaticaal correct te zijn om de hemel te bereiken.

God trekt niemand voor.8 Hij hecht geen waarde aan de dingen die de wereld belangrijk vindt. Hij kent uw hart en heeft u lief, ongeacht uw titel, welgesteldheid of aantal Instagram-volgers.

Als wij ons hart op onze hemelse Vader richten en tot Hem naderen, zullen we voelen dat Hij tot ons nadert.9

Wij zijn zijn geliefde kinderen.

Zelfs wie Hem verwerpt.

Zelfs wie net als een koppig, tegendraads kind kwaad op God en zijn kerk wordt, en zijn of haar koffers pakt, de deur uitstormt en roept dat hij of zij het gehad heeft en nooit meer terugkomt.

Als een kind van huis wegloopt, merkt het misschien niet dat bezorgde ouders hem of haar van achter het venster nastaren. Bedroefd zien ze hun zoon of dochter weggaan. Ze hopen dat hun geliefde kind iets van die hartverscheurende situatie leert, misschien een nieuw perspectief krijgt en uiteindelijk weer thuiskomt.

En dat geldt ook voor onze liefdevolle hemelse Vader. Hij kijkt uit naar onze thuiskomst.

Onze Heiland kijkt met liefde en mededogen uit naar onze thuiskomst. Zelfs als u zich ver van God verwijderd voelt, ziet Hij u. Hij is met ontferming bewogen en snelt u tegemoet om u in zijn armen te sluiten.10

Kom en hoor erbij.

God laat ons van onze fouten leren

Wij zijn pelgrims op het pad van het sterfelijke leven en zoeken naar zingeving en ultieme waarheid. Vaak zien we alleen het pad vlak vóór ons. We zien niet wat er achter een bocht ligt. Onze liefdevolle hemelse Vader heeft ons niet alle antwoorden gegeven. Hij wil dat we veel dingen zelf uitzoeken. Hij wil dat we geloven – zelfs als dat moeilijk is.

Hij wil dat we onze rug rechten en wat wilskracht ontwikkelen – een beetje ruggengraat – en een stap voorwaarts zetten.

Op die manier leren en groeien we.

Zou u echt willen dat alles werd voorgekauwd? Zou u echt willen dat elke vraag werd beantwoord? Elke route uitgestippeld?

Ik denk dat de meesten onder ons zulk hemels micromanagement snel beu zouden worden. We leren de belangrijke levenslessen uit ervaring. Door van onze fouten te leren. Door ons te bekeren en te beseffen dat goddeloosheid nooit geluk heeft betekend.11

Jezus Christus, de Zoon van God, is gestorven opdat onze fouten ons niet zouden veroordelen en onze vooruitgang eeuwig zouden belemmeren. Dankzij Hem kunnen we ons bekeren en kunnen onze fouten een springplank naar grotere heerlijkheid worden.

U hoeft dit pad niet alleen te bewandelen. Onze hemelse Vader laat ons niet in duisternis ronddolen.

Daarom is Hij in het voorjaar van 1820 met zijn Zoon, Jezus Christus, aan de jonge Joseph Smith verschenen.

Sta daar eens even bij stil! De God van het heelal is aan een mens verschenen!

Dit was de eerste van vele ontmoetingen die Joseph met God en andere hemelse personen had. Veel van de woorden die ze tot hem spraken, staan in de Schriften van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Die zijn makkelijk te vinden. Iedereen kan ze lezen en ontdekken wat God in deze tijd tegen ons zegt.

We nodigen u uit om ze te bestuderen.

Joseph Smith was vrij jong toen hij deze openbaringen ontving. Hij kreeg de meeste voordat hij 30 jaar was.12 Het ontbrak hem aan ervaring en sommigen dachten allicht dat hij niet geschikt was als profeet van de Heer.

En toch riep de Heer hem volgens een patroon dat we in de Schriften terugvinden.

God wachtte niet op een volmaakt persoon om zijn evangelie te herstellen.

Anders zou Hij nog steeds aan het wachten zijn.

Joseph was zoals u en ik. Hoewel Joseph fouten beging, gebruikte God hem om zijn grote doeleinden te bereiken.

President Thomas S. Monson heeft vaak gezegd: ‘Wie de Heer roept, maakt de Heer ook geschikt.’13

De apostel Paulus redeneerde met de heiligen in Korinthe: ‘Ga eens na, broeders en zusters, wat u was, toen God u riep. Niet veel van u waren wijs, invloedrijk of voornaam naar menselijke maatstaf.’14

God gebruikt de zwakken en eenvoudigen om zijn doeleinden te bereiken. Dat feit toont aan dat het Gods macht, en niet die van de mens is, die zijn werk op aarde volbrengt.15

Hoor Hem, volg Hem

Toen God aan Joseph Smith verscheen, introduceerde Hij zijn Zoon, Jezus Christus, en zei: ‘Hoor Hem!’16

Joseph hoorde en volgde Hem zijn hele leven.

Ons discipelschap begint, net als dat van Joseph, met het besluit om de Heiland, Jezus Christus, te horen en te volgen.

Als u Hem wilt volgen, verzamel dan uw geloof en neem zijn kruis op u.

U zult ontdekken dat u werkelijk in zijn kerk thuishoort – een warme, gastvrije plek waar u discipelschap en geluk kunt nastreven.

Ik hoop dat we, nu we het tweehonderdjarig jubileum van het eerste visioen vieren, zullen nadenken en leren over de herstelling van de Kerk van Jezus Christus, en beseffen dat het meer dan een historische gebeurtenis is. Wij spelen een cruciale rol in dit grote, voortdurende verhaal.

Maar wat is onze rol dan?

We moeten van Jezus Christus leren, zijn woorden bestuderen, Hem horen en Hem volgen door actief aan dit grote werk deel te nemen. Ik nodig u uit om te komen en erbij te horen!

U hoeft niet volmaakt te zijn. U moet wel het verlangen hebben om uw geloof te ontwikkelen en dag na dag dichter tot Hem te komen.

Wij moeten God liefhebben en dienen, en zijn kinderen liefhebben en dienen.

Doet u dat, dan zal God u zelfs in de moeilijkste situaties met zijn liefde, vreugde en leiding omhullen.

Dat getuig ik. Ik betuig u mijn liefde en dankbaarheid en laat u mijn zegen. In de heilige naam van onze Heiland en Meester, in de naam van Jezus Christus. Amen.