2019
Hvordan kan vi oppholde våre ledere?
Juli 2019


Hvordan kan vi oppholde våre ledere?

Bilde
family watching conference and sustaining leaders

I den vanskelige tiden etter at en skogbrann ødela hele nabolag i Sonoma County i California i oktober 2017, reiste eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum til rammede lokalsamfunn for å være sammen med de siste-dages hellige.

Han dro for å yte omsorgstjeneste. Han og søster Melanie Rasband trøstet utslitte medlemmer i deres møtehus og i utkanten av deres forkullede hjem.

Uansett hvor han gikk, kom medlemmer frem for å håndhilse på ham. Det var en anerkjennende gest. De takket apostelen for hans støtte. Men hvert håndtrykk kommuniserte den samme beskjeden: “Jeg oppholder deg.”

En troens handling

Oppholdelse er en hellig handling som knytter medlemskap i Kirken til Kirkens ledere, sier eldste Gary E. Stevenson. Med mer enn 16 millioner medlemmer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, er det relativt få av Kirkens medlemmer som noen gang vil få snakke ansikt til ansikt med en apostel eller trykke en apostels hånd. Men hvert medlem har muligheten til å ha en personlig forbindelse med disse og andre av Kirkens ledere gjennom hans eller hennes formelle oppholdelse og daglige støttende handlinger, sier president M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum.

“Vi oppholder med å løfte vår hånd, men også med vårt hjerte og våre handlinger,” sier eldste Gerrit W. Gong. “Vi oppholder Kirkens ledere på samme måte som vi oppholder hverandre. Vi vet at vi er bundet ved en pakt.”

Det å be for apostlene er en uvurderlig del av oppholdelsen, sier eldste Ulisses Soares. “Vi er vanlige mennesker, og Herren har kalt oss til noe som vi ikke kan klare på egenhånd. Men vi føler at vi kan gjøre disse oppgavene fordi folk ber for oss.”

Tro både forutsetter og etterfølger oppholdelsen, legger eldste Soares til. “Ved å oppholde apostlene, hjelper du Frelseren å fullføre sitt verk. Din tro hjelper Herren til å gjennomføre det han kommuniserer gjennom sine profeter og åpenbarere.”

“Jeg liker svært godt symbolikken med armer løftet i rett vinkel og betydningen bak det,” sier eldste Jeffrey R. Holland. For apostlene er det å bli oppholdt av Kirkens medlemmer åndelig sett det samme som å få livgivende føde, legger han til. “Hver stemme teller, og alle som ønsker å tjene vil få muligheten til det. Ingen trenger å utføre tjeneste i Kirken alene, uansett hvilket kall vi har.”

En langvarig praksis

Oppholdelse av apostlene er en siste-dagers praksis som går tilbake til gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Fra første dag ble de tidlige hellige innbudt til å samtykke i kallelsen av ledere i Kirken og å oppholde dem i dette kallet.

Den 6. april 1830 samlet Joseph Smith og hans nydøpte tilhengere seg i et lite tømmerhus på gården til Peter Whitmer sr. i Fayette, Seneca County, New York.

Joseph reiste seg og spurte de tilstedeværende om de ønsket organiseringen av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Ved å bruke prinsippet om felles samtykke, løftet medlemmene hendene sine og samtykket enstemmig. Deretter samtykket de til at Joseph Smith og Oliver Cowdery skulle være deres lærere og åndelige veiledere.

“Medlemskap i Kirken er en meget personlig sak,” sier eldste Holland. “Hver person teller. Det er derfor vi fungerer etter prinsippet om felles samtykke. Vi ønsker at alle skal ha en mening, uttrykke seg selv og være forent mens vi går fremover.”

En handling som oppløfter oss alle

Når medlemmene av De tolv apostlers quorum tar imot kallet til apostelembedet blir de “[nødet]” til å følge Herrens vilje, sier Dale G. Renlund. Ved å velge å oppholde De tolv, viser medlemmer sin tillit til hver apostels løfte om lydighet mot Frelseren.

Siste-dagers-hellige som oppholder den enkelte apostel, oppholder på samme tid det forente quorumet, sier eldste Quentin L. Cook.

Den hellige oppholdelsen støtter og velsigner apostlene – men den løfter også dem som oppholder, legger eldste Cook til. “Den gir dem kraft og velsigner dem og gir dem veiledning.”

Dette betyr at akkurat som medlemmene som var svært påvirket av brannen i Santa Rosa ga sin støtte til eldste Rasband, kan medlemmer over hele verden bli løftet når de oppholder hvert medlem av De tolv.