2019
Apostlene er vitner om Kristus – og det kan du også være!
Juli 2019


Lærdommer fra Det nye testamente

Apostlene er vitner om Jesus Kristus – og det kan du også være!

Bilde
girls in a cafeteria

Fotoillustrasjon: David Stoker

Forestill deg at du og en venninne spiser lunsj på skolen. Venninnen din er akkurat i ferd meg å åpne en sjokolade når noen kommer og beskylder henne for å ha stjålet sjokoladen og krever at den blir levert tilbake. Du var sammen med venninnen din da hun kjøpte den, så selv om du kanskje blir litt engstelig, forteller du anklageren at venninnen din ikke er en tyv.

Spesielle vitner

Å stå frem for sannheten slik som dette kan kalles “å være et vitne.” I eksempelet ville du vært et vitne på din venninnes gode karakter. Akkurat som du kan være et vitne for venninnen din, har Gud kalt profeter og apostler til å være spesielle vitner om hans Sønn, Jesus Kristus. Apostlene blir “sendt ut med en bestemt myndighet og et bestemt ansvar”1 for å undervise, vitne og være “spesielle vitner om Kristi navn i hele verden” (Lære og pakter 107:23).

Ikke lenge etter at Kristus hadde oppstått, ble apostlene kalt til å være hans vitner (se Apostlenes gjerninger 1:8). Når du studerer Apostlenes gjerninger i Det nye testamente, kan du lese om de mange gangene apostlene vitnet om at Jesus Kristus er Guds Sønn (se Apostlenes gjerninger 2:36; 5:27–32; 10:36–44). Dagens apostler fortsetter i dette kallet som spesielle vitner – bare lytt til en hvilken som helst generalkonferanse så vil du legge merke til hvordan de vitner om Kristus.

Den hellige ånd vitner om Kristus

Noen apostler i Det nye testamente var sammen med Kristus da han var på jorden og så ham stige opp til himmelen (se Apostlenes gjerninger 1:9–11), og apostlene i vår tid har kanskje sett Kristus,2 men det er ikke det å fysisk se Jesus som gjør noen til et vitne om ham. President Joseph Fielding Smith (1876–1972) sa: “[Den hellige ånd] er den eneste måten vi virkelig kan få vite at Jesus er Kristus og at hans evangelium er sant på.”3 Dette betyr at selv om apostlene kan ha sett Kristus, vet de at han er Frelseren fordi Den hellige ånd har fortalt dem det!

Du kan være et vitne

Det som er enda mer fantastisk er at du er også blitt lovet at du kan vite at Jesus Kristus er din Frelser gjennom Den hellige ånd (se Lære og pakter 46:13). Det er ikke noe som bare apostlene kan vite! Selv om du ikke er kalt til å være et spesielt vitne om Kristus, kan du søke å få et vitnesbyrd om Kristus og være hans vitne for menneskene i ditt liv. Du kan følge Frelseren befaling til Peter: “Når du en gang omvender deg, så styrk dine [brødre og søstre]” (Lukas 22:32).

Noter

  1. Gordon B. Hinckley, “Spesielle vitner for Kristus”, Liahona, juli 1984, 93.

  2. Se Boyd K. Packer, “Vitnet”, Liahona, mai 2014, 94; se også Lorenzo Snow, “Et besøk fra Frelseren”, Liahona, sept. 2015, 80.

  3. Joseph Fielding Smith, Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind. (1957–66), 3:31.