2019
Nyt Kristi ord
mai 2019


Nyt Kristi ord

Å nyte Kristi ord kan finne sted når som helst og ved hvilken som helst anledning, hvis vi forbereder vårt hjerte.

Vår himmelske Fader elsker oss. Han har sørget for en fullkommen plan slik at vi kan glede oss over hans velsignelser. I dette livet blir vi alle innbudt til å komme til Kristus og motta Jesu Kristi gjengitte evangelium gjennom dåp, motta Den hellige ånds gave og trofast etterleve evangeliet. Nephi beskriver vår forpliktelse til å bli døpt som å gå inn på den “snevre og smale sti,” og han påminner oss at vi må fortsette å “streve fremover med standhaftighet i Kristus, … [nyte] Kristi ord, og [holde] ut til enden,” for å kunne motta alle de velsignelser vår himmelske Fader har til oss (2 Nephi 31:19–20).

Nephi påminner oss videre at hvis vi vil “[nyte] Kristi ord,” vil de “fortelle [oss] alt [vi] skal gjøre” (2 Nephi 32:3) og at vi vil få kraft til å overvinne “motstanderens brennende piler” (1 Nephi 15:24).

Hva vil det si å nyte?

Da jeg var ung, trodde jeg at det å nyte var å ganske enkelt spise et stort måltid med ris, sushi og soyasaus. Jeg vet nå at å virkelig nyte er mer enn å glede seg over et deilig måltid. Det er en opplevelse av lykke, få næring, feire, dele, gi kjærlighet til vår familie og våre kjære, uttrykke vår takknemlighet til Gud og styrke forhold mens vi gleder oss over rikelig, utrolig deilig mat. Jeg tror at når vi nyter Kristi ord, skulle vi tenke på en lignende opplevelse. Det å nyte Skriftene er ikke å bare lese dem. Det skulle gi oss ekte glede og bygge opp vårt forhold til Frelseren.

Dette blir tydelig undervist i Mormons bok. Husk Lehis drøm der han så et tre “hvis frukt var ønskelig fordi den gjorde en lykkelig.” Denne frukten representerer Guds kjærlighet, og da Lehi smakte på frukten var den “meget søt, søtere enn alt [han] før hadde smakt.” Det “fylte [hans] sjel med overmåte stor glede” og var noe han ønsket å dele med sin familie (1 Nephi 8:10–12).

Når vi nyter, vil vi også sannsynligvis finne ut at den mengde eller type mat vi har ikke betyr noe hvis vårt hjerte er fylt med takknemlighet. Lehis familie levde på rått kjøtt i villmarken, men Nephi beskrev denne vanskelige prøvelsen slik: “Så store var de velsignelser Herren ga oss” at “våre kvinner … var sterke” og var i stand til å få barn “uten å klage” (1 Nephi 17:1–2).

Å nyte innbefatter noen ganger prøving og smaking. Alma snakker om et godt frø som plantes i hjertet vårt. Når vi prøver det, vil vi innse at frøet begynner “å bli godt” (se Alma 32:28–33).

Nyt Kristi ord

Velsignelsene knyttet til å nyte Kristi ord er mektige og forandrer liv. Det er særlig tre jeg vil innby deg til å anvende i ditt liv.

For det første: Kristi ord kan hjelpe oss å “øke [vår] åndelige kapasitet til å motta åpenbaring” (Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 96) og trygt veilede oss gjennom livet. Mormon underviser at Kristi ord har “stor tilbøyelighet til å få folket til å gjøre det som [er] rettferdig” og at de er mektigere enn noe “sverdet” kan oppnå (Alma 31:5). Når jeg har søkt etter Guds visdom i mine egne utfordringer, har jeg alltid, når jeg har prøvet “Guds ords kraft” (Alma 31:5), følt meg inspirert og i stand til å ta kloke avgjørelser, overvinne fristelser og blitt velsignet med økt tro på Kristus og kjærlighet til dem jeg omgås. Vår profet, Russell M. Nelson, har lært oss at “i tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, 96). Nødvendig åpenbaring vil komme når vi prøver “ordets kraft,” og det ordet vil bli mektigere enn noe annet vi kan prøve eller forestille oss.

For det annet: Når vi strever med vår egen identitet eller manglende selvtillit, vil “Guds behagelige ord” (Jakobs bok 2:8) i Skriftene hjelpe oss å forstå hvem vi virkelig er og gi oss styrke utover vår egen. Det å erkjenne min identitet som Guds barn er et av de vidunderligste øyeblikkene jeg noen gang har opplevd. Tidlig i tenårene visste jeg ingenting om Frelserens læresetninger. Da jeg første gang leste Det nye testamente, helbredet virkelig Kristi ord min sårede sjel. Jeg fikk en visshet om at jeg ikke var alene og at jeg er et Guds barn. Da jeg erkjente min sanne identitet for Gud, forsto jeg mitt uendelige potensial gjennom Kristi forsoning.

Enos delte på samme måte sin personlige erfaring om den innsikt som kommer ved å overveie Kristi ord. Da Enos lot de ord hans far hadde lært ham angående “evig liv, og de helliges glede, [synke] dypt inn i [sitt] hjerte,” “[hungret] hans sjel og [han] knelte ned for [sin] Skaper … i kraftig bønn” (Enos 1:3–4). I den bønnen ble han kjent med Frelseren og lærte at vi har stor verdi, er elsket, kan bli tilgitt for våre feiltrinn og virkelig er Guds barn.

For det tredje: Vi kan løfte andre i deres liv gjennom Kristi ord. Akkurat som Enos hadde sin egen tid og sitt eget sted der Kristi ord rørte ved hans hjerte, vil Herren gjøre sin del for å røre ved hjertet til dem som vi ønsker å dele evangeliet med. Mange av oss har følt oss mismodige når vi har prøvd å innby noen til å høre evangeliet fordi det resultatet vi ønsket ikke kom. Uavhengig av resultatet ber Herren oss om å åpne vår munn og dele evangeliets budskap med andre.

For to år siden rørte Herren ved min kjære mors hjerte, noe som hjalp henne å bestemme seg for å motta dåpens ordinans. Jeg hadde ventet på den dagen i nesten 35 år. For å hjelpe henne å ta denne avgjørelsen, betjente i sannhet mange medlemmer av Kirken henne slik som Kristus ville ha gjort. En søndag følte hun at hun skulle gå i kirken. Hun fulgte tilskyndelsen. Mens hun satt på fremste rad og ventet på at nadverdsmøtet skulle begynne, sto en fire år gammel gutt foran henne og så på henne. Hun hilste på ham med et smil. Den lille gutten gikk brått derfra og tilbake til sin egen plass, som var på den andre siden av den raden min mor satt på. Gutten tok opp noe fra stolen sin og kom tilbake og ga moren min en salmebok. Han gikk deretter tilbake til stolen sin. Mor la merke til at det lå en salmebok på annenhver stol i kirkesalen. Hun kunne lett ha tatt en fra stolen ved siden av seg. Hun ble imidlertid svært imponert av guttens vennlige, uskyldige handling, som han hadde lært hjemme og i kirken. Det var et gripende øyeblikk for henne. Hun hadde et sterkt inntrykk av at Gud innbød henne til å komme og følge Frelseren. Hun følte at hun skulle bli døpt. Den lille gutten søkte ikke anerkjennelse for det han hadde gjort, han gjorde ganske enkelt sitt beste for å etterleve Guds ord og elske sin neste. Hans vennlighet førte til en viktig forandring i min mors hjerte.

Kristi ord vil røre dypt ved hjerter og åpne øynene til dem som ennå ikke ser ham. På veien til Emmaus gikk to disipler sammen med Jesus. De var sørgmodige og forsto ikke at Frelseren hadde seiret over døden. I sin sorg gjenkjente de ikke den levende Kristus som gikk sammen med dem. Selv om Jesus “utla for dem i alle Skriftene det som er skrevet om ham,” gjenkjente de ham fortsatt ikke som den oppstandne Frelser før de satt og brøt brød sammen med ham. Da ble deres øyne åpnet. Når vi – eller våre venner, bekjente og naboer – nyter og bryter brød sammen med ham, vil vår forstands øyne bli åpnet. Da disiplene i Emmaus reflekterte over sin tid sammen med den oppstandne Frelser, sa de at deres hjerte brant i dem da han åpnet Skriftene for dem (se Lukas 24:27–32). Dette vil skje med oss alle.

Konklusjon

Som konklusjon bærer jeg vitnesbyrd om at det å nyte Kristi ord kan finne sted når som helst og ved hvilken som helst anledning, hvis vi forbereder oss til å motta dem. Å nyte Kristi ord vil gi livgivende åpenbaring, på ny stadfeste vår sanne identitet og verdi for Gud som hans barn, og lede våre venner til Kristus og evig liv. Jeg vil avslutte med å gjenta Nephis innbydelse da han sa: “Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv” (2 Nephi 31:20). I Jesu Kristi navn. Amen.