2019
Omhyggelig eller likegyldig
mai 2019


Omhyggelig eller likegyldig

Når verdslige innflytelser i økende grad omfavner ondskap, må vi strebe med all flid for å holde oss fast på stien som leder oss trygt til vår Frelser.

En gang så jeg en plakat i et butikkvindu der det sto: “Lykke, $15.” Jeg ble så nysgjerrig på hvor mye lykke jeg kunne kjøpe for $15, at jeg gikk inn for å se. Jeg fant mange billige pyntesaker og suvenirer – ingen av tingene jeg så kunne gi meg den type lykke som plakaten antydet! Jeg har tenkt mange ganger på den plakaten gjennom årene, og hvor lett det kan være å se etter lykke i gjenstander som er billige eller midlertidige. Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, er vi velsignet ved å vite hvordan og hvor vi kan finne sann lykke. Vi finner den når vi med omhu etterlever evangeliet fastlagt av vår Herre og Frelser, Jesus Kristus, og streber etter å bli mer lik ham.

Vi har en kjær venn som var jernbaneingeniør. En dag da han kjørte et tog på ruten sin, oppdaget han en bil som sto på skinnene foran seg. Han skjønte snart at bilen satt fast og ikke ville klare å komme seg over skinnene. Han trykket øyeblikkelig på togets nødknapp, noe som satte i gang bremsene på hver godsvogn som strakte seg 1,2 km bak motoren, med en last på 5 900 tonn. Det var ikke fysisk mulig for toget å stanse før det kolliderte med bilen, noe det gjorde. Heldigvis for menneskene i bilen, hørte de advarselen fra togfløyten og kom seg bort fra bilen før kollisjonen. Da ingeniøren snakket med politietterforskeren, kom det en sint kvinne mot dem. Hun ropte at hun hadde sett hele hendelsen og vitnet så om at ingeniøren ikke en gang hadde prøvd å styre unna bilen!

Hvis ingeniøren hadde klart å styre unna og vekk fra skinnene for å unngå en ulykke, ville naturligvis han og hele toget hans ha gått tapt i en avsporing, og toget ville ha bråstoppet. Heldigvis for ham holdt skinnene på sporet som toget fulgte, toghjulene i fast bevegelse mot sitt bestemmelsessted, uavhengig av hindringen på skinnene. Heldigvis for oss er vi også på et spor, en paktens sti som vi forpliktet oss til å følge da vi ble døpt som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Selv om vi kan møte hindringer fra tid til annen langs veien, vil denne stien hjelpe oss fremover mot vårt dyrebare evige bestemmelsessted hvis vi fortsetter urokkelig på den.

Bilde
Lehis syn av livets tre

Synet om livets tre viser oss hvordan effekten av likegyldighet kan lede oss bort fra paktens sti. Tenk på at jernstangen og den snevre og smale sti, eller paktens sti, går direkte til livets tre, der alle velsignelsene gitt av vår Frelser og hans forsoning er tilgjengelig for de trofaste. I synet var det også en elv med vann som representerte verdens urenhet. Skriftene beskriver at denne elven “rant” ved stien, men bare “like forbi” treet, ikke til det. Verden er fylt med distraksjoner som kan bedra selv de utvalgte, villede dem til å bli likegyldig i å etterleve paktene sine – lede dem like forbi treet, men ikke til det. Hvis vi ikke etterlever paktene våre med omhu og nøyaktighet, kan vår likegyldige innsats til slutt lede oss til forbudte stier eller til å bli med dem som allerede har gått inn i den store og rommelige bygning. Hvis vi ikke gjør det med omhu, kan vi til og med drukne i den urene elvens dyp.1

Alt kan gjøres med omhu eller likegyldighet, herunder etterlevelse av evangeliet. Når vi overveier vår lojalitet til Frelseren, handler vi med omhu eller med likegyldighet? På grunn av vår jordiske natur, bortforklarer vi ikke noen ganger vår adferd, sier at våre handlinger er i gråsonen eller blander noe bra med noe som ikke er så bra? Hver gang vi sier: “Imidlertid,” “unntatt” eller “men” når det gjelder å følge råd fra vår profet og våre ledere, eller å etterleve evangeliet med omhu, sier vi faktisk: “Det rådet gjelder ikke meg.” Vi kan bortforklare så mye vil, men faktum er at det finnes ikke en riktig måte å gjøre det som er galt på!

Ungdomstemaet for 2019 er tatt fra Johannes 14:15, da Herren sa: “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud.” Hvis vi elsker ham slik vi hevder, kan vi ikke vise den kjærligheten ved å etterleve hans bud med litt mer omhu?

Å etterleve evangeliet med omhu betyr ikke nødvendigvis å være formell eller arrogant. Det betyr å være påpasselig i våre tanker og vår adferd som Jesu Kristi disipler. Når vi grunner på forskjellen mellom å etterleve evangeliet med omhu og likegyldighet, her er noen ting du kan overveie:

Tilber vi på sabbatsdagen og forbereder vi oss til å ta del i nadverden hver uke med omhu?

Kunne vi be og studere Skriftene med mer omhu eller være mer aktivt engasjert i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier?

Arbeider vi i tempelet og lever i henhold til de pakter vi inngikk i dåpen og i tempelet bevisst og med omhu? Fremtrer vi og kler vi oss sømmelig, særlig på hellige steder og i hellige omstendigheter med omhu? Kler vi oss i de hellige tempelkledningene med omhu? Eller dikterer verdens mote en mer likegyldig holdning?

Yter vi omsorgstjeneste for andre og virker i våre kall i Kirken med omhu, eller er vi uinteressert og likegyldig i vårt kall til å tjene?

Velger vi med omhu eller er vi likegyldig til det vi leser og det vi ser på TV og våre mobilenheter? Bruker vi språket vårt med omhu? Eller omfavner vi med likegyldighet grove og vulgære ord?

Heftet Til styrke for ungdom inneholder normer som, når de blir fulgt med omhu, bringer rike velsignelser og hjelper oss til å holde oss på paktens sti. Selv om det ble skrevet til beste for ungdommen, vil ikke dets normer gå ut på dato når vi forlater Unge menns og Unge kvinners program. De gjelder hver enkelt av oss hele tiden. En gjennomgang av disse normene kan tilskynde til andre måter vi kan etterleve evangeliet med mer omhu på.

Vi senker ikke våre standarder for å passe inn eller for å gjøre andre mer komfortable. Vi er Jesu Kristi disipler, og således handler det om å heve andre, løfte dem til et høyere, helligere sted hvor de også kan høste større velsignelser.

Jeg oppfordrer hver enkelt av oss til å søke Den hellige ånds veiledning for å vite hvilke tilpasninger vi trenger å gjøre i vårt liv for med mer omhu å være på linje med våre pakter. Jeg ber dere også innstendig om å ikke være kritiske overfor andre på denne reisen. “Dommen er min, sier Herren.”2 Vi er alle i en prosess med vekst og forandring.

Historien i Mormons bok om de frafalne amlicittene interesserer meg. Som en måte å vise andre at de ikke lenger var forbundet med Jesus Kristus og hans kirke på, satte de et tydelig rødt merke i pannen slik at alle kunne se det.3 På motsatt vis, og som Jesu Kristi disipler, hvordan merker vi oss selv? Kan andre tydelig se hans bilde i vårt ansikt, og vite hvem vi representerer ved måten vi lever vårt liv med omhu på?

Som et paktsfolk er det ikke meningen at vi skal gå i ett med resten av verden. Vi har blitt kalt “et folk til eiendom”4 – hvilken kompliment! Når verdslige innflytelser i økende grad omfavner ondskap, må vi strebe med all flid for å holde oss fast på stien som leder oss trygt til vår Frelser, og på den måten øke avstanden mellom vår etterlevelse av pakter og verdslig innflytelse.

Når jeg reflekterer over hvordan vi kan oppnå varig lykke, innser jeg at noen ganger befinner vi oss i gråsonen. Den mørke tåken er uunngåelig på vår reise langs paktens sti. Fristelse og likegyldighet kan føre til at vi gradvis blir avledet fra vår kurs inn i verdens mørke og bort fra paktens sti. I de tilfellene dette kan skje, har vår kjære profet, president Russell M. Nelson, oppfordret oss til å komme tilbake på paktens sti, og å gjøre det straks. Hvor takknemlig jeg er for omvendelsens gave og for vår Frelsers forsonende kraft.

Det er umulig å leve et fullkomment liv. Bare én mann var i stand til å leve fullkomment da han levde på denne telestiale planeten. Det var Jesus Kristus. Selv om vi ikke er fullkomne, brødre og søstre, kan vi være verdige: verdige til å ta del av nadverden, verdige til tempelets velsignelser og verdige til å motta personlig åpenbaring.

Kong Benjamin vitnet om velsignelsene og lykken som kommer til dem som følger Frelseren med omhu: “Og videre skulle jeg ønske dere ville tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig, og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”5

Kan lykke kjøpes med $15? Nei, det kan den ikke. Dyp og varig lykke kommer når vi etterlever Jesu Kristi evangelium bevisst og med omhu. I Jesu Kristi navn. Amen.