2019
Tempelbegavelse – spørsmål og svar
Mars 2019


Tempelbegavelse – spørsmål og svar

Forbereder du deg til tempelbegavelsen? Kirkens ledere gir svar på noen vanlige spørsmål.

Bilde
young adults walking toward the temple

Hvordan kan jeg forberede meg til å motta tempelbegavelsen?

“Fordi et tempel er hellig, ber Herren om at det må beskyttes mot å bli vanhelliget. Enhver som er villig til å forberede seg godt til dette privilegium …

… Du forbereder deg fysisk ved å kle deg passende til å komme til templet. Det er ikke et sted for uformelt antrekk. Profeter i de siste dager har lagt vekt på selvrespekt for vår fysiske kropp. Den slags respekt skulle ikke minst utvises av dem som ønsker å gå inn i et hellig tempel.”1

“Det vi lærer i templet er meget enkelt og meget vakkert. Det blir forstått av den ydmyke, men kan også begeistre de skarpeste hjerner. Åndelig forberedelse styrkes ved studium. Jeg liker å anbefale at medlemmer som reiser til templet for første gang, studerer de korte avsnittene i Bible Dictionary under syv emner (engelsk): ‘Anoint,’ ‘Atonement,’ ‘Christ,’ ‘Covenant,’ ‘Fall of Adam,’ ‘Sacrifices,’ and ‘Temple’. Ved å gjøre dette vil dere få en fast grunnvoll.”2

– President Russell M. Nelson

Ytterligere ressurser som kan være nyttig i forberedelsen til å motta begavelsen:

Russell M. Nelson, “Personlig forberedelse til templets velsignelser”, Liahona, juli 2001, 37–40.

“Consecrate” [innvie], “Endowment”, [begavelse], “Law of Consecration”, [innvielsesloven], “Temples”, [templer] Gospel Topics, topics.lds.org.

Når du forbereder deg til å motta din begavelse, skulle du føle deg bekvem med å snakke om tempelet med familier, venner og Kirkens ledere. Leksjonene i tempelforberedelsesklassen vil også gi mye nyttig informasjon og instruksjon.

Hva skjer under tempelbegavelsesseremonien?

“Tempelbegavelsen mottas i to deler:

I den første delen mottar du personlig og individuelt den innledende ordinansen som kalles den forberedende ordinans. Den forberedende ordinans inneholder spesielle velsignelser med hensyn til din guddommelige arv og dine evige muligheter.

I den andre delen mottar du resten av din begavelse i en gruppe sammen med andre som er i tempelet. Under denne delen blir frelsesplanen presentert, herunder verdens skapelse, Adam og Evas fall, forsoningen, frafallet og gjenopprettelsen, så vel som instruksjoner om hvordan alle mennesker kan vende tilbake til Herrens nærhet. Noe av begavelsen blir presentert gjennom en video og noe av tempelarbeidere.

I tilknytning til disse ordinansene, vil du bli innbudt til å inngå konkrete pakter med Herren. Disse paktene innbefatter å adlyde Gud og følge hans bud, etterleve Jesu Kristi evangelium, være moralsk ren og kysk og innvie din tid og dine talenter til Herrens tjeneste. Til gjengjeld lover Gud vidunderlige velsignelser i dette livet og muligheten til å vende tilbake og bo sammen med ham for evig.

På slutten av begavelsen kommer deltagerne symbolsk inn i Herrens nærhet når de går inn i det celestiale rommet. Der kan du tilbringe tid for å grunne, be, hvile, lese Skriftene eller stille drøfte dine opplevelser med familie og venner. Det er et fredens sted, der du også kan finne trøst og guddommelig rettledning.”3

Kan vi snakke om begavelsen utenfor tempelet?

En av grunnene til at vi sjelden snakker om detaljer i begavelsen utenfor tempelet kommer av Herrens instruksjon om å ikke vise “ringeakt for hellige ting” (Lære og pakter 6:12). Vi verdsetter at Herren underviser oss “linje på linje og bud på bud” (2 Nephi 28:30) og vil gi oss bare det vi er forberedt til å motta akkurat nå. Herren innbyr alle til å komme til hans hus, men håper at de som mottar denne hellige gaven og dette hellige ansvar er forberedt.

Det er mange aspekter, herunder tempelpakter, som vi kan og burde snakke om før vi drar til tempelet for første gang. Det er noen aspekter som gjelder ordinansene, som vi bare snakker om i tempelet. Tempelordinanser og seremonier er personlige og hellige, og en del av det som gjør dem spesielle er hvor ærbødige, reserverte og forsiktige vi er når vi snakker om dem.

“Hvis du leser Skriftene nøye, vil du se at Herren ikke fortalte alt til alle. Enkelte krav var avgjørende for å kunne motta hellig opplysning. Tempelseremoniene kommer inn under denne kategori.

Vi drøfter ikke tempelordinansene utenfor templene. Men det har aldri vært meningen at kunnskap om disse tempelseremoniene skulle begrenses til noen få utvalgte som skulle være forpliktet til å sørge for at andre aldri skulle få vite om dem. Det motsatte er faktisk tilfellet. Av hele vårt hjerte oppfordrer vi enhver sjel til å forberede seg til å komme inn i templet.”4

– President Boyd K. Packer (1924–2015), president for De tolv apostlers quorum

Hvorfor er det å motta min begavelse så viktig?

Tempelordinanser og pakter er så viktige fordi de fører til de største velsignelser som er tilgjengelige for vår himmelske Faders barn nå og i evigheten. Eldste Robert D. Hales (1932–2017) i De tolv apostlers quorum sa: “Hovedformålet med templet er å kunne utføre de ordinanser som er nødvendige for vår opphøyelse i Det celestiale rike.”5 Tempelbegavelsen hjelper oss å kvalifisere oss til evig liv, gjennom Jesu Kristi forsoning. Men den hjelper oss også i vårt daglige liv. Begavelsens pakter og ordinanser velsigner oss akkurat nå med kraft, beskyttelse og formål og hjelper oss å bli det Gud vil at vi skal bli.

Profeter i dag har minnet oss på at vi har tilgang til disse velsignelsene gjennom tempelet. President Boyd K. Packer har sagt: “Vårt arbeid i templet dekker oss som et skjold og en beskyttelse, både individuelt og som et folk.”6

Hva kan jeg gjøre for å bedre forstå tempelbegavelsen og de paktene jeg inngår der?

Fokuser på tempelets læresetninger og pakter i ditt personlige studium. Se etter henvisninger til begavelsens prinsipper og pakter som finnes i Skriftene, i generalkonferansetaler og annet av Kirkens materiell. En gjennomgang i ditt personlige studium av disse sannhetene vil hjelpe deg å vokse i din forståelse av tempelets ordinanser og pakter. Når du for eksempel studerer kyskhetsloven, hvordan kan Josefs integritet da han ble fristet av Potifars hustru være til velsignelse for din forpliktelse til å holde denne loven? (Se 1 Mosebok 39). Hvordan kan Nephis forpliktelse til å adlyde Guds bud gjelde måten du tilnærmer deg tjenesten i ditt kall på? (Se 1 Nephi 3:7).

Dra tilbake til tempelet så ofte som dine personlige omstendigheter tillater det.

Noter

  1. Russell M. Nelson: “Forbered deg til templets velsignelser”, Liahona, okt. 2010, 42, 45.

  2. Russell M. Nelson, “Personlig forberedelse til templets velsignelser”, Liahona, juli 2001, 38.

  3. “About the Temple Endowment”, temples.lds.org.

  4. Boyd K. Packer, “Det hellige tempel”, Lys over Norge, juni. 1992, 15.

  5. Robert D. Hales, “Templets velsignelser”, Liahona, okt. 2009, 14.

  6. Boyd K. Packer, “Det hellige tempel”, Liahona, okt. 2010, 35.