2019
Finn mirakler i hverdagen
Mars 2019


Finn mirakler i hverdagen

Hvis vi ser livet gjennom tro på Jesus Kristus, vil våre øyne bli åpnet til de mange miraklene som finnes rundt oss.

Bilde
looking through a lens

Hva er et mirakel?

Vi vet alle hva et mirakel er, ikke sant? Moses som deler Rødehavet. Frelseren som gir syn til en blind mann. En kvinne som blir helbredet fra en uhelbredelig sykdom. Ett av de mest bemerkelsesverdige mirakler er Jesu Kristi forsoning – intet mirakel har noen gang hatt så stor rekkevidde eller vært så mektig. Men er det bare den slags opplevelser som kan ansees som mirakler?

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, sa: “Mange mirakler skjer hver eneste dag i Kirkens arbeid og i våre medlemmers liv.”1 Men når var forrige gang du flyttet et fjell eller så noen få fisker og brød mette tusener? De fleste av oss har antagelig ikke sett noe sånt. Så hvordan kan president Oaks’ uttalelse være sann?

Ifølge Bible Dictionary, er mirakler “tilkjennegivelser av guddommelig eller åndelig kraft.”2 Med den definisjonen, la oss åpne øynene for de mange mirakler som omgir oss – mirakler som vi kanskje ikke engang legger merke til.

Vi ser absolutt Guds hånd i hans folks liv gjennom miraklene i Skriftene. Men vi kan også se hans åndelige kraft når vi mottar et svar på en bønn, styrker vårt vitnesbyrd eller har en forandring i hjertet.

Det finnes også andre mirakler som vi har en tendens til å glemme: Solen som står opp og går ned hver dag, små frø vokser opp til mektige trær, de mange delene i kroppen vår som arbeider sammen og gjør det mulig for oss å puste, løpe, drømme og spise. Inspirert utvikling innen medisin og teknologi finner sted hver dag, og vi kan nå kommunisere med nesten alle hvor som helst. Guds kraft kan sees i hver detalj av vårt liv.

Hvorfor utfører Gud mirakler?

Mirakler kommer i mange former, men Gud utfører dem av de samme overordnede årsakene. Noen ganger helbreder, trøster eller fysisk beskytter mirakler Guds barn, men disse utvendige følgene er ikke den eneste grunnen for mirakler. Ofte forhindrer ikke et mirakel lidelse eller tragedie i det hele tatt. Gud utfører mirakler av to grunnleggende årsaker: Å styrke tro og å oppnå noe godt.

Ofte tilkjennegir mirakler Guds kraft til hans barn eller underviser om et åndelig prinsipp. Bible Dictionary sier at Jesu Kristi mange mirakler “var ment å skulle være et tegn til jødene på at Jesus var Kristus” og for å undervise prinsipper slik som ansvarlighet, omvendelse, tro og kjærlighet.3

Andre ganger kan mirakler bekrefte en tidligere åpenbaring, slik som tegnene på Kristi fødsel i Amerika. Gud kan også bruke mirakler for å frembringe sitt verk – slektshistorisk arbeid, misjonærarbeid med mer.

Men hvis vi søker mirakler av de gale grunnene, kan vi få problemer. De mest vanlige problemene kommer hvis vi søker tegn som bevis på Guds eksistens. Hvis vi ikke legger til tro i ligningen, vil aldri disse tegnene lede til ekte, varig omvendelse. Bare se hva som skjedde i Mormons bok: Mange så tegn og mirakler, med uten tro ble deres lydighet kortvarig.

Det er også galt å søke mirakler på grunn av popularitet eller penger, for å ta hevn eller prøve å forandre Guds vilje.

President Brigham Young (1801–1877) sa: “Mirakler … er ikke for den som ikke tror. De skal trøste de hellige og styrke og bekrefte troen til dem som elsker, frykter og tjener Gud.”4 Det å forstå hvorfor Gud utfører mirakler kan hjelpe oss å gjenkjenne dem i vårt liv.

Hvordan kan jeg gjenkjenne et mirakel?

Mirakler skjer bare ifølge Guds vilje og ifølge vår tro på ham. Profeten Moroni skrev: “Og aldri har noen på noe tidspunkt utført mirakler uten først å ha tro, derfor hadde de først tro på Guds Sønn” (Ether 12:18). Det å ha tro lar oss se på de gode tingene som skjer i vårt liv som Herrens verk istedenfor å se på dem som tilfeldigheter eller flaks. Å gjenkjenne et mirakel er en del av selve mirakelet! Hvis vi ser livet gjennom tro på Jesus Kristus, vil våre øyne bli åpnet til de mange miraklene som finnes rundt oss.

Størrelsen, tidspunktet og resultatet av et mirakel er ikke mål på vår tro. La oss si at to familier får hver sin beskjed om at ett av deres barn har kreft. Begge familiene ber for sin kjære om en rask helbredelse. Begge familiene utøver tro på Jesu Kristi helbredende kraft.

Barnet i den første familien blir helt frisk, og trosser legens spådommer om at hun bare har måneder igjen å leve. Barnet i den andre familien lider gjennom behandling etter behandling og går til slutt bort, men hele familien er overveldet av fred og trøst istedenfor fortvilelse.

Den første familien var ikke nødvendigvis mer trofast enn den andre. Begge familiene mottok mirakler på sin egen måte, og begge miraklene er en del av et mønster for vedvarende bekreftelse om at Gud har en plan for hvert av sine barn.

Herren utøver både tilsynelatende vanlige og uvanlige mirakler i vår tid. Trofaste tilhengere av Jesus Kristus i hver evangelieutdeling har opplevd dramatiske helbredelser og uforklarlige seire. Vi skulle imidlertid ikke overse hverdagshendelser som tjener som påminnelser om Guds hånd i vårt liv. Noen ganger må vi bare gjenkjenne dem!

Noter

  1. Dallin H. Oaks, “Miracles”, Ensign, juni 2001, 6.

  2. Bible Dictionary, “Miracles.”

  3. Bible Dictionary, “Miracles.”

  4. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young (1997), 254.