2017
Jesu Kristi evangelium: en tillflykt och ett skydd
December 2017


Jesu Kristi evangelium en tillflykt och ett skydd

Författaren bor i Curitiba, Brasilien

Undervisningen i Läran och förbunden kan skydda oss från de svårigheter vi ställs inför när vi förbereder oss inför Frälsarens andra ankomst.

Bild
image of Savior and stormy shores

Vår Frälsare, från SuperStock/Getty Images; bakgrund av David Clapp/Getty Images

Herren vill skydda sitt folk. Under en tid då kyrkan förföljdes svårt påpekade han vikten av att samlas i Sion ”till försvar och tillflykt undan stormen” (L&F 115:6; kursivering tillagd).

Den här tillflykten och det här skyddet hittar vi när vi lever efter Jesu Kristi evangelium och ”utforskar dessa bud” (se L&F 1:37). Låt oss därför undersöka några principer i Läran och förbunden som, om vi förstår och lever efter dem, ger oss skydd och blir en tillflykt undan de frestelser, den ondska och de andra faror som vi står inför idag.

Vi är beskyddade när vi söker den Helige Anden

Om vi har den Helige Anden med oss kan den vara en tillflykt och ett skydd från världen. Herren lovade Oliver Cowdery att om han ”använde” uppenbarelsens gåva, skulle den ”befria dig ur dina fienders händer, ty om det inte vore så, skulle de döda dig och föra din själ till undergång” (L&F 8:4). Lägg märke till att genom Andens röst kunde Oliver Cowdery beskyddas från död och från synd.

När vi tar emot sanningen genom den Helige Andens kraft skyddas vi också mot människors läror och Satans lögner och bedrägerier. Herren lovade att ”de som är visa och har tagit emot sanningen samt tagit den Helige Anden till sin vägledare och inte har låtit sig bedragas – sannerligen säger jag er: De skall inte huggas ned och kastas i elden, utan de skall uthärda den dagen” (L&F 45:57; kursivering tillagd). Den helige Andens kraft skriver sanningen i våra hjärtan och skyddar oss från att bli bedragna.

Men livet blir inte fritt från prövningar för att vi lyssnar till Andens maningar. Kapitel 122 i Läran och Förbunden visar att även när vi är värdiga kan vi ställas inför sorger och utmaningar. Med Guds perspektiv och visdom, han som ”vet allt detta” (L&F 127:2), ”ska allt detta … ge oss erfarenhet och tjäna oss till godo” (se L&F 122:7).

Vi är beskyddade när vi följer levande profeter

När kyrkan organiserades befallde Herren sina heliga att lyssna till profeten.

”Därför skall du … ge akt på alla hans ord och befallningar som han skall ge dig så som han tar emot dem och vandrar i all helighet inför mig,

ty hans [kyrkans presidents] ord skall ni ta emot som från min egen mun, med största tålamod och tro.

Ty om ni gör detta skall helvetets portar inte få överhand över er, ja, och Herren Gud skall skingra mörkrets makter framför er och låta himlarna skälva för er skull och sitt namns förhärligande” (L&F 21:4–6).

Herren säger oss i Läran och förbunden att ”de som inte vill höra Herrens röst, inte heller hans tjänares röst, inte heller ge akt på profeternas och apostlarnas ord, skall avskäras från folket” (L&F 1:14; kursivering tillagd).

När vi lyssnar till och lever efter de levande profeternas lärdomar får vi skydd och trygghet, för de talar om dagens problem och berättar vad vi behöver göra för att övervinna de här utmaningarna. Vilken underbar välsignelse det är att ha Herrens levande orakel.

I Läran och förbunden 101:43-62 använder Herren sig av en liknelse om en olivgård för att visa hur viktigt det är att lyssna till en levande profet. I liknelsen jämförs profeten med en väktare på ett torn. I forna tider byggde folk torn där en väktare kunde se bortom staden och varna folket när fienden kom.

Liknelse börjar: ”Bygg ett torn, så att någon kan se ut över landet runtomkring och vara en väktare på tornet, så att mina olivträd inte bryts ned när fienden kommer för att plundra och ta för sig av min vingårds frukt” (vers 45; kursivering tillagd).

Äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om det skydd och de välsignelser som kommer av att man följer en levande profets råd: ”Det är ingen liten sak, mina bröder och systrar, att ha en Guds profet mitt ibland oss. … När vi hör Herrens råd uttalas genom kyrkans presidents ord, bör vi reagera positivt och omedelbart. Historien har visat att det innebär trygghet, frid, framgång och lycka att ta emot profetiska råd.”1

Det andliga skydd som kommer av att lyssna till profeterna är viktigare än det fysiska skyddet. Det behövs verkligen, för ”Satan har försökt bedra er för att få er på fall” (L&F 50:3). Om vi lyssnar till profeterna skyddas vi från världens filosofier och ”människors utstuderade list varmed de ligger på lur för att bedra” (L&F 123:12).

Vi är beskyddade när vi är trogna i äktenskapet

Bild
strong marriage and stormy weather

Detalj från Att välja allt, av Brian Kershisnik, får inte kopieras; bakgrund av Claudio Contreras/naturepl.com/Getty Images

Herren lovar att det nya och eviga äktenskapsförbundet verkligen kan vara evigt (se L&F 132:19). Den här frälsningens lära är en tillflykt från de falska läror om relationer som plågar vår värld. Även om många världsliga röster hävdar att äktenskapet är gammaldags, opraktiskt eller onödigt säger Herrens röst: ”Den som förbjuder äktenskapet … är [inte] ordinerad av Gud, ty äktenskapet är instiftat av Gud för människan” (L&F 49:15).

Herren lär oss hur vi ska skydda våra äktenskap: ”Du skall älska din hustru av hela ditt hjärta och skall hålla dig till henne och ingen annan” (L&F 42:22).

President Spencer W. Kimball (1895–1985), förklarade det här budets allomfattande natur:

”När Herren säger av hela ditt hjärta, ger det inte utrymme för något delande eller något berövande. Omskrivet för kvinnan: ’Du skall älska din make av hela ditt hjärta och skall hålla dig till honom och ingen annan.’

Orden ingen annan utesluter alla och allting. Makan eller maken blir sålunda det viktigaste i mannens eller hustruns liv och varken umgängesliv eller yrkesverksamhet eller det politiska livet eller annat intresse eller person eller angelägenhet får någonsin komma före maken eller makan.”2

Det vi ser påverkar oss starkt på gott och ont. Jag tror det är därför Herren har varnat oss i följande vers: ”Den som ser på en kvinna med begär efter henne skall förneka tron och skall inte ha Anden, och om han inte omvänder sig skall han drivas ut” (L&F 42:23; kursivering tillagd).

Våra ögon och våra hjärtan bör enbart vara riktade mot vår äkta hälft och mot Herren om vi ska kunna skyddas från fiendens anfall. Vi får inte låta vår blick vandra eller åtrå någon annan än vår äkta hälft. Vi behöver låsa våra hjärtan och sinnen för att vara skyddade från den frestelsen. Det här är Herrens recept för framgång i äktenskapet.

Vi är beskyddade när vi går på mission

Vi har många tillfällen att tjäna i kyrkan, och Herren ”gläds över att ära dem som tjänar [honom]” (L&F 76:5). Läran och förbunden undervisar om stora principer när det gäller att gå ut på mission.

Herren lovar att ”den som går ut och predikar detta evangelium om riket, och inte underlåter att fortsätta vara trofast i allt, skall inte förtröttas i sitt sinne, inte heller förmörkas, inte heller i sin kropp, sina lemmar eller leder. Och inte ett hårstrå på hans huvud skall falla till marken obemärkt. Och de skall inte hungra, inte heller törsta” (L&F 84:80). Lägg märke till att Herren inte tar bort våra utmaningar, men lovar att vi ska vara i hans gudomliga vård.

Han tillade: ”Jag skall vara på er högra sida och på er vänstra, och min Ande skall vara i era hjärtan och mina änglar runtomkring er för att upprätthålla er” (L&F 84:88). Om vi tjänar honom ”skall [det] ske att kraft skall vila över dig. Du skall ha stor tro, och jag skall vara med dig och gå framför ditt ansikte” (L&F 39:12). De som tjänar som missionärer med hela sina hjärtan har löftet att de ska ”välsignas både andligen och timligen” (L&F 14:11).

Herren sträcker även ut det här skyddet till deras familjer som tjänar: ”Jag, Herren, [ger] dem det löftet att jag skall dra försorg om deras familjer, och en vid dörr skall härefter öppnas för dem” (L&F 118:3).

Och trofasta missionärer har löftet att ”dina synder skall bli dig förlåtna och många kärvar skall lastas på din rygg” (L&F 31:5). Den här välsignelsen är ett skydd för våra själar.

Vi är beskyddade när vi lever efter tiondelagen

I Läran och förbunden finner vi följande undervisning om tionde: ”Se, nu heter det i dag ända till Människosonens ankomst, och detta är sannerligen en dag för offer, och en dag då mitt folk skall betala tionde” (L&F 64:23).

Jag vill påstå att tiondelagen står i motsats till matematiken eftersom 90 är mer än 100. När vi ger Herren 10 procent av vår inkomst lovar han att ”öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått” (Mal. 3:10; se även 3 Ne. 24:10).

Vi kan utvärdera hur stark vår tro är genom att se till vår attityd gentemot tiondelagen. Tiondebetalning är inte en fråga om pengar; det är en fråga om tro.

President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, lär oss: ”Om vi beslutar oss idag för att betala ett fullt tionde och när vi oavbrutet strävar att lyda, stärks vår tro och med tiden blir vi ödmjuka i hjärtat. Det är den hjärtats förändring genom Jesu Kristi försoning, utöver givandet av pengar eller ägodelar, som gör det möjligt för Herren att lova dem som betalar fullt tionde beskydd i de sista dagarna [se L&F 64:23]. Vi kan lita på att vi kommer att välsignas med beskydd om vi beslutar oss nu för att betala ett fullt tionde och sedan oavbrutet gör det.”3

Vi är beskyddade när vi lever efter Visdomsordet

Vi lever i en tid när vår hälsa kan hotas av många farliga ämnen. Herren, som vet vad vi står inför, lärde profeten Joseph Smith år 1833: ”Som följd av den ondska och de onda avsikter som finns och kommer att finnas i ränkfulla människors hjärtan i de sista dagarna, har jag varnat er, och förvarnar jag er, genom att ge er detta visdomsord” (L&F 89:4).

De som följer Herrens hälsolag har fått löftet att de ”skall få hälsa i naveln och märg i benen [fysisk hälsa] och skall finna visdom och stora skatter av kunskap, ja, fördolda skatter [intellektuella och andliga välsignelser], och skall springa och inte bli trötta och skall gå och inte bli matta [fysisk hälsa]”.

Och Herren lovar skydd till dem som lyder den här lagen: ”Och jag, Herren, ger dem ett löfte att mordängeln skall gå förbi dem som han gick förbi Israels barn, och inte dräpa dem” (L&F 89:18–21).

Det här löftet innebär inte att vi inte kommer att dö, eftersom döden är den del av den eviga planen. Men ”mordängeln, han som kommer för att bestraffa de orättfärdiga för deras synder, som han i gamla tider plågade de korrupta egyptierna i deras ondska [se 2 Mos. 12:23, 29], ska gå förbi de heliga”.4

Vi är beskyddade när vi står på heliga platser

Bild
watchtower and temple

Bild av ett torn från Getty Images; Templet i Sacramento i Kalifornien, av Sandra Rast

Herren befaller oss om och om igen att ”stå på heliga platser” (se L&F 45:32; 87:8; 101:22). Våra tempel är säkerligen heliga platser. President Joseph Fielding Smith (1876–1972) lärde:

”Om vi inser vad vi gör då, blir vår begåvning ett skydd för oss under hela livet – ett skydd som endast den som kommer till templet har.

Jag har hört min far [president Joseph F. Smith] säga att i prövningens stund, i frestelsens stund, brukade han tänka på de löften han gett, de förbund han slutit i Herrens hus, och de var ett skydd för honom.”5

Våra tempel, såväl som kyrkans kapell och klassrum samt våra hem är invigda, heliga platser. De här platserna är heliga om de människor som bor i dem är renhjärtade och lever efter Guds bud. När vi håller buden får vi åtnjuta den Helige Andens sällskap, vägledning och tröst. Om han kan vara vårt ständiga sällskap, står vi säkerligen på heliga platser.

Sammanfattning

Vi har sett i Läran och förbunden att Jesu Kristi evangelium ger oss olika sorters beskydd när vi söker att lära oss och efterleva de här principerna. Vi kan fråga oss var vi kan finna det här beskyddet.

Herren visade sin kärlek och nåd till de heliga och lovade att han ska vara med oss: ”Var vid gott mod, små barn, ty jag är mitt ibland er och jag har inte övergivit er” (L&F 61:36). ”Se, och lyssna, o ni min kyrkas äldster, säger Herren er Gud, ja, Jesus Kristus er förespråkare, som känner människornas svaghet och vet hur han skall hjälpa dem som frestas” (Läran och förbunden 62:1).

När vi tillämpar försoningen och Jesu Kristi lärdomar i våra liv kan vi få det beskydd och den tillflykt som ger oss styrkan att lätta våra bördor, övervinna våra synder och svårigheter, och göra oss till heliga.

Slutnoter

  1. M. Russell Ballard, ”Hans ord skolen I taga emot”, Liahona, jul 2001, s. 80.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W Kimball (2006), s. 201.

  3. Henry B. Eyring, ”Andlig förberedelse: Börja tidigt och var ihärdig”, Liahona, nov. 2005, s. 40.

  4. J. Reuben Clark jr i Conference Report, okt. 1940, 17; se även Doctrine and Covenants Student Manual (Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001), s. 211.

  5. Joseph Fielding Smith, ”The Pearl of Great Price”, Utah Genealogical and Historical Magazine, juli 1930, s. 103; se även Doctrine and Covenants Student Manual, s. 259.