2017
Mormonin kirja, todellakin ihme
Syyskuu 2017


Kunnes taasen kohdataan

Mormonin kirja, todellakin ihme

Puheesta ”Se oli ihme!”, Valkeus, huhtikuu 1978, s. 14–18.

Kannesta kanteen Mormonin kirja on ilmoitusta, innoitettua käännöstä, Jumalan työtä eikä kenenkään ihmisen.

Kuva
golden plates

Taustan väritys Getty Images

Todistan profeetta Joseph Smithin jumalallisesta kutsumuksesta ja julistan uskovani siihen ihmeeseen, jonka avulla Mormonin kirja käännettiin ja julkaistiin.

Syyskuun 22. päivänä vuonna 1823 lähellä New Yorkin osavaltiossa sijaitsevaa Palmyraa Herran enkeli ilmoitti sen kätköpaikan seitsemäntoistavuotiaalle pojalle, jonka nimi oli Joseph Smith.

Miettikäämme hetkinen tämän aikakirjan varsinaista kääntämistä. Joseph Smith sanoo, että hän suoritti sen Jumalan lahjan ja voiman avulla. Koska hän oli siihen aikaan elämässään niin oppimaton, hän ei olisi voinutkaan tehdä sitä millään muulla tavoin.

Miten sitten arvostelijat voivat sanoa, että Joseph Smith oli nuoruudessaan niin oppinut, että hän osasi ottaa tai että hän tietoisesti otti Raamatusta kohtia ja taitavasti sai näyttämään siltä, että ne olivat osa Mormonin kirjan käsikirjoitusta?

Hänen äitinsä sanoi, että tuossa elämänsä varhaisessa vaiheessa hän ei ollut edes lukenut Raamattua lävitse. Miten hän sitten olisi osannut valikoida huolellisesti parhaita lukuja ja sijoittaa ne Mormonin kirjaan niin sopivasti ja taitavasti?

Koska hän ei ollut nuoruusvuosinaan lukenut Raamattua lävitse, hänellä ei ollut riittävästi tietoa, jonka perusteella hän olisi osannut suorittaa sellaisen toimitustyön, ei siinäkään tapauksessa, että hän olisi ollut täysin perehtynyt kirjoittamiseen tai toimittajan työhön, joita kumpaakaan taitoa hänellä ei ollut vielä tuossa elämänsä vaiheessa.

[Silti] Mormonin kirja on kirjallinen ja uskonnollinen mestariteos, ja se ylittää kenen tahansa maalaispojan rohkeimmatkin unelmat ja kyvyt.

Lukekaa esimerkiksi tuossa kirjassa olevia Vapahtajan kauniita saarnoja. Pankaa merkille, että Herra lainaa Raamatun profeettojen sanoja. Voimmeko me mennä sanomaan, että oppimattomalla Joseph Smithillä oli rohkeutta tai kykyä kirjoittaa uudelleen Vapahtajan saarnat ja sijoittaa niihin [Raamatun] kohtia ajatellen parantavansa sitä, mitä Jeesus sanoi?

[Joseph Smith] ei peukaloinut Mormonin työtä, Jeesuksen saarnoja, Abinadin hämmästyttävää puolustuspuhetta eikä Malakian tai Jesajan kirjoituksia. Hän oli ehdottomasti vain kääntäjä, ei toimittaja eikä kirjoittaja; eikä hän myöskään ollut varas, joka olisi esittänyt omanaan jonkun toisen työtä.

Kannesta kanteen Mormonin kirja on ilmoitusta, innoitettua käännöstä, Jumalan työtä eikä kenenkään ihmisen. Kannesta kanteen se on totta.