2017
Oma Liahonasi
June 2017


Oma Liahonasi

Eikö olisi hienoa, jos voisit saada hengellisen GPS:n ohjaamaan sinua? Patriarkallinen siunauksesi voi olla sellainen.

Kuva
holding a compass

Kuvitus Jeff Harvey

Joskus voi tuntua vaikealta selviytyä elämästä. Muutaman seuraavan vuoden aikana eteesi tulee hyvin monia suuria asioita: valmistautuminen temppeliin, evankeliumista kertominen, opiskelupaikan ja uran valitseminen. Ja olet vasta teini-ikäinen! Eikö olisikin hienoa, jos Lehin tavoin voisit löytää ovesi ulkopuolelta Liahonan, välineen, joka takuuvarmasti pitää sinut oikealla reitillä, jos vain kiinnität siihen huomiota?

Itse asiassa elämässäsi on jo monia lähteitä, joiden avulla voit saada ohjausta: rukous, pyhät kirjoitukset, vanhempien ja johtajien neuvot, Pyhän Hengen kehotukset, yleiskonferenssi, ja luettelo jatkuu. Mutta vielä on yksi lähde, jonka voit lisätä luetteloosi – henkilökohtainen Liahona eli patriarkallinen siunauksesi. Se on henkilökohtaista ilmoitusta taivaalliselta Isältäsi sinulle ja sinusta. Hän on tuntenut sinut itse asiassa aina.

Ajattele, että patriarkallinen siunauksesi on eräänlainen hengellinen GPS-laite ja sitten vielä muutakin. Se paitsi kertoo sinulle, kuka olet ja missä olet, se voi myös auttaa sinua ymmärtämään, miksi olet täällä ja minne sinun pitäisi olla menossa. Mutta muista, että patriarkallisen siunauksen antama johdatus edellyttää samojen periaatteiden käyttöä, jotka saivat Lehin Liahonan toimimaan: varteen ottamista ja uutteruutta (ks. 1. Nefi 16:28; Moosia 1:16).

Varteen ottaminen ja uutteruus

Mitä ovat varteen ottaminen ja uutteruus? Varteen ottaminen tarkoittaa sitä, että paitsi kuuntelee, mitä sanotaan, myös kiinnittää siihen huomiota. Siihen liittyvä sana on kuulla, mikä tarkoittaa sitä, että kuuntelee ja on kuuliainen. Jotta siis patriarkallinen siunauksesi toimisi Liahonana elämässäsi, sinun täytyy paitsi lukea sitä myös noudattaa sen ohjeita.

”Kaikkien taloudenhoitokausien pyhissä kirjoituksissa opetetaan, että me osoitamme rakkauttamme Jumalaa kohtaan, kun me kuulemme Hänen käskyjään ja noudatamme niitä”, presidentti Russell M. Nelson, kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on sanonut. ”Nämä teot liittyvät läheisesti toisiinsa. Itse asiassa Vanhan testamentin heprean kielessä käytetään useimmissa tapauksissa samaa ilmausta sekä (Herran) kuulemisesta että kuuliaisuudesta (Hänen sanaansa kohtaan).”1

Kuva
holding a patriarchal blessing

Uutteruus on toinen keino saada tietoa patriarkallisesta siunauksestasi. Uutteruus tarkoittaa sitä, että olet tunnollinen, valpas ja sinnikäs. Se tarkoittaa päättäväistä, väsymätöntä ponnistelua. ”Se on sitä, että oppii, mitä Herra odottaa sinulta, suunnittelee, miten sen tekee, [ja] toimii – – suunnitelman mukaan”, presidentti Henry B. Eyring, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on sanonut.2

Jos haluat, että patriarkallisesta siunauksestasi on sinulle hyötyä, tutki sitä vilpittömästi ja tarmokkaasti ponnistellen, suunnittele, kuinka toimit sen mukaan, ja toteuta nuo suunnitelmat.

Esimerkki, jota noudattaa

Alma nuorempi sanoi neuvoessaan poikaansa Helamania, että Liahona oli ”vertauskuva” eli esimerkki, jota meidän tulee noudattaa omassa elämässämme. Jakeissa Alma 37:38–45 hän kertoo:

  1. Herra valmisti sen näyttämään kompassin tavoin, mihin suuntaan kulkea.

  2. Se toimi uskon mukaan Jumalaan, minkä ansiosta heillä oli ”Jumalan voimalla tehtyjä ihmeitä päivästä päivään”.

  3. Vähäisin keinoin se sai aikaan ihmeellisiä tekoja.

  4. Jos Lehi ja hänen perheensä unohtivat osoittaa uskoa ja uutteruutta, niin ”nuo ihmeelliset teot lakkasivat, eikä heidän matkansa edistynyt”.

  5. Kun heidän huomionsa keskittyi muualle, he eivät kulkeneet suoraa reittiä.

  6. On helppoa ottaa varteen Kristuksen sanat, jotka osoittavat suoran reitin.

Nämä samat periaatteet pitävät paikkansa patriarkallisen siunauksesi kohdalla. ”Keino on valmistettu, ja jos me katsomme, me voimme elää ikuisesti” (Alma 37:46).

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Kuunnelkaa oppiaksenne”, huhtikuun 1991 yleiskonferenssi.

  2. Henry B. Eyring, ”Toimikaa kaikessa uutteruudessa”, huhtikuun 2010 yleiskonferenssi.