2017
Ystäväni sanoo, ettei hän usko Jumalaan. Kuinka voin kertoa hänelle evankeliumista?
June 2017


Kysymys ja vastaus

”Ystäväni sanoo, ettei hän usko Jumalaan. Kuinka voin kertoa hänelle evankeliumista?”

On monia tapoja kertoa hänelle evankeliumista. Oma elämäsi on yksi parhaista tavoista. Olet esimerkki uskovista siinä, kuinka toimit, pukeudut, puhut ja kohtelet muita (ks. 1. Tim. 4:12). Pidä mielessäsi seuraavat ideat:

  • Yritä auttaa ystävääsi, koska rakastat ja arvostat häntä, äläkä minkään piilomotiivien tai -odotusten vuoksi.

  • Ole toimissasi rehellinen ja aito.

  • Kunnioita hänen tahdonvapauttaan.

Se, kuinka kerrot hänelle evankeliumista, riippuu siitä, miksi hän ei usko Jumalaan. Jotkut ihmiset eivät ole saaneet uskonnollista kasvatusta. Toiset ovat halukkaita uskomaan, ja usko kasvaa heissä, kun he oppivat rukoilemaan ja tutkimaan pyhiä kirjoituksia. Ja jotkut ovat saattaneet joskus uskoa Jumalaan, mutta sitten heillä on ollut elämässään koettelemuksia, joiden vuoksi heidän on vaikea uskoa. Yritä ymmärtää, millainen on ystäväsi tausta. Rukoile, jotta tietäisit, kuinka voit auttaa häntä.

Voit saada tuntuman hänen uskonkäsityksistään, kun kysyt, mikä häntä innoittaa ja millä on hänelle todella merkitystä. Rakenna yhteiselle maaperälle. Jos hän esimerkiksi uskoo, että palveleminen on hyvä ajatus, voisit kutsua hänet mukaan johonkin seurakunnan palvelutempaukseen.

Vaikka ystäväsi ei usko juuri nyt, hän on silti hyvä ihminen. Niin kauan kuin hänellä on sinuun hyvä vaikutus, pysy edelleen hänen ystävänään. Kun noudatat Hengen kehotuksia, kutsu häntä edelleen kirkkoon ja tutustumaan enemmän siihen, miksi Jumala on tärkeä omassa elämässäsi, koska jonakin päivänä hän on halukas uskomaan.

Rukoile ystäväsi puolesta

Valmistautuessani lähetystyöhön monet ystävät ovat sanoneet minulle, etteivät he usko Jumalaan. Kun kuulen heidän sanovan niin, huomaan rukoilevani heidän puolestaan. He eivät ehkä usko Jumalaan rukouksen hetkellä, mutta jos me todella uskomme Jumalaan, niin Häntä kohtaan tuntemamme rakkaus näkyy muille. Esimerkkimme auttaa muita ymmärtämään, että Jumala todella siunaa meitä, että Hän on olemassa ja että Hän rakastaa meitä.

Emanuel L., 18, Méxicon osavaltio, Meksiko

Ole esimerkki

Kun olin nuorempi, minulla oli sellainen käsitys, että ainoa tapa opettaa evankeliumia oli saarnata sitä täysillä, mutta olin aivan väärässä, koska evankeliumista voi kertoa lukemattomin tavoin. Olen kuitenkin kokemuksesta oppinut, että jos vain olet esimerkkinä Kristuksesta kaikessa, mitä teet, niin yllätyt siitä, kuinka monet ihmiset kunnioittavat ja uskovat sinua. Monissa tilanteissa teot tosiaankin puhuvat äänekkäämmin kuin mitkään sanat. Johda ja opeta esimerkillä.

Ammon W., 18, Arizona, USA

Puhu luonnosta

Ellei ystäväsi usko Jumalaan, voit puhua luonnosta, koska kaikki todistaa, että on olemassa Jumala (ks. Alma 30:44). Voit myös rukoilla hänen puolestaan ja tutkia hänen kanssaan pyhiä kirjoituksia – esim. kohtaa Ps. 19:2. Tiedän, että Pyhä Henki auttaa häntä saamaan todistuksen taivaallisesta Isästämme.

Sophie K., 17, Kinshasa, Kongon demokraattinen tasavalta

Aloita keskustelu evankeliumista

Voit kertoa evankeliumista monella tavalla. Ensiksi, pelkästään rukoile ja paastoa ystäväsi puolesta, jotta hänen sydämensä voisi olla avoin evankeliumille. Kun sitten seuraavan kerran tapaat hänet, ala puhua aiheista ja asioista, jotka johtavat keskusteluun evankeliumista. Muista kutsua hänet kirkkoon ja toimintoihin, ja ennen kaikkea ole ystävällinen. Kuka tietää – ehkäpä hänet jonakin päivänä kastetaan yhdessä perheensä kanssa.

Valerie K., 14, Nevada, USA

Lausu todistuksesi

Evankeliumi muuttaa ihmisten elämän. Yksi tapa, jolla voit kertoa siitä ystävällesi, on kertomalla, kuinka tunnet Jumalan olevan olemassa esimerkiksi ihmeissä, joita olet kokenut ja joita nykyään koet jo siinä, että heräät jokaiseen päivään. Hänelle näyttämäsi esimerkki todistaa hienosti siitä, miten onnellinen olet tuntiessasi Jumalan rakkauden ja eläessäsi evankeliumin mukaan.

Victória S., 18, Piauí, Brasilia

Jaa valoasi

Ole hänelle esimerkkinä. Auta häntä lähestymään Jumalaa kokemustesi ja todistuksesi avulla. Ole valollasi ja vaikutuksellasi se enkeli, jota hän etsii. Auta häntä näkemään, että taivaallinen Isä rakastaa häntä, mutta älä painosta häntä.

Mason E., 16, Arizona, USA

Miksi kertoa?

Muista, miksi haluat hänen uskovan Jumalaan. Emme kerro näistä asioista ihmisille vain siksi, että haluamme heidän olevan kirkon jäseniä. Teemme niin, koska he ovat kirjaimellisesti veljiämme ja sisariamme. Miksi haluat ystäväsi uskovan Jumalaan? Pidä se kysymys mielessä, rukoile voimaa ja rakkautta, ole vilpitön, ja jos he silti kieltäytyvät, niin ole halukas kunnioittamaan heidän tahdonvapauttaan. Sekin on mahdollista, etteivät he ole vielä valmiita. Mutta lupaan sinulle, että jos vilpittömästi haluat heidän tietävän Jumalasta siksi, että olet heidän ystävänsä, niin he kuuntelevat. Sen jälkeen valinta on heidän, emmekä me voi tuomita heitä heidän tekemästään valinnasta.

Vanhin Eliot, 20, Sapporon lähetyskenttä, Japani