2017
Min ven siger, at hun ikke tror på Gud. Hvordan kan jeg fortælle hende om evangeliet?
June 2017


Spørgsmål & svar

»Min ven siger, at hun ikke tror på Gud. Hvordan kan jeg fortælle hende om evangeliet?«

Der er mange måder at fortælle hende om evangeliet på. Jeres livsførelse er en af de bedste. I er »et forbillede for de troende« i adfærd, påklædning, tale og måden, I behandler andre på (se 1 Tim 4:12). Prøv at huske på følgende forslag:

  • Prøv at hjælpe din ven af kærlighed og respekt og ikke med skjulte motiver eller forventninger.

  • Vær ærlig og reel i dine handlinger.

  • Respekter hendes handlefrihed.

Måden du fortæller hende om evangeliet på afhænger af, hvorfor hun ikke tror på Gud. Nogle mennesker er vokset op uden religiøs overbevisning. Andre er åbne for at tro, og de vil udvikle tro, når de lærer, hvordan man beder og studerer skrifterne. Og andre kan have troet på Gud engang, men de har mødt prøvelser i deres liv, der har gjort det svært for dem at tro. Prøv at forstå, hvorfor din ven har det sådan. Bed om at vide, hvordan du kan hjælpe hende.

Du kan få en fornemmelse af hendes overbevisning ved at tale om, hvad der inspirerer hende, og hvad der virkelig betyder noget for hende. Byg på et fælles grundlag. Det kan for eksempel være, at hun synes, at det er godt at hjælpe nogen, så kan du invitere hende med til et tjenesteprojekt i menigheden.

Selvom din ven ikke tror lige nu, er hun stadig et godt menneske. Så længe hun har en god indflydelse på dig, så fortsæt med at være hendes ven. Når du følger Ånden, så fortsæt med at invitere hende med i kirke og lære mere om, hvorfor Gud er vigtig i dit liv, for en dag vil hun være åben over for at tro.

Bed for din ven

I forbindelse med, at jeg forbereder mig på at tage på mission, har mange af mine venner sagt, at de ikke tror på Gud. Når jeg hører dem sige det, beder jeg for dem. De tror måske ikke på Gud, selvom vi beder en bøn, men hvis vi virkelig tror på Gud, vil vores kærlighed til ham kunne ses af andre. Vores eksempel hjælper andre til at forstå, at Gud virkelig velsigner os, at han lever og at han elsker os.

Emanuel L. er 18 år og fra delstaten Mexico i Mexico

Vær et eksempel

Da jeg var yngre, havde jeg den opfattelse, at den eneste måde at undervise om evangeliet på var at prædike det, men jeg tog virkelig fejl, for der er utallige måder at fortælle om evangeliet på. Men gennem erfaring har jeg opdaget, at er man bare et kristuslignende eksempel i alt, man gør, så vil man blive overrasket over, hvor mange mennesker der ser op til dig og tror dig. I mange tilfælde virker eksemplets magt langt stærkere end nok så mange ord. Led og undervis ved eksemplets magt.

Ammon W. er 18 år og fra Arizona i USA

Tal om naturen

Hvis din ven ikke tror på Gud, kan I tale om naturen, for alt i naturen vidner om, at der findes en Gud (se Alma 30:44). Du kan for eksempel også bede for hende og studere skrifterne med hende, for eksempel Salmerne 19:2. Jeg ved, at Helligånden vil hjælpe hende med at modtage et vidnesbyrd om vor himmelske Fader.

Sophie K. er 17 år og fra Kinshasa i Den Demokratiske Republik Congo

Indled en snak om evangeliet

Du kan fortælle om evangeliet på mange måder. Bed og fast for det første for dem, så deres hjerte må blive åbnet for evangeliet. Næste gang du møder dem, så kom ind på emner, der kan føre til en samtale om evangeliet. Sørg for at invitere dem med i kirke eller til aktiviteter, og vigtigst af alt, vær en ven. Hvem ved – de bliver måske døbt en dag sammen med deres familie.

Valerie K. er 14 år og fra Nevada i USA

Bær dit vidnesbyrd

Evangeliet ændrer menneskers liv. En måde, du kan fortælle din ven om det, er ved at fortælle, hvordan du ved, at Gud lever. For eksempel gennem de mirakler du har oplevet, og blot gennem enkle ting som det, at du vågner op hver dag. Dit eksempel over for hende vil være et stort vidnesbyrd om din glæde ved at kende til Guds kærlighed og efterleve evangeliet.

Victória S. er 18 år og fra Piauí i Brasilien

Hvorfor fortælle om det?

Husk på, hvorfor du ønsker, at hun tror på Gud. Vi fortæller ikke kun folk om evangeliet, fordi vi gerne vil have, at de bliver medlem af Kirken. Vi gør det, fordi de er vores brødre og søstre. Hvorfor vil du gerne have, at din ven tror på Gud? Husk på det spørgsmål, bed om styrke og næstekærlighed, vær oprigtig og hvis de stadig siger nej, så vær villig til at respektere deres handlefrihed. Det er også muligt, at de ikke er klar endnu. Men jeg lover, at hvis du oprigtigt ønsker, at de skal kende til Gud, fordi I er venner, så vil de lytte. Derefter er det op til dem, og vi kan ikke dømme dem på grund af de valg, de træffer.

Ældste Eliot er 20 år og tjener i Sapporo-missionen i Japan

Lad jeres lys skinne

Vær et godt eksempel for hende. Hjælp hende til at komme Gud nærmere gennem din erfaring og dit vidnesbyrd. Vær den engel, hun leder efter, ved dit lys og din indflydelse. Hjælp hende med at se vor himmelske Faders kærlighed til hende, men påtving den ikke.

Mason E. er 16 år og fra Arizona i USA