2017
Efterlevelse af evangeliet plejer de hellige familiebånd
June 2017


Det tror vi på

Efterlevelse af evangeliet plejer de hellige familiebånd

Billede
living the gospel nourishes sacred family relations

Illustrationer: J. Beth Jepson

Vi er alle børn af kærlige himmelske Forældre, som har sendt os til denne jord for at lære, hvordan vi vender tilbage til dem. Familien er en central del af frelsesplanen. Gud har givet os familier, så vi kan få et legeme, lære korrekte principper og forberede os til evigt liv.

Vor himmelske Fader ønsker, at alle hans børn bliver opfostret i kærlige omgivelser. Den bedste måde at skabe sådanne kærlige omgivelser på er ved at efterleve og praktisere evangeliets principper. »Lykke i familielivet vil med størst sandsynlighed opnås, når det baseres på Herren Jesu Kristi lærdomme.«1 Hjem, som bygger på evangeliets principper, bliver et trygt sted, hvor Herrens Ånd kan vejlede, påvirke og opløfte alle familiens medlemmer.

Familien er indstiftet af Gud og er »himlens orden … et ekko af et celestialt mønster og en efterligning af Guds evige familie.«2 Disse familiære bånd og deres medfølgende ansvar er hellige. I disse skriftsteder læser vi, at forældre har pligt til at opdrage deres børn i sandhed, lys og kærlighed (se Ef 6:4; L&P 68:25). Ægtemænd og hustruer bør vise hinanden kærlighed og respekt (se Ef 5:25), og børn bør ære deres forældre (se 2 Mos 20:12).

»Vellykkede ægteskaber og familier opbygges og bevares ved tro, bøn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kærlighed, barmhjertighed, arbejde og sunde fritidsbeskæftigelser.«3 Det styrker familiebåndene og øger familiens individuelle og kollektive åndelige styrke at følge evangeliets principper. Disse principper vil også føre os nærmere på Kristus.

Enhver familie har sine udfordringer. I disse tiders åndelige tumult er det ikke alle familier, der har de ideelle forhold. Som ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »Med millioner af medlemmer og den diversitet, vi ser blandt Kirkens børn i dag, er vi nødt til at vise mere omtanke og følsomhed.«4 Nogle mennesker har ikke familiens støtte til at efterleve evangeliet. Nogle udfordringer er særligt svære, deriblandt skilsmisse, misbrug, afhængighed og andet.

Gud er opmærksom på hver enkelt families situation og på enkeltpersonernes ønske om kærlighed i hjemmet. Selvom vores forhold til vores familie ikke er perfekt, kan efterlevelse af evangeliet stadig godt velsigne os og vores hjem. Det kan styrke forholdet til vores ægtefælle, forældre, børn, søskende og vor himmelske Fader. Nogle af disse velsignelser vil komme med det samme, andre kommer først i evigheden, men Gud vil ikke tilbageholde nogen velsignelse for dem, der stræber efter retfærdighed.

Noter

  1. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  2. Dieter F. Uchtdorf, »Til ære for dem, der værner«, Liahona, maj 2016, s. 77.

  3. »Familien: En proklamation til verden«, s. 129.

  4. Se Neil L. Andersen, »Den, der tager imod dette barn i mit navn, tager imod mig«, Liahona, maj 2016, s. 50.