2017
Vijf beloften van gebed
January 2017


Vijf beloften van gebed

De auteur woont in Utah (VS).

Onze hemelse Vader heeft ons het gebed gegeven om direct met Hem contact te hebben, zodat we Hem kunnen danken, om zegeningen kunnen vragen en geestelijk kunnen groeien. Soms hoeven we alleen maar ons hoofd te buigen, onze handen te vouwen en een paar eenvoudige woorden uit te spreken. Gaaf hè? Hier volgen vijf beloften of zegeningen die we door gebed kunnen ontvangen:

1 De kracht om te overwinnen

Als mens kunnen we ons op allerlei manieren zwak voelen: lichamelijk, emotioneel, geestelijk en mentaal. Het kan ons veel moeite kosten om een wedstrijd te winnen, een toets te halen, verleiding te weerstaan of zelfs maar de Geest te voelen. Maar gebed kan ons de kracht geven om alles wat het leven ons biedt te overwinnen.

Zoals Nephi zei: ‘De Heer [geeft] geen geboden aan de mensenkinderen zonder een weg voor hen te bereiden, zodat zij kunnen volbrengen wat Hij hun gebiedt’ (1 Nephi 3:7). De Heer kan ons kracht geven om alles wat goed is voor elkaar te krijgen als het zijn wil is.

Bid dat je de kracht zult krijgen om verleidingen te weerstaan. Bid dat je de kracht zult krijgen om je te concentreren en effectief voor een toets te leren. Bid dat je de kracht zult krijgen om te lopen en niet mat te worden. Bid dat je kracht zult krijgen en dan zal Hij je sterk maken.

Afbeelding
Pray for strength

Illustraties Clayton Thompson

2 Vergeving

Hoewel we het graag anders zouden zien, zijn we niet volmaakt. We maken fouten; zo is het leven nu eenmaal. Maar de Heer maakt het mogelijk om ze recht te zetten door de kracht van de verzoening van Jezus Christus. En een van de manieren om toegang tot die kracht krijgen is gebed.

Als wij in gebed om vergeving vragen, kunnen wij door de verzoening van de Heiland vergeving krijgen van onze zonden. Hoewel ernstige zonden de hulp van een bisschop of gemeentepresident vereisen, is oprecht gebed altijd een van de eerste stappen naar vergeving; of we onze hemelse Vader nu vragen om ons te vergeven of te helpen om iemand anders te vergeven. Hij zal ons zelfs leren hoe we onszelf kunnen vergeven.

Afbeelding
Pray for forgiveness

3 Kennis en leiding

Met het nieuwe thema voor de jongemannen en jongevrouwen in gedachte is persoonlijke openbaring misschien wel de eerste zegen van gebed waar je aan dacht. Joseph Smith kwam kennis tekort om te weten bij welke kerk hij zich moest aansluiten, dus ging hij in het heilige bos op zijn knieën, stelde een vraag en ontving een antwoord; een vrij indrukwekkend antwoord.

Maar openbaring is niet alleen voor profeten bestemd en het ontvangen ervan hoeft geen wereldschokkende ervaring te zijn. Als we in wijsheid tekortschieten, kunnen en moeten we God erom vragen. Hij zal ons antwoord geven al doet Hij dat misschien niet zoals we verwachten. De Heer zal onze vragen beantwoorden en ons leiden, maar we moeten er eerst om vragen!

Afbeelding
Pray for knowledge

4 Verlangen de wil van de Heer te doen

Het kan moeilijk zijn dit als een zegen te beschouwen. Want, laten we eerlijk zijn, soms willen we dingen die de Heer niet voor ons wil. Maar als we hulp vragen om ons waarlijk te bekeren en het verlangen te hebben om de wil van de Heer te doen, ontdekken we iets verrassends: wat wij willen gaat meer lijken op wat Hij wil.

Die verandering van hart zal weliswaar niet onmiddellijk plaatsvinden. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Bekering is voor de meesten van ons een voortdurend proces en niet een eenmalige gebeurtenis als gevolg van een indrukwekkende of spectaculaire ervaring. Regel op regel en voorschrift op voorschrift worden onze motieven, gedachten, woorden en daden geleidelijk en bijna onmerkbaar in overeenstemming met de wil van God gebracht.’ (Liahona, november 2012, 107–108).

Afbeelding
Pray for desire

5 Gemoedsrust

Een van de grootste zegeningen die ons beloofd zijn als we bidden, is gemoedsrust en troost door de Heilige Geest. Hij is tenslotte de Trooster. Wees ervan verzekerd dat je zelfs in moeilijke tijden gemoedsrust kunt ontvangen. Denk aan de belofte van de Heer in Johannes 14:27: ‘Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden.’ Gemoedsrust zal uiteindelijk komen als we er om vragen.

Gebed is een manier om direct met onze hemelse Vader te communiceren. Maak er gebruik van en laat Hem je ervoor zegenen. Maar denk eraan, als je die zegeningen door oprecht gebed hebt ontvangen, dat je je diepe dankbaarheid in — je raadt het al — gebed uitspreekt.

Afbeelding
Pray for peace