2017
Vi tror at Kirken vil fylle jorden
January 2017


Hva vi tror på

Vi tror at Kirken vil fylle jorden

Det var bare seks medlemmer av Kirken da den ble organisert i en liten by i New York i 1830. Siden den gang har Kirken vokst til over 15,5 millioner medlemmer med menigheter og grener i over 150 land. Denne veksten er oppfyllelsen av profetien i Det gamle testamente om at Kirken skulle rulle frem for å fylle hele jorden (se Daniel 2:31-45). Kirken – Guds rike på jorden – er beskrevet som en sten som ble “revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender” (Daniel 2:45), noe som viser at det er et guddommelig, ikke et menneskeskapt verk.

Selv om Kirkens innflytelse fyller jorden, vil medlemmene fortsatt være relativt få. Nephi forutså dette og skrev om vår tid: “Jeg så Guds Lams kirke, og dens antall var få” på grunn av ugudeligheten som omga den (1 Nephi 14:12). Etter hvert som tiden for Jesu Kristi annet komme nærmer seg, vil verden bli mer og mer ugudelig, og “det vil bli stadig mindre populært å være en siste-dagers-hellig”.1

Men Nephi forutså også “at Guds Lams kirke som besto av Guds hellige, også var over hele jorden” (1 Nephi 14:12). Menigheter og grener finnes over hele verden, generalkonferansen tolkes på over 90 språk, og nesten 75 000 heltidsmisjonærer deler evangeliet i 418 misjoner. Evangeliet blir også spredt over hele verden gjennom sosiale medier og nettsteder som Mormon.org og LDS.org.

Dette arbeidet er viktig og omfattende, men foregår ofte i det stille. “Dette Herrens verk er i sannhet stort og vidunderlig, men det går fremover for det meste ubemerket av mange av våre politiske, kulturelle og akademiske ledere. Det beveger seg til ett hjerte og én familie om gangen, stille og diskret, og dets hellige budskap velsigner mennesker overalt.”2

Steinen som ble profetert om for så lenge siden, ruller virkelig frem, og hvis vi gjør vår del, vil evangeliet fortsette å spre seg og fylle hele jorden (se Daniel 2:31-45).

Hva kan vi gjøre for å hjelpe evangeliet å rulle frem?

  • Å holde budene og styrke vårt vitnesbyrd gir oss et grunnlag for å bidra til å spre evangeliet.

  • Å undervise familien i evangeliet gir dem styrke til å leve trofast i en verden som lærer dem noe annet.

  • Når vi utfører våre kall, bidrar det til å styrke Kirken i våre nærområder.

  • Vi kan bidra til å spre evangeliet ved ganske enkelt å snakke med folk om det.

  • I templet kan vi utføre ordinanser for dem som døde uten å høre evangeliet i dette livet.

Bilde
Ways to help move the gospel forward

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Vær tusenårsgenerasjonen verdig,” Liahona, okt. 2016, 50.

  2. L. Whitney Clayton, “Den tid skal komme,” Liahona, nov. 2011, 13.