2017
Fem løfter om bønn
January 2017


5 løfter om bønn

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

Vår himmelske Fader ga oss bønn som en måte å kommunisere direkte med ham for å takke, be om velsignelser og vokse åndelig. Noen ganger er alt som trengs et bøyd hode, foldede armer og noen enkle og oppriktige ord. Stilig, ikke sant? Her er fem forskjellige løfter eller velsignelser vi kan motta når vi ber:

1 Styrke til å overvinne

Som mennesker kan vi føle svakhet på mange måter – fysisk, følelsesmessig, åndelig og mentalt. Vi kan streve med å løpe et løp eller bestå en prøve eller motstå fristelser eller til og med å føle Ånden. Men bønn kan gi oss styrken vi trenger til å overvinne alt som livet byr på.

Nephi sa: “Herren gir ikke menneskenes barn noen befaling uten at han bereder en vei for dem, så de kan utføre det han befaler dem” (1 Nephi 3:7). Herren kan gi oss styrke til å fullføre en hvilken som helst god ting vi prøver å gjøre, hvis det er hans vilje.

Be om styrke til å overvinne en fristelse. Be om styrke til å fokusere og studere produktivt til en prøve. Be om styrke til å løpe og ikke bli trett. Be om styrke, og han vil gjøre deg sterk.

Bilde
Pray for strength

Illustrasjoner: Clayton Thompson

2 Tilgivelse

Selv om vi gjerne ønsker å tro det, er vi ikke fullkomne. Vi gjør feil, og det er bare en del av livet. Men Herren gjør det mulig å rette opp i dem – ved hjelp av Jesu Kristi forsoning. Og ett tilgangspunkt til hans kraft er bønn.

Når vi ber om tilgivelse gjennom bønn, kan vi få tilgivelse for våre synder på grunn av Frelserens forsoning. Selv om større synder kan trenge hjelp fra en biskop eller grenspresident, vil personlig og oppriktig bønn alltid være en av de første skrittene til tilgivelse, enten vi ber vår himmelske Fader tilgi oss eller hjelpe oss å tilgi en annen. Han vil også hjelpe oss å lære å tilgi oss selv.

Bilde
Pray for forgiveness

3 Kunnskap og veiledning

Personlig åpenbaring var kanskje en av de første lovede velsignelser ved bønn som du kom på, spesielt med det nye GUF-temaet kvernende i tankene. Joseph Smith manglet kunnskap om hvilken kirke han skulle slutte seg til, så han gikk ned på kne i Den hellige lund, stilte sitt spørsmål og fikk svar – på en ganske stor måte.

Men åpenbaring er ikke bare for profeter, og det trenger ikke å være en banebrytende opplevelse. Hvis noen av oss mangler visdom om noe, kan og bør vi spørre Gud. Han vil svare, selv om det noen ganger ikke er på den måten vi forventer. Herren vil besvare våre spørsmål og gi oss veiledning, men vi må spørre først!

Bilde
Pray for knowledge

4 Et ønske om å gjøre Herrens vilje

Det kan være vanskeligere å se på dette som en velsignelse – fordi, for å være ærlig, ønsker vi noen ganger ting som Herren ikke ønsker for oss. Men når vi ber om å bli virkelig omvendt og å få et ønske om å gjøre Herrens vilje, vil vi legge merke til noe ganske fantastisk – det vi ønsker, begynner å ligne mer på det han ønsker.

Denne forandringen i hjertet vil imidlertid ikke skje umiddelbart. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “For mange av oss er omvendelse en pågående prosess og ikke en engangshendelse som kommer av en mektig eller dramatisk opplevelse. Linje på linje og bud på bud, gradvis og nesten umerkelig blir våre motiver, våre tanker, våre ord og våre gjerninger forenlige med Guds vilje” (“Omvendt til Herren,” Liahona, nov. 2012, 108).

Bilde
Pray for desire

5 Fred

En av velsignelsene vi er lovet hvis vi ber, er fred og trøst gjennom Den hellige ånd. Han kalles tross alt Trøsteren. Vær trygg på at fred vil komme, selv i vanskelige tider. Husk Herrens løfte i Johannes 14:27: “Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!” Fred vil til slutt komme hvis vi ber.

Bønn er en direkte måte å kommunisere med vår kjærlige Fader på. Bruk det, og la ham velsigne deg for det. Men når du har mottatt disse velsignelsene ved oppriktig bønn, må du huske å uttrykke din oppriktige takknemlighet – du gjettet det – i en bønn.

Bilde
Pray for peace