2016
‘Leer van Mij’
Maart 2016


Boodschap van het Eerste Presidium

‘Leer van Mij’

Afbeelding
Jesus with little boy

Detail, Laat de kinderen tot mij komen, Carl Heinrich Bloch

In De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is iedereen zowel leerkracht als leerling. Deze uitnodiging van de Heer is tot ons allen gericht: ‘Leer van Mij […] en u zult rust vinden voor uw ziel.’1

Ik nodig alle heiligen der laatste dagen uit om over hun inspanningen om te onderwijzen en te leren na te denken en daarbij de Heiland als Gids in gedachten te houden. We weten dat die ‘van God gekomen’2 Leraar meer dan slechts een leraar was. Hij die ons heeft geleerd de Heer, onze God, met geheel ons hart, onze ziel, onze kracht, en ons verstand lief te hebben, is de Meesterleraar en het voorbeeld van het volmaakte leven.

Hij heeft gezegd: ‘Kom dan en volg Mij.’3 ‘Ik heb u een voorbeeld gegeven.’4

Als u zich niet verandert

Jezus verkondigde in Mattheüs een eenvoudige, maar diepzinnige waarheid. Toen Hij en zijn discipelen van de berg van verheerlijking afkwamen, verbleven ze even in Galilea en gingen vervolgens naar Kapernaüm. Daar benaderden de discipelen Jezus en vroegen:

‘Wie is toch de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen?

‘En Jezus riep een kind bij Zich en zette dat in hun midden.

‘En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.’5

Het doel van evangelieonderwijs in de kerk is niet het uitstorten van informatie over Gods kinderen, of dat nu thuis, in de les of in het zendingsveld plaatsvindt. Het doel is niet de kennis van de ouder, leerkracht of zendeling tentoon te stellen. Noch is het om alleen maar meer kennis over de Heiland en zijn kerk te krijgen.

Het hoofddoel van onderwijs is de zonen en dochters van onze hemelse Vader terug naar Hem te leiden en het eeuwige leven met Hem te ervaren. Om dat te bereiken, moet evangelieonderwijs hen op het pad van dagelijks discipelschap en heilige verbonden aanmoedigen. Het doel is mensen zo te inspireren dat ze erover gaan nadenken, iets gaan voelen, en vervolgens iets doen aan het naleven van de evangeliebeginselen. Het doel is geloof in de Heer Jezus Christus te ontwikkelen en zich tot zijn evangelie te bekeren.

Onderwijs dat mensen tot zegen is, aanzet tot bekering en verlost, is onderwijs dat het voorbeeld van de Heiland volgt. Leerkrachten die de Heiland volgen, dienen hun leerlingen en hebben hen lief. Ze inspireren hun publiek met eeuwige lessen van goddelijke waarheid. Hun leven is het nastreven waard.

Liefhebben en dienen

De hele bediening van de Heiland was een voorbeeld van naastenliefde. Zijn liefde en dienstbetoon waren vaak zijn les. De leerkrachten die ik me het beste herinner, zijn ook de leerkrachten die hun leerlingen kenden, liefhadden en om hen gaven. Ze gingen op zoek naar het verloren schaap. Ze hebben me levenslessen geleerd die ik nooit zal vergeten.

Lucy Gertsch was zo’n leerkracht. Ze kende al haar leerlingen. Ze ging altijd even langs bij wie een zondag niet geweest was of wie nooit kwam. We wisten dat ze om ons gaf. Niemand is haar of de lessen die ze ons leerde ooit vergeten.

Vele jaren later, toen Lucy’s leven ten einde liep, ben ik haar gaan opzoeken. We haalden herinneringen op uit die dagen zo lang geleden toen ze onze lerares was. We spraken over de kinderen in de klas en hoe het hen was vergaan. Haar liefde en zorg besloegen een mensenleven.

Ik hou van het gebod van de Heer in de Leer en Verbonden:

‘Ik geef u een gebod dat u elkaar in de leer van het koninkrijk zult onderwijzen.

‘Onderwijst ijverig, en mijn genade zal met u zijn.’6

Lucy Gertsch onderwees ijverig omdat ze onvermoeibaar liefhad.

Hoop en waarheid bieden

De apostel Petrus heeft deze raad gegeven: ‘Wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is.’7

De grootste hoop die een leerkracht kan bieden, is wellicht de hoop die we in de waarheden van het evangelie van Jezus Christus vinden.

‘En waar zult gij op hopen?’ vroeg Mormon. ‘Zie, ik zeg u dat gij door de verzoening van Christus en de kracht van zijn opstanding zult hopen tot het eeuwige leven te worden opgewekt, en wel wegens uw geloof in Hem.’8

Leerkrachten, laat uw stem horen en getuig van de ware aard van de Godheid. Geef uw getuigenis van het Boek van Mormon. Praat over de glorierijke en prachtige waarheden die deel van het heilsplan uitmaken. Gebruik materiaal dat door de kerk goedgekeurd is, in het bijzonder de Schriften, om zuiver en eenvoudig in de waarheden van het herstelde evangelie van Jezus Christus te onderwijzen. Denk aan het bevel van de Heiland: ‘Onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.’9

Laat Gods kinderen begrijpen wat in dit leven echt en belangrijk is. Help ze de kracht te ontwikkelen om ervoor te kiezen veilig op het pad naar het eeuwige leven te blijven.

Onderwijs in de waarheid en de Heilige Geest zal uw inspanningen kracht bijzetten.

‘Leer van Mij’

Omdat Jezus Christus volkomen gehoorzaam en onderworpen aan zijn Vader was, nam Hij ‘toe in wijsheid en in grootte en in genade bij God en de mensen.’10 Zijn wij vastbesloten om hetzelfde te doen? Net zoals Jezus ‘genade op genade ontving’,11 moeten wij geduldig en voortdurend naar licht en kennis van God zoeken om het evangelie te leren.

Luisteren is een essentieel onderdeel van leren. Tijdens de voorbereiding van onze lessen stellen we ons open voor de inspiratie en de leiding van de Heilige Geest. We denken na, bidden, passen evangelielessen toe en proberen te achterhalen wat de Vader van ons verlangt.12

Jezus ‘onderwees […] veel dingen door gelijkenissen’,13 die oren om te horen, ogen om te zien en een hart om te begrijpen vergen. Als wij goed leven, kunnen we de influisteringen van de Heilige Geest beter horen, die ons ‘in alles [kan] onderwijzen en [ons alles] in herinnering [kan] brengen.’14

Als we op de zachtmoedige uitnodiging van de Heer ‘Leer van Mij’ ingaan, hebben we deel aan zijn goddelijke macht. Laten we daarom in de geest van gehoorzaamheid voorwaarts gaan en ons grote Voorbeeld volgen door te onderwijzen en te leren zoals Hij dat van ons vraagt.