2015
Puslespillet om gjenopprettelsen
Desember 2015


Puslespillet om gjenopprettelsen

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

Hva betyr ordet gjenopprettelse?

“For jeg har gitt deg prestedømmets nøkler og kraft hvorved jeg gjengir alle ting” (L&p 132:45).

Bilde
Product Shot from December 2015 Liahona

På vei hjem fra kirken kom Anna til å tenke på den lille papirlappen læreren hadde gitt henne. “Mamma, vet du hva? Jeg skal holde tale i Primær neste søndag.”

“Så flott,” sa mamma. “Om hva da?”

“Jeg må tale om gjenopprettelsen. Men jeg vet ikke helt hva det er.”

Gjenopprettelse betyr at Gud bragte tilbake, eller gjenga, alt han ønsker at hans kirke skal ha,” sa mamma. “Gjennom profeten Joseph Smith bragte han tilbake templer, prestedømmet, dåp og Den hellige ånds gave. Uten gjenopprettelsen ville vi ikke hatt Kirken!”

Anna nikket. “Det gir mening. Men jeg tror ikke jeg kan forklare det slik du gjorde.”

“Jeg har en idé,” sa mamma da de kom hjem. “Bli med meg.”

Anna fulgte etter mamma inn i stuen. De hadde begynt på et puslespill kvelden før, og bitene lå fortsatt spredt ut over et lite bord.

“Tenk på evangeliet som et ferdig puslespill.” Mamma tok en bit. “Mange biter av bildet har vært på jorden til forskjellige tider. Men etter at Jesus og apostlene døde, var det mange sannheter i evangeliet som gikk tapt eller ble forandret. Disse bitene av sannhetene måtte bringes tilbake.”

“Hva skjedde så?” Anna blandet noen av de løse bitene.

“Mange år senere kalte Gud en ung bondegutt til å bringe alle bitene tilbake og sette dem sammen slik de var da Jesus var på jorden. Hvem tror du det var?”

“Joseph Smith!” sa Anna med et smil. “Jeg tror jeg begynner å forstå.” Hun og mamma snakket mer om Joseph Smith og de forskjellige bitene av evangeliet som Gud bragte tilbake gjennom ham.

Resten av uken skrev og øvde Anna på talen sin. Hun ba til vår himmelske Fader om at hun måtte være modig og dele sitt budskap i Primær.

På søndag, da Anna skulle holde talen sin, reiste hun seg, pustet dypt og holdt opp et puslespill slik at alle kunne se det. Alle bitene var sammen i puslespillet.

“For lenge siden fantes mange av de viktige bitene av evangeliet på jorden. Da Jesus og apostlene hans døde, ble noen av bitene borte.” Anna fjernet noen biter fra puslespillet og la dem ned. “Så kalte vår himmelske Fader og Jesus Joseph Smith som profet for å bringe tilbake de manglende bitene av evangeliet. Dette kalles gjenopprettelsen.” Hun tok en puslespillbit og viste den til Primær. På baksiden sto ordene “Prestedømmets kraft”.

Så viste Anna resten av bitene. Hun leste fra baksiden av hver bit før hun la den på plass i puslespillet. “En levende profet… tolv apostler… tempelarbeid for evige familier… dåp ved nedsenkning… håndspåleggelse for Den hellige ånds gave.”

Anna holdt opp det ferdige puslespillet. “Nå har vi alle bitene av evangeliet. Det betyr at vi kan se det store bildet av hvordan vi kan være lykkelige og få bo hos vår himmelske Fader igjen en dag. Jeg er takknemlig for gjenopprettelsen. I Jesu Kristi navn. Amen.”