2015
Hvordan vi kan se den virkelige meningen med julen
Desember 2015


Svar fra Kirkens ledere

Hvordan vi kan se den virkelige meningen med julen

Fra Det første presidentskaps juleandakt 2010.

Bilde
A baby representing the baby Jesus lying in a manger. The hands of a woman representing Mary are seen touching the baby.

Når vi forbereder julen ved å grunne på dens sanne betydning, forbereder vi oss på å oppleve Kristus og hans budskap. La meg foreslå tre ting som kan være nyttige å studere, grunne på og anvende i denne forberedelsestiden.

Først, finn glede i vår Frelsers fødsel. Vi feirer Guds Sønns fødsel, Skaperen, vår Messias. Vi gleder oss over at kongenes Konge kom til jorden, ble født i en krybbe og levde et fullkomment liv. Da Jesus ble født, var gleden i himmelen så stor at den ikke kunne holdes tilbake (se Lukas 2:8–14).

For det annet, grunn på hans innflytelse i vårt liv i dag. Julen er en tid for å minnes Guds Sønn og fornye vår beslutning om å påta oss hans navn. Det er en tid for å revurdere vårt liv og granske våre tanker, følelser og handlinger. La dette være en tid for ettertanke, takknemlighet og tilgivelse. La det være en tid for å grunne på Jesu Kristi forsoning og dens betydning for hver av oss personlig. La det være en spesiell tid for fornyelse og fornyet beslutning om å leve ved Guds ord og adlyde hans bud. Ved å gjøre dette hedrer vi ham langt mer enn vi noensinne kan med lysene, gavene eller selskapene.

For det tredje, se standhaftig frem til hans komme. Selv om julen er en tid for å tenke tilbake og feire vår Herres fødsel, syns jeg også det skulle være en tid for å se fremover. La oss se fremover. La oss forberede oss for den velsignede dag da han kommer igjen. La oss være like kloke som dem som ventet på hans komme i oldtiden.

Jeg ber om at vi denne julen og alltid må se den rene historien om Frelserens fødsel og føle oppriktig takknemlighet for hans liv, lære og frelsningsoffer for oss. Måtte denne takknemlighet få oss til å fornye vår beslutning om å følge ham. Måtte den også trekke oss nærmere vår familie, vår kirke og våre medmennesker. Og måtte vi standhaftig se frem til den velsignede dag da den oppstandne Kristus igjen vil vandre på jorden som vår Herre, vår Konge og vår velsignede Frelser.