2015
Suurenmoisia nuoria miehiä ja nuoria naisia pyhissä kirjoituksissa
Lokakuu 2015


Suurenmoisia nuoria miehiä ja nuoria naisia pyhissä kirjoituksissa

Kirjoittaja, joka palveli seminaarinopettajana, asui Saksassa. Hän kuoli vuonna 2012.

Voit ottaa oppia niistä monista vanhurskaista nuorista, joiden kertomuksia on tallennettu pyhiin kirjoituksiin, ja noudattaa heidän esimerkkiään.

Kuva
illustration of scenes from the Bible

Kuvitus Andrew Bosley

Herra rakastaa kirkon nuoria. Hän luottaa teihin hyvin paljon. Jokaisena aikakautena Herra on innoittanut uskollisia nuoria miehiä ja nuoria naisia johdattamaan ja siunaamaan kansaansa. Hän tarvitsee heidän luovuuttaan, rohkeuttaan ja omaperäisyyttään. Niin on aina ollut ja niin tulee aina olemaan.

Nuorista sankareista kertovat monet esimerkit näkyvät kultaisena lankana läpi pyhien kirjoitusten kudoksen. Vaikka he elivät kauan sitten, voit noudattaa heidän esimerkkiään ja samastua heidän elämäänsä. Heillä oli perheongelmia, he asuivat epävanhurskaiden ihmisten parissa, he kohtasivat ”goljateja”, mutta heidän rohkeutensa, kuuliaisuutensa ja uskonsa Jeesukseen Kristukseen johtivat heidät selviytymään haasteistaan. Nämä ominaisuudet toimivat samoin myös omalla kohdallasi.

Abraham

Abrahamin päättäväisyys, rohkeus ja aulius kohottaa äänensä jumalattomuutta vastaan oli suurenmoista – etenkin kun ottaa huomioon, että hänen isänsä palveli epäjumalia. Nuorena miehenä hän puolusti vanhurskautta niin voimakkaasti, että hän oli vähällä joutua uhrattavaksi. (Ks. Abr. 1:2–7.)

Egyptin Joosef

Joosef oli 17-vuotias, kun hänen vanhemmat veljensä myivät hänet orjaksi. Herran siunausten avulla hän pystyi kuitenkin kääntämään tämän vaikean tilanteen hyödyksi. Häntä ei lannistettu, koska hän ei koskaan antanut periksi. Hän turvasi Herraan jatkuvasti. Joosefin sisäinen suuruus näkyi jaloudessa, jolla hän antoi anteeksi kokemansa epäoikeudenmukaisuudet. (Ks. 1. Moos. 37; 45.)

Daavid

Teini-iässä Daavid oli paimen, ja hän taisteli karhun ja leijonan kanssa suojellakseen isänsä lampaita. Hänen itseluottamuksensa ei tullut hänen kyvyistään paimenena; se tuli hänen uskostaan taivaalliseen Isään, mikä käy ilmi hänen taistelustaan Goljatin kanssa. (Ks. 1. Sam. 17:32–54.)

Ester

Esterillä oli määrätietoisuutta asettaa oma henkensä alttiiksi voidakseen pelastaa kansansa. Hänen kauneutensa ei tehnyt hänestä suurenmoista ihmistä vaan hänen hengelliset ominaisuutensa. (Ks. Est. 4–5.)

Daniel

Kuva
Illustration of scenes from the Bible, Book of Mormon and Church history.

Kuvitus Andrew Bosley

Daniel noudatti Herran terveyslakia huolimatta siitä, etteivät hänen lähipiirissään olevat ihmiset tehneet niin. Hän rukoili, vaikka taivaallisen Isän rukoileminen oli vastoin kuninkaan käskyjä. Koska Daniel oli vanhurskas ja vastaanottavainen Hengen innoitukselle, Herra siunasi häntä unien ja näkyjen tulkitsemisen lahjalla. Hän sai taivaalliselta Isältä niin paljon voimia ja viisautta, että vaaran aikoina taivaan voimat olivat hänen käytettävissään. (Ks. Dan. 1; 6.)

Nefi

Nefi oli uskomattoman hieno esimerkki sanoessaan: ”Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt” (1. Nefi 3:7). Hänellä oli rohkeutta tehdä se, mitä häntä pyydettiin tekemään. Asuiko hän mukavassa kodissa? Ei, hän eli monta vuotta erämaassa. Oliko hänen elämässään kaikki hyvin? Ei, hänen veljensä olivat usein vihaisia hänelle ja yrittivät joskus surmata hänet. Koko sen ajan hän noudatti Herran käskyjä.

Kaksituhatta nuorta ammonilaista

Nämä nuoret miehet olivat uskollisten vanhempiensa kasvattamia, ja he uskoivat äitiensä sanoja, mikä oli heille siunaukseksi. He oppivat kuuntelemaan ja tottelemaan täsmällisesti, eivätkä he taistellessaan epäilleet, etteikö taivaallinen Isä suojelisi heitä. (Ks. Alma 56:45–48.)

Mormon

Kun Mormon oli 15-vuotias, Herra tuli hänen luokseen, koska hän oli nöyrä, puhdas ja viaton lähipiirissään olevien ihmisten saastaisuudesta huolimatta. Samoin 15-vuotiaana hänestä tehtiin sotajoukon johtaja. Myöhemmin hänen haltuunsa uskottiin pyhät kirjoitukset. (Ks. Moosia 1–2.)

Joseph Smith

14-vuotiaana Joseph tutki pyhiä kirjoituksia ja rukoili saadakseen tietää, mihin kirkkoon liittyä. Herra kutsui hänet palauttamaan evankeliumin ja Jeesuksen Kristuksen kirkon. Monista esteistä ja vaikeuksista huolimatta Joseph omisti koko elämänsä sen tehtävän täyttämiseen. Kun hän oli 17-vuotias, enkeli Moroni tuli hänen luokseen ja näytti hänelle kultaiset levyt. Jo nuorena Joseph Smith oli voimallinen opettaja ja suurenmoinen esimerkki lähipiirissään oleville. (Ks. JS–H.)

Sinun aikasi

Onko suurenmoisten nuorten miesten ja nuorten naisten aika ohi? Ei! Enkeli Moroni kertoi Joseph Smithille, että Joelin profetia oli täyttymässä:

”Minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.

Myös orjiin ja orjattariin minä vuodatan henkeni noina päivinä.” (Joel 3:1–2; ks. JS–H 41.)