2015
Lita på Herrens försäkran
Juni 2015


Lita på Herrens försäkran

Vi kanske inte alltid blir befriade från våra prövningar, men när vi söker en försäkran från Herren kan vi veta att allt är väl också under svåra tider.

Bild
Mongolian young woman standing by a curtained window looking out.

Jag satt i celestiala rummet i templet och funderade över vilken riktning mitt liv hade tagit – helt klart ur kurs jämfört med vad jag hade planerat. Liksom många andra unga vuxna kände jag en del oro: Hur skulle jag kunna balansera bra betyg och ett socialt liv? Skulle jag sluta jobbet? Hitta ännu ett? Hur skulle jag kunna spara pengar när jag inte hade några? Varför var jag inte gift än? Den plågsamma listan bara fortsatte. Jag hade besökt templet för att få tröst, och bad om att få en försäkran om att mitt liv låg i min himmelske Faders händer. ”Kommer allt att ordna sig för mig?” frågade jag. Svaret kom snabbt och tydligt till mitt sinne: ”Allt är väl.”

I det ögonblicket förstod jag att fastän mitt liv inte hade blivit som jag planerat, så hade det blivit som han hade planerat, och det är han som styr. Den ljuva försäkran att han är medveten om och tar hand om mig, fastän han inte alltid tar bort mina prövningar, har burit mig igenom många svårigheter. När vi lär oss förstå, söka och vänta på den här försäkran så kan vi veta att Herren stöder oss genom de bördor han har lagt på oss.

Försäkran framför befrielse

Uppenbarligen är omedelbar befrielse från våra prövningar inte alltid Herrens svar på våra vädjanden. I stället kan han välsigna oss med ovärderliga ögonblick av förvissning genom personlig uppenbarelse – en försäkran om att han vägleder oss i livet och en dag kommer att befria oss från våra prövningar. Den här försäkran kanske inte befriar oss från våra prövningar, men den ger oss kanske styrkan vi behöver för att befria oss själva, även om den befrielsen bara är den Helige Andens tröst. Jag har lagt märke till många exempel i skrifterna på hur Herren ofta sänder en försäkran före befrielsen.

När Helaman ledde sina 2 060 unga krigare och andra nephitiska styrkor så fick de en försäkran av Herren. Efter att ha väntat på förnödenheter och förstärkning i många månader var de på väg att svälta ihjäl när mat kom med en liten grupp män. De var rädda att det lilla tillskottet till deras antal inte var tillräckligt, så de vände sig slutligen till Herren och ”utgöt … [sina] själar i bön till Gud om att han skulle styrka [dem] och befria [dem]”. När de hade bett, berättar Helaman att ”Herren vår Gud ingav oss förvissning om att han skulle befria oss, ja, han talade frid till våra själar och skänkte oss stor tro och fick oss att hoppas på att vi genom honom skulle bli befriade” (Alma 58:10–11). Denna försäkran gav Helaman och hans krigare styrka att härda ut och triumfera över sina fiender.

Joseph Smith fick också en försäkran av Herren när han satt inspärrad i fängelset i Liberty. Han bad innerligt och fick svaret:

”Min son, frid vare med din själ. Dina motgångar och dina lidanden skall endast vara ett ögonblick,

och därefter skall Gud, om du har uthärdat väl, upphöja dig i höjden. Du skall triumfera över alla dina fiender” (L&F 121:7–8).

Den försäkran gav Joseph modet och styrkan att kämpa vidare, trots de nästan förlamande svårigheterna.

Vid de här och många andra tillfällen (se till exempel Mosiah 24:8–16), befriade Herren inte bara de trofasta från deras prövningar omedelbart. I stället gav han dem en försäkran om att han skulle befria dem i sin egen tid. Sådan försäkran, för att använda ord från äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum, är som ”stunder av andlig glädje” som vår himmelske Fader placerar i vår väg för att uppmuntra oss på vägen.1 Ibland är den försäkran allt vi behöver för att ta oss igenom prövningarna, med vetskap om att vi kommer att bli befriade till slut.

Sök efter en försäkran

Livet är svårt. Det finns stunder när vi ifrågasätter, när vi saknar tilltro till oss själva och till vår förmåga att övervinna motgångar, när allt känns hopplöst. Ofta kan det kännas som om våra prövningar aldrig tar slut. Viss försäkran kommer utan egna ansträngningar, men för det mesta behöver vi söka den försäkran som talar om för oss att våra prövningar kommer att lindras.

Herrens försäkran kommer ofta genom hans tjänares röst: lokala ledare, institut- och söndagsskolelärare, och särskilt genom hans profeter och apostlar. Carol F. McConkie, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, påminde oss om att ”i deras ord hör vi Herrens röst och känner Frälsarens kärlek”.2

Denna försäkran kommer också genom Andens röst när vi uppriktigt samtalar med vår himmelske Fader i innerlig bön, när vi läser och begrundar skrifterna, när vi besöker templet och våra möten i kyrkan, när vi tjänar andra och försöker göra det som är rätt. Kort sagt kommer Herrens försäkran när vi ”söker honom av hela [vårt] hjärta och av hela [vår] själ” (5 Mos. 4:29) och lyder hans bud.

Helaman och hans arméer fick en försäkran efter många uppriktiga böner. Joseph Smith fick en försäkran efter bön och begrundan. I båda situationerna prövade Herren deras tålamod och tro innan han gav en försäkran – en bra påminnelse om att vi under prövningar bör hålla fast vid vår tro och utöva tålamod.

Väntar på en försäkran

Bild
Mongolian young woman standing by a window looking out.

Liksom med all annan tålamodsprövning kanske Herrens försäkran inte kommer på det sätt eller när vi väntar det. Vi kanske behöver be om att ha ”ögon att se” (Hes. 12:2) Herrens hand och hans försäkran i vårt liv. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum talade om hur Herrens ömma barmhärtighet kan inbegripa en sådan försäkran och sa ”att den inte kommer slumpvis eller av en tillfällighet. Trofasthet och lydnad gör att vi kan få del av dessa viktiga gåvor, och ofta hjälper Herrens val av tidpunkt oss att känna igen dem.”3

Ofta kräver väntan på antingen befrielse eller en försäkran om befrielse mer tålamod än vi tror att vi har. Vi kanske måste genomgå allvarliga prövningar innan vi får något slags försäkran. Som äldste Scott har sagt, kommer de ”stunder av andlig glädje” som Herren ger ”ofta när prövningen varit som störst, som bevis på en allvetande Faders förbarmande och kärlek. De visar vägen till större lycka och mer förståelse, och de stärker [vårt] beslut att acceptera och lyda hans vilja.”4 När vi är trofasta och lydiga även under våra prövningar, hjälper Herrens försäkran oss att fortsätta vara det.

Vår största försäkran

Men oavsett hur stor försäkran vi får om att vår himmelske Fader är medveten om oss och vår situation, så räcker inte det för att hjälpa oss härda ut till änden om vi inte har tro på och hopp i Jesus Kristus. Genom hans försoning kan vi få det absoluta hoppet om att vi en dag blir befriade från alla våra prövningar. Vi kan också veta att vår Frälsare finns där och har fullkomlig medkänsla, för han ”steg ned under allt, i det att han förstod allt” (L&F 88:6). Han förstår våra prövningar och sorger eftersom han ”[led] smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag … så att han … kan veta hur han skall bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter” (Alma 7:11–12).

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi kan vara fullkomligt säkra på att planen utlovade en Frälsare, en Återlösare som genom vår tro på honom skulle lyfta oss segrande över dessa prövningar och motgångar … Det är bara kunskapen om denna gudomliga kärlek som gör vårt eget mindre lidande först uthärdligt, sedan begripligt och slutligen återlösande.”5 Att lära sig om honom och om hans försoning är i sig en försäkran.

Allt är väl

När vi förstår, söker efter och väntar på Herrens försäkran, så kommer den, med all säkerhet. Vi bör komma ihåg de ovärderliga stunderna, skriva ner dem och tänka på dem ofta. Och framför allt behöver vi lita på dem och tro, som Helaman och hans män och profeten Joseph trodde, att Herren håller de löften han gett oss. Han påminner oss om de här löftena genom sin försäkran, och fastän den inte får våra prövningar att försvinna, kan vi veta att vår himmelske Fader är med oss och stödjer och hjälper oss igenom allting.

Mina prövningar blev inte mindre efter min upplevelse i templet den där dagen. Jag fick inte plötsligt perfekta betyg eller mer pengar eller många dejter. Men det jag fick var en lugn förvissning om att jag, trots mina prövningar, skulle klara mig eftersom Herren skulle hålla sitt löfte om befrielse. Med den försäkran vet jag att allt är väl.

Slutnoter

  1. Se Richard G. Scott, ”Förtrösta på Herren”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 17.

  2. Carol F. McConkie, ”Följ profeternas ord”, Liahona, nov. 2014, s. 77.

  3. David A. Bednar, ”Herrens ömma barmhärtighet”, Liahona, feb. 2012, s. 50.

  4. Richard G. Scott, ”Förtrösta på Herren”, s. 17.

  5. Jeffrey R. Holland, ”Som ett krossat kärl”, Liahona, nov. 2013, s. 40.

”Stunder av andlig glädje … kommer ofta när prövningen varit som störst, som bevis på en allvetande Faders förbarmande och kärlek. De visar vägen till större lycka.”